In dit blog van de blogreeks over de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza) gaan wij in op de meldplicht.
Doel van de meldplicht
Doel van de meldplicht is dat (i) alle zorgaanbieders in beeld komen bij de Inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ) ten behoeve van het risicogestuurde toezicht door de IGJ en (ii) dat nieuwe zorgaanbieders op de hoogte zijn van de voor hen geldende (kwaliteits)eisen.
(i) Bekendheid IGJ met zorgaanbieders
Momenteel zijn niet alle zorgaanbieders bekend bij de IGJ. Dit komt onder meer omdat niet alle zorgaanbieders in het bezit hoeven te zijn van een Wtzi-toelating. Zo is de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi) niet van toepassing op bijvoorbeeld onderaannemers en aanbieders van zorg die uitsluitend wordt bekostigd uit een persoonsgebonden budget. Daarnaast zijn op grond van de Wtzi bepaalde instellingen van rechtswege toegelaten.
(ii) Bekendheid zorgaanbieder met kwaliteitseisen
Uit een pilot van de IGJ is naar voren gekomen dat nieuwe zorgaanbieders niet altijd goed op de hoogte zijn van de voor hen geldende (kwaliteits)eisen die voortvloeien uit onder meer de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) en de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst. Hierdoor is de IGJ veel tijd kwijt met voorlichting. In de vragenlijst bij de meldplicht zal worden gevraagd naar kennis van wetgeving, maar worden ook andere instrumenten ingezet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een online tool met informatie en vragen over diverse wetgeving, een centrale webpagina, brochures en samenwerking met betrokken organisaties.
Wie moet zich melden?
De Wtza voorziet in een meldplicht voor alle nieuwe en bestaande zorgaanbieders die zorg als bedoeld in de Wkkgz willen gaan verlenen of laten verlenen.
Ook nieuwe en bestaande jeugdhulpaanbieders die jeugdhulp als bedoeld in de Jeugdwet willen gaan verlenen of laten verlenen moeten zich melden.
Onderaannemers moeten zich ook melden. Dit verandert echter niets aan de verantwoordelijkheid van de hoofdaannemer voor de kwaliteit van zorg die zij leveren. De hoofdaannemer is verplicht, indien hij zorg laat verlenen door onderaannemers, een schriftelijke overeenkomst te sluiten die waarborgt dat die onderaannemers zich bij hun werkzaamheden laten leiden door de op de hoofdaannemer rustende wettelijke verplichtingen en de regels die deze heeft vastgesteld omtrent de zorgverlening. Een hoofdaannemer mag nooit een onderaannemer inzetten die de kwaliteitseisen niet kent en niet toepast.
Uitzonderingen
In het Uitvoeringsbesluit Wtza wordt voor een aantal categorieën zorgaanbieders een uitzondering gemaakt op de meldplicht. De uitzonderingen betreffen zorgaanbieders die reeds op andere wijze in beeld zijn bij de IGJ, bijvoorbeeld omdat zij over een speciale vergunning of erkenning beschikken (zoals abortusklinieken, apotheken, GGD’en en Regionale Ambulancevoorzieningen) dan wel slechts ondersteunende werkzaamheden verrichten (zoals vervoer, schoonmaak en het verstrekken van eten, drinken en kleding).
De categorieën van jeugdhulpaanbieders die zijn uitgezonderd van de meldplicht in de Jeugdwet, worden geregeld in het (nieuwe) Besluit Jeugdwet.
Wanneer moet een zorgaanbieder zich melden?
Nieuwe zorgaanbieders die na 1 januari 2022 starten met het verlenen van zorg moeten zich binnen 3 maanden voorafgaand aan de start van de zorgverlening melden. Als de nieuwe zorgaanbieder zich vóór 1 januari 2022 vrijwillig heeft gemeld via het portaal www.meldennieuwezorgaanbieders.nl ziet de IGJ dit als voldaan aan de meldplicht.
Wordt er gestart met het verlenen van zorg voordat er is gemeld, dan kan de IGJ een boete opleggen van maximaal € 21.750,-.
In het blog Overgangsregeling wordt uiteengezet wanneer een bestaande zorgaanbieder zich moet melden.
Waar moet de zorgaanbieder zich melden?
De melding vindt digitaal plaats via een webportal die wordt ontworpen, beheerd en onderhouden door het CIBG. Daar moet de zorgaanbieder een aantal vragen beantwoorden met betrekking tot de aard van de te verlenen zorg, de personele en materiële inrichting van de organisatie en de voorwaarden betreffende de kwaliteit van zorg. Ook moet worden vermeld wat de voorgenomen startdatum van de zorgverlening is.
Na de melding ontvangt de zorgaanbieder een ontvangstbevestiging. Dit behelst expliciet niet een kwaliteitsgarantie vanuit de overheid, maar hierin zal juist voor het voetlicht worden gebracht dat de zorgaanbieder met de melding zelf aangeeft dat hij zich bewust is van de kwaliteitseisen die aan de zorgverlening zijn gesteld en dat hij hieraan voldoet.
De IGJ kan de door de nieuwe zorgaanbieder gegeven antwoorden gebruiken om te bepalen welke nieuwe zorgaanbieders zij na aanvang van de zorgverlening wil bezoeken om in de praktijk te toetsen of de kwaliteit van zorg op orde is.
Vrijwillige meldplicht vooruitlopend op verplichte meldplicht
Vooruitlopend op de nieuwe meldplicht schrijft het IGJ vanaf 1 januari 2016 nieuwe zorgaanbieders in het Handelsregister aan om zich maximaal drie maanden voor de start van de zorg vrijwillig te melden via de website http://www.meldennieuwezorgaanbieders.nl/.
Gerelateerde Wtza-artikelen
Uitvoeringsbesluit Wtza en Uitvoeringsregeling Wtza (9)
Termijn meldplicht verstrijkt bijna!
Zijn uw statuten al Wtza-proof?
Beschikt u al over een Wtza-vergunning
Huisartsen, tandartsen en paramedici
Justitiële inrichtingen en instellingen voor forensische zorg
Let op: deadline aanvragen Wtza-vergunning verstrijkt bijna!
Contact
Heeft u vragen over de Wtza? Neemt u dan gerust contact op met Marieke van Dongen, Charlotte Perquin-Deelen of een van onze andere specialisten van de sectie Gezondheidszorg. Wij helpen u graag verder.