Wetsvoorstel: samenloopvrijstelling overdrachtsbelasting onmogelijk bij aandelenoverdracht

28 februari 2023, laatst geüpdatet 20 september 2024

Gisteren (maandag 27 februari 2023) is een conceptwetsvoorstel met betrekking tot de overdrachtsbelasting gepubliceerd. Toepassing van de samenloopvrijstelling bij aandelentransacties is onder het wetsvoorstel vanaf 1 januari 2024 niet meer mogelijk.

Bas Carrière
Bas Carrière
Fiscalist - Senior
In dit artikel

Overdrachtsbelasting bij de verkrijging van aandelen in een rechtspersoon

Bij de verkrijging van een kwalificerend belang (>1/3) in een onroerende zaakrechtspersoon (OZR) is 10,4% overdrachtsbelasting verschuldigd over de waarde van de onroerende zaken die door de verkregen aandelen worden vertegenwoordigd. Een OZR is kort gezegd een rechtspersoon waarvan de bezittingen voor meer dan 50% bestaan uit onroerende zaken (bezitseis), mits deze onroerende zaken, als geheel genomen, geheel of hoofdzakelijk dienstbaar zijn aan het verkrijgen, vervreemden of exploiteren van die onroerende zaken (doeleis).

De samenloopvrijstelling overdrachtsbelasting bij de verkrijging van aandelen in een OZR

Bij de verkrijging van onroerende zaken is overdrachtsbelasting verschuldigd over de waarde van de verkregen onroerende zaken waarbij de waarde ten minste gelijk is aan de tegenprestatie. De verkrijging kan echter vrijgesteld van overdrachtsbelasting zijn bij de verkrijging van kort gezegd nieuwe onroerende zaken waarvan de levering van rechtswege aan de heffing van btw is onderworpen. Deze vrijstelling wordt ook wel de samenloopvrijstelling genoemd.

De levering van aandelen is niet belast met btw. De Hoge Raad heeft in zijn arrest van 10 juni 2011 echter geoordeeld dat de samenloopvrijstelling ook van toepassing is bij de verkrijging van aandelen in een OZR, indien de vrijstelling van toepassing zou zijn geweest bij een directe verkrijging van de onroerende zaken zelf. Een aandelentransactie met nieuwe onroerende zaken resulteert daardoor in een lagere belastingdruk als de btw een kostenpost vormt (bijvoorbeeld vanwege btw-vrijgestelde verhuur), omdat op de levering van aandelen geen btw drukt.

Wetsvoorstel

Het onderhavige conceptwetsvoorstel bestrijdt deze in de ogen van het ministerie van Financiën ‘niet-beoogde belastingbesparende structuur’. Het wetsvoorstel houdt in dat de samenloopvrijstelling vanaf 1 januari 2024 niet langer van toepassing is bij de verkrijging van een kwalificerend belang in een OZR.

Met de wetswijziging wordt beoogd de ongelijkheid in het speelveld te verminderen tussen marktpartijen die ter besparing van btw en overdrachtsbelasting de verkoop van onroerende zaken vormgeven door een aandelentransactie en marktpartijen die de onroerende zaken direct overdragen.

De eerste indruk vanuit Dirkzwager is dat de reikwijdte van de wetswijziging veel verder strekt dan het tegen gaan van de ‘niet-beoogde belastingbesparende structuur’ en daarmee een breder, ongewenst effect heeft op aandelentransacties in de vastgoedmarkt. Wij verwachten dat dit tot een enorme belemmering van fusies en overnames zal leiden bij bedrijven die onroerende zaken exploiteren. Bovendien is het nog maar de vraag of het door de wetgever gewenste gelijkere speelveld wordt bewerkstelligd.

Via de internetconsultatie kan tot en met 27 maart 2023 worden gereageerd op het wetsvoorstel. Dirkzwager zal van deze gelegenheid gebruikmaken om vanuit fiscaal en civiel juridisch perspectief kritische opmerkingen in te dienen. Uiteraard houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Naar aanleiding van de consultatie is het wetsvoorstel op een aantal punten gewijzigd. Lees meer hierover in deze blog.

Gerelateerd

Update: aanwijzing voor massaal bezwaar tegen belastingrente voor vennootschapsbelasting

De Staatssecretaris heeft met het Besluit van 7 februari 2025 (“het Besluit”) aanwijzingen gegeven voor massaal bezwaar tegen de belastingrente...
DBA-dossier

Wijzigingen in het DBA-dossier: wat u nu moet weten en doen

Afgelopen vrijdag, 21 februari, heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op prejudiciële vragen in de Uber-procedure. Deze vragen gingen over de beoordeling van...

De fiscale commissie: grip op fiscaliteit binnen uw organisatie

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn en grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden. In een reeks...

Kosten voor gemene rekening: btw-vrij delen van gezamenlijke kosten

Organisaties werken in de praktijk vaak samen met als doel hun efficiëntie te vergroten en middelen en personeel zo optimaal mogelijk in te zetten. Onderdeel...

De fiscale jaaragenda: uw hulpmiddel om tijdig de juiste aandacht aan fiscaliteit te besteden

Van ondernemingen en instellingen wordt verwacht dat zij fiscaal in control zijn, en derhalve grip hebben op de fiscale verplichtingen die voor hen gelden.

Tax Liability Insurance: Navigeren door fiscale onzekerheid

De tijd van "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" lijkt ver achter ons. Fiscale regelgeving wordt steeds complexer en daarmee groeit de behoefte...
No posts found