Wetsvoorstel diversiteit aangenomen in de Tweede Kamer

11 februari 2021, laatst geüpdatet 12 september 2024
Vandaag heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel tot wijziging van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Het wetsvoorstel beoogt de verhouding tussen mannen en vrouwen in de top van grote bedrijven evenwichtiger te maken.
In dit artikel

Vandaag heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel tot wijziging van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Het wetsvoorstel beoogt de verhouding tussen mannen en vrouwen in de top van grote bedrijven evenwichtiger te maken.

Het wetsvoorstel vloeit voort uit één van de onderdelen van het SER-advies 'Diversiteit in de top: tijd voor versnelling'. In dit advies pleit de SER voor een meer 'activerende en effectievere aanpak' die beter rekening houdt met verschillen tussen bedrijven dan het voorheen geldende wettelijk streefcijfer (oud artikel 2:166/2:276 BW). Door het wetsvoorstel worden grote naamloze en besloten vennootschappen verplicht om passende en ambitieuze groeicijfers te formuleren voor het bestuur, de raad van commissarissen én de subtop. Zij dienen bovendien concrete plannen te maken om deze ambitieuze streefcijfers te bereiken. Daarnaast moet de man-vrouw verhouding in de raad van commissarissen van beursvennootschappen groeien naar ten minste een derde van het aantal mannen en een derde van het aantal vrouwen. Dit wordt ook wel het 'ingroeiquotum' genoemd. Als de benoeming niet bijdraagt aan een dergelijke vertegenwoordiging, is de benoeming nietig.

In mijn recente bijdrage 'Recente ontwikkelingen genderdiversiteit' bespreek ik onderdelen van het wetsvoorstel en ga ik nader in op het advies van de Raad van State (d.d. 23 september 2020).

Het is nu wachten op de behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer. Uiteraard bericht ik u als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Heeft u vragen over diversiteit en inclusie? Heeft uw organisatie behoefte aan concrete handvatten om een diverse en inclusieve organisatie te kunnen bereiken? Of vraagt u zich af waar uw organisatie eigenlijk aan moet voldoen? Neemt u vooral contact op, ik help u graag verder!

Gerelateerd

Grens intern toezicht wordt verhoogd naar 50 zorgverleners!

Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking getreden. De Wtza stelt onder meer eisen aan de bestuursstructuur van...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: belangrijke samenwerkingsafspraken

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vijfde blog bespreken we welke...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vierde blog bespreken we de...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: dossierplicht, beroepsgeheim en gegevensuitwisseling

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit derde blog bespreken we (de...

Pauzeknop jaarverantwoording geldt niet voor de Wtza-vergunning

Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking getreden. De Wtza introduceert onder meer een vergunningplicht. Op 28 september 2023...

Bestuurdersaansprakelijkheid zorgaanbieder wegens declaratiefraude?

Op 15 augustus 2023 heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (ECLI:NL:GHARL:2023:6866) uitspraak gedaan in een zaak over het verhaal door zorgverzekeraar VGZ op...
No posts found