Wetsvoorstel Wet integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz): aantrekken of terugbetalen van eigen of vreemd vermogen

7 februari 2025, laatst geüpdatet 7 februari 2025

Op 29 januari 2025 heeft minister Agema van VWS het wetsvoorstel Wet integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz) naar de Tweede Kamer gestuurd. De Wibz maakt deel uit van een pakket aan maatregelen om niet-integere aanbieders1 in de zorg en jeugdhulp aan te pakken en zoveel mogelijk te weren. De Wibz bevat daartoe verplichtingen voor zorg- en jeugdhulpaanbieders teneinde een integere bedrijfsvoering te realiseren waarbij de maatschappelijke belangen in de zorg en jeugdhulp voorop worden gesteld. Ook versterkt de Wibz het externe toezicht op een integere bedrijfsvoering door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). 

In dit artikel

De Wibz bevat voorschriften over de volgende onderwerpen: 

  1. Winstuitkeringen: het verbod op winstuitkering in de zorg blijft in stand en wordt aangescherpt. Op wetsniveau komen nieuwe voorwaarden voor het doen van winstuitkeringen door zorg- en jeugdhulpaanbieders die winst mogen uitkeren. 
  2. Aantrekken of terugbetalen van eigen of vreemd vermogen: op wetsniveau wordt vastgelegd dat zorg- en jeugdhulpaanbieders geen onverantwoorde risico’s mogen nemen bij het aantrekken of terugbetalen van eigen of vreemd vermogen. 
  3. Marktconformiteit belangrijke transacties: een norm die ziet op het hanteren van normale marktvoorwaarden door zorg- en jeugdhulpaanbieders bij van betekenis zijnde transacties met verbonden partijen.
  4.  Modernisering van het toezicht op vastgoedtransacties in de zorg
  5. Uitbreiding weigerings- en intrekkingsgronden Wtza-vergunning: het verbinden van extra weigerings- en intrekkingsgronden aan een vergunning op grond van de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). 

In dit blog wordt ingegaan op de voorgestelde normen voor het aantrekken of terugbetalen van eigen of vreemd vermogen. 

 

Onverantwoorde risico’s 

Om ervoor te zorgen dat goede zorg of jeugdhulp kan worden verleend en dat de daarvoor noodzakelijke investeringen kunnen worden gedaan, moeten zorg- en jeugdhulpaanbieders beschikken over voldoende vermogen. Vanwege de maatschappelijke belangen die zorg- of jeugdhulpaanbieders moeten dienen, wordt van hen wel verwacht dat zij bij het nemen van beslissingen over het aantrekken of terugbetalen van vermogen geen onverantwoorde risico’s nemen. Onverantwoorde risico’s worden in de Memorie van Toelichting bij de Wibz (Tweede Kamer, vergaderjaar 2024–2025, 36 686, nr. 3, pag. 17) omschreven als risico’s waarvan ten tijde van het nemen van het besluit redelijkerwijs voorzienbaar is dat deze een bedreiging (kunnen) vormen voor de continuïteit van de organisatie of voor de kwaliteit van de te leveren zorg of jeugdhulp. Als voorbeeld wordt genoemd het aangaan van een hoge lening zonder rekening te houden met een voorzienbare omzetdaling en zonder dat voldoende financiële reserves aanwezig zijn.  

 

Geen onverantwoorde risico’s nemen 

Voorgesteld wordt om vast te leggen dat er geen sprake mag zijn van het nemen van onverantwoorde risico’s bij het aangaan van leningen of het terugbetalen van eigen of vreemd vermogen. Een aanbieder kan voldoen aan deze bepaling door een goede risicoanalyse te maken bij het aangaan of eerder terugbetalen van leningen of het terugbetalen van eigen vermogen aan de investeerders of door gunstiger voorwaarden bij een investering te bedingen of op zoek te gaan naar andere vermogensverschaffers. 

De Wibz bevat geen voorschriften over de wijze waarop de zorg- of jeugdhulpaanbieder moet aantonen dat hij aan deze verplichting voldoet.  

 

Reikwijdte 

De norm dat geen onverantwoorde risico’s mogen worden genomen bij het aantrekken of terugbetalen van eigen of vreemd vermogen zullen gaan gelden voor (1.) zorgaanbieders die verzekerde (Zvw of Wlz) zorg leveren, (2.) aanbieders van forensische zorg, en (3.) jeugdhulpaanbieders. Bepaalde categorieën zorg- en jeugdhulpaanbieders, zoals aanbieders die louter ondersteunende diensten verlenen en jeugdhulpaanbieders die uitsluitend vervoer verzorgen, zullen worden uitgezonderd. 

Contact 

Wilt u weten welke gevolgen de Wibz heeft voor uw instelling? Neem dan gerust contact met ons op. 

 voetnoot 1: Niet-integere aanbieders worden in de Memorie van Toelichting (Tweede Kamer, vergaderjaar 2024–2025, 36 686, nr. 3, pag. 1) omschreven als aanbieders die enkel eropuit zijn om de personen achter de organisatie te verrijken ten koste van de kwaliteit van de zorg en jeugdhulp, aanbieders die onverantwoorde winsten uitkeren of aanbieders wier belangen verstrengeld zijn via ondoorzichtige bedrijfsconstructies en die vervolgens tegen te hoge vergoedingen grote transacties met verbonden partijen aangaan. 

Gerelateerd