In dit blog van de blogreeks over de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza) gaan wij in op de betrokkenen (meldingsplichtige zorgaanbieders, meldingsplichtige jeugdhulpaanbieders, vergunningplichtige instellingen, CIBG, IGJ en de NZa).
Meldingsplichtige zorgaanbieders
De meldplicht geldt voor nieuwe en bestaande zorgaanbieders die zorg als bedoeld bij of krachtens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) willen gaan verlenen of laten verlenen (art. 2 lid 1 Wtza). De Wkkgz verstaat onder zorg: (i) Wlz-zorg, (ii) Zvw-zorg en (iii) andere zorg (zijnde handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg als bedoeld in de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg, niet zijnde Wlz-zorg of Zvw-zorg, alsmede handelingen met een ander doel dan het bevorderen of bewaken van de gezondheid van de cliënt). Onder zorgaanbieders worden verstaan instellingen en solistisch werkende zorgverleners. Een instelling is een rechtspersoon die bedrijfsmatig zorg verleent of doet verlenen, een organisatorisch verband van natuurlijke personen die bedrijfsmatig zorg verlenen of doen verlenen, of een natuurlijk persoon die bedrijfsmatig zorg doet verlenen. Een solistisch werkende zorgverlener is een zorgverlener die, anders dan in dienst of onmiddellijk of middellijk in opdracht van een instelling, beroepsmatig zorg verleent.
Ook onderaannemers vallen onder de reikwijdte van de meldplicht.
In het Uitvoeringsbesluit Wtza wordt voor een aantal categorieën zorgaanbieders een uitzondering gemaakt op de meldplicht.
Meldingsplichtige jeugdhulpaanbieders
Via een wijziging van de Jeugdwet gaat de meldplicht ook gelden voor nieuwe en bestaande jeugdhulpaanbieders die jeugdhulp als bedoeld in de Jeugdwet willen gaan verlenen of laten verlenen.
De categorieën van (nieuwe en bestaande) jeugdhulpaanbieders die zijn uitgezonderd van de meldplicht in de Jeugdwet, worden geregeld in het (nieuwe) Besluit Jeugdwet.
Vergunningplichtige instellingen
Onder de Wtza dienen twee categorieën zorginstellingen te beschikken over een vergunning, namelijk (i) instellingen die medisch specialistische zorg verlenen of doen verlenen (ongeacht of het verzekerde dan wel onverzekerde zorg betreft en ongeacht hun omvang), en (ii) instellingen die met meer dan tien zorgverleners zorg of een andere dienst als omschreven bij of krachtens de Wlz of de Zvw verlenen of doen verlenen. Bij deze laatste categorie instellingen is voor een grens van meer dan tien zorgverleners gekozen omdat het belang van goede governance voor de kwaliteit van zorg een grotere rol speelt bij grotere zorginstellingen, bijvoorbeeld omdat in die instellingen beslissingsbevoegdheden op grotere afstand van het daadwerkelijke zorgverleningsproces staan. Daarbij is ook rekening gehouden met de administratieve lasten voor kleine instellingen en met de uitvoeringslasten.
Tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel is een amendement (amendement-Bergkamp c.s.) aangenomen dat het mogelijk maakt om de vergunningplicht bij algemene maatregel van bestuur uit te breiden zodat in een bepaalde (risico)zorgsector de vergunningplicht ook geldt indien geen sprake is van medisch specialistische zorgverlening en/of er door tien of minder zorgverleners Zvw-zorg of Wlz-zorg wordt verleend.
In het Uitvoeringsbesluit Wtza wordt voor een aantal categorieën instellingen een uitzondering gemaakt op de vergunningplicht.
CIBG
Onder de Wtza is het Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG) belast met het verwerken van aanvragen voor een Wtza-vergunning en het beheren en onderhouden van de digitale portal via welke de meldingen door nieuwe zorgaanbieders worden gedaan.
NZa
Op dit moment is de Inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ) op grond van de Wtzi belast met het toezicht op een transparante financiële bedrijfsvoering, het verbod van winstoogmerk en de publicatie van de jaarverantwoording. Omdat de expertise van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ligt op het terrein van financieel-administratieve en bedrijfseconomische processen wordt het toezicht hierop overgeheveld naar de NZa.
IGJ
De IGJ blijft net als nu toezicht houden op het primaire proces van zorgverlening. Op basis van de melding kan de IGJ de risico’s analyseren en besluiten tot een bezoek in het kader van het toezicht.
Gerelateerde Wtza-artikelen
Uitvoeringsbesluit Wtza en Uitvoeringsregeling Wtza (9)
Termijn meldplicht verstrijkt bijna!
Zijn uw statuten al Wtza-proof?
Beschikt u al over een Wtza-vergunning
Huisartsen, tandartsen en paramedici
Justitiële inrichtingen en instellingen voor forensische zorg
Let op: deadline aanvragen Wtza-vergunning verstrijkt bijna!
Contact
Heeft u vragen over de Wtza? Neemt u dan gerust contact op met Marieke van Dongen, Charlotte Perquin-Deelen of een van onze andere specialisten van de sectie Gezondheidszorg. Wij helpen u graag verder.