Wet verhoging boetemaxima ACM in werking getreden

4 juli 2016, laatst geüpdatet 11 september 2024
De maximale boetes die de Autoriteit Consument & Markt kan opleggen voor overtredingen van (onder meer) het kartelverbod zijn sinds 1 juli 2016 verhoogd doordat de Wet verhoging boetemaxima ACM in werking is getreden. Om ervoor te zorgen dat het boetebeleid van de ACM aansluit bij de gewijzigde boetemaxima heeft de Minister van Economische zaken tevens de Boetebeleidsregel ACM 2014 aangepast.Voor kartelovertredingen is met name van belang dat de maximumboete afhankelijk wordt gemaakt van...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
De maximale boetes die de Autoriteit Consument & Markt kan opleggen voor overtredingen van (onder meer) het kartelverbod zijn sinds 1 juli 2016 verhoogd doordat de Wet verhoging boetemaxima ACM in werking is getreden. Om ervoor te zorgen dat het boetebeleid van de ACM aansluit bij de gewijzigde boetemaxima heeft de Minister van Economische zaken tevens de Boetebeleidsregel ACM 2014 aangepast.

Voor kartelovertredingen is met name van belang dat de maximumboete afhankelijk wordt gemaakt van de looptijd van het kartel. Voor meerjarige kartels kan dat zelfs leiden tot een boetemaximum van 40% van de jaaromzet. Bovendien zal bij recidive de boete nog kunnen worden verdubbeld.

Of de ACM van de mogelijkheid tot het opleggen van (hogere) boetes gebruik zal maken, zal afhankelijk zijn van de omstandigheden van het geval. Naar aanleiding van de aanpassing van de Boetebeleidsregels ACM 2014 heeft Anita Vegter, bestuurder van de ACM laten weten:

“Om marktproblemen op te lossen en consumenten kansen en keuzes te bieden, hebben we veel instrumenten tot onze beschikking. We bekijken per geval welk instrument het meest effectief is. Soms is dat een boete. En dan werkt het extra goed als dit middel ook echt afschrikwekkend is.”

Voor een kritisch commentaar op Wet verhoging boetemaxima ACM, verwijs ik naar mijn eerdere blog naar aanleiding van de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found