Wetsvoorstel Wet integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz): modernisering toezicht op vastgoedtransitie in de zorg

13 februari 2025, laatst geüpdatet 13 februari 2025

Op 29 januari 2025 heeft minister Agema van VWS het wetsvoorstel Wet integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz) naar de Tweede Kamer gestuurd. De Wibz maakt deel uit van een pakket aan maatregelen om niet-integere aanbieders in de zorg en jeugdhulp aan te pakken en zoveel mogelijk te weren. De Wibz bevat daartoe verplichtingen voor zorg- en jeugdhulpaanbieders teneinde een integere bedrijfsvoering te realiseren waarbij de maatschappelijke belangen in de zorg en jeugdhulp voorop worden gesteld. Ook versterkt de Wibz het externe toezicht op een integere bedrijfsvoering door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).  

Marieke van Dongen
Marieke van Dongen
Advocaat - Partner
Robert Rijpstra 
Robert Rijpstra 
Advocaat - Partner
In dit artikel

De Wibz bevat voorschriften over de volgende onderwerpen:  
1. Winstuitkeringen: het verbod op winstuitkering in de zorg blijft in stand en wordt aangescherpt. Op wetsniveau komen nieuwe voorwaarden voor het doen van winstuitkeringen door zorg- en jeugdhulpaanbieders die winst mogen uitkeren.  
2. Aantrekken of terugbetalen van eigen of vreemd vermogen: op wetsniveau wordt vastgelegd dat zorg- en jeugdhulpaanbieders geen onverantwoorde risico’s mogen nemen bij het aantrekken of terugbetalen van eigen of vreemd vermogen. 
3. Marktconformiteit belangrijke transacties: een norm die ziet op het hanteren van normale marktvoorwaarden door zorg- en jeugdhulpaanbieders bij van betekenis zijnde transacties met verbonden partijen.  
4. Modernisering van het toezicht op vastgoedtransacties in de zorg.  
5. Uitbreiding weigerings- en intrekkingsgronden Wtza-vergunning: het verbinden van extra weigerings- en intrekkingsgronden aan een vergunning op grond van de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza).  

In dit blog gaan wij in op modernisering van het toezicht op vastgoedtransacties in de zorg.

Modernisering van het toezicht op vastgoedtransacties in de zorg  

Het College sanering zorginstellingen (Csz) is op grond van de Wet toelating zorginstellingen (WTZi) belast met het toezicht op de vervreemding van onroerende zaken door zorginstellingen. Het bestuur van een zorginstelling dat voornemens is om gebouwen of terreinen te verkopen of te verhuren, dient dit op grond van artikel 18 WTZi verplicht dit te melden aan het Csz. Het Csz bepaalt vervolgens of voor de vervreemding goedkeuring is vereist. Indien dat het geval is moet er een specifieke procedure worden gevolgd door de zorginstelling. Deze procedure geldt overigens niet voor jeugdhulpaanbieders.  

Artikel 18 WTZi is oorspronkelijk ingevoerd met als doel om de collectieve middelen waarmee gebouwen of terreinen van een zorginstelling zijn bekostigd, bij vervreemding te behouden voor de zorg. Anno 2025 is het niet meer zo dat de overheid de aanschaf van onroerend goed door zorginstellingen financiert met collectieve middelen en zijn zorginstellingen al langere tijd zelf verantwoordelijk voor hun bedrijfsvoering ten aanzien van onroerend goed.  

Achtergrond: met collectieve middelen wordt gedoeld op de middelen die zijn verkregen vanuit de kapitaallastenvergoeding die in het verleden onderdeel vormde van de budgetfinanciering uit de (oude) Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Onder het ‘bouwregime’ gold dat een zorginstelling een WTZi-toelating en een bouwvergunning van het College bouw zorginstellingen nodig had voor het verlenen van zorg vanuit een te (ver)bouwen instelling. Als de WTZi-toelating en de bouwvergunning eenmaal afgegeven waren kon de zorginstelling met behulp van collectieve middelen (ver)bouwen. Het bouwregime is in 2008 en 2009 afgeschaft. Zorginstellingen moeten gebouwgebonden kosten nu via hun omzet terugverdienen.

Afschaffing artikel 18 WTZi en opheffing College sanering zorginstellingen 

In de Memorie van Toelichting bij de Wibz staat dat de grondslag voor het toezicht door het Csz op onroerend goed transacties is komen te vervallen. Artikel 18 WTZi zou niet meer proportioneel zijn en weinig betekenis meer hebben nu het bouwregime al jaren is afgeschaft en de (ver)bouw van onroerend goed van een zorginstelling vaak is gefinancierd met andere dan collectieve middelen. De Afdeling Advisering van de Raad van State heeft al in 2016 vergelijkbaar geoordeeld in voorlichting over artikel 18 WTZi.2 De Wibz stelt gelet hierop voor om artikel 18 WTZi in te trekken en het Csz op te heffen.  

Norm ‘van betekenis zijnde transacties’ 

De wetgever stelt tegelijkertijd vast dat vastgoedtransacties ook anno 2025 nog belangrijke bedrijfsbeslissingen zijn voor zorgaanbieders, omdat zij kunnen raken aan de kwaliteit, toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg. Vastgoedtransacties met zogenaamde ‘verbonden partijen’ vallen daarom onder de door de Wibz te introduceren nieuwe norm voor ‘van betekenis zijnde transacties’, waarbij partijen onder andere marktconforme voorwaarden moeten hanteren. De Wibz introduceert geen vaste lijst met ‘marktconforme voorwaarden’, maar stelt dat marktconforme voorwaarden verschillen per soort transactie en zowel financieel als niet financieel van aard kunnen zijn. In het algemeen geldt dat het moet gaan om voorwaarden op basis waarvan een redelijk handelend zorgaanbieder en een onafhankelijke partij een transactie aan zouden gaan.  Bij de aankoop of vervreemding van vastgoed ligt het bijvoorbeeld voor de hand dat een onafhankelijke taxatie op het vastgoedobject wordt gedaan. 

Toezicht op vastgoedtransacties door de NZa 

Als de Wibz in werking treedt hoeven zorgaanbieders een voornemen tot vervreemding van gebouwen of terreinen dus niet langer vooraf te melden bij een toezichthouder. Ook de huidige goedkeuringsprocedure met aanwijzing van een gemachtigde vanuit het Csz die de vervreemding begeleidt komt te vervallen. De NZa wordt belast met het toezicht op van betekenis zijnde transacties met verbonden partijen en kan achteraf controleren of er sprake is van marktconforme voorwaarden. Voorgaande impliceert wel dat vervreemding van gebouwen of terreinen aan niet verbonden partijen ook niet is onderworpen aan het toezicht door de NZa.  

Vooruitlopend op deze ontwikkelingen zijn medewerkers van het Csz al in 2018 in dienst getreden van de NZa en wordt het bestuur van het Csz gevorm door het bestuur van de NZa. 

Contact 

Meer weten over alle do’s en dont’s bij de vervreemding van zorgvastgoed? Of wilt u weten welke gevolgen de Wibz heeft voor uw instelling? Neem dan gerust contact met ons op.

Blogreeks 

In deze reeks zijn verschenen: 

  1. Wetsvoorstel Wibz: winstuitkeringen 
  2. Wetsvoorstel Wibz: modernisering toezicht 

Gerelateerd

Samenspel of conflict? Hoge Raad verduidelijkt verhouding tussen Wvggz en Bvt bij forensische opname

Op 19 december 2022 heeft de rechtbank Limburg een zorgmachtiging in de zin van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (‘Wvggz’) verleend, op basis...

Forensische zorg: een samenspel van herstel en veiligheid

De Wet forensische zorg (‘Wfz’) speelt een cruciale rol bij het verlenen van zorg aan mensen met een psychische stoornis, een psychogeriatrische aandoening of...

Jurisprudentie Gezondheidszorg juni 2024 | Dirkzwager

Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd),...

Wetsvoorstel integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz): Raad van State adviseert aanpassing!

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft op 26 juni 2024 geadviseerd over de Wibz. De Wibz introduceert onder meer bepalingen om een integere...

Jaarverantwoording Zorg: (7) ontwikkelingen pauzeknop en grensbedragen

Op 20 juni 2024 heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de Tweede Kamer geïnformeerd over de resultaten van de invoeringstoets Wet toetreding...

Jurisprudentie Gezondheidszorg mei 2024 | Dirkzwager

Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd),...
No posts found