Wet openbaarheid van bestuur versus Aanbestedingswet

6 november 2013, laatst geüpdatet 11 september 2024
In het verleden werd door inschrijvers met wisselend succes een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) gedaan om informatie over andere inschrijvingen te verkrijgen. Met de komst van de Aanbestedingswet in april 2013 is een dergelijk beroep op de Wob praktisch onmogelijk gemaakt. De Aanbestedingswet bepaalt namelijk dat inschrijvingen vertrouwelijk zijn en niet openbaar mogen worden gemaakt en dat deze bepaling prevaleert boven de Wob. Recent heeft de Raad van State dit bevestigd.De...
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel
In het verleden werd door inschrijvers met wisselend succes een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) gedaan om informatie over andere inschrijvingen te verkrijgen. Met de komst van de Aanbestedingswet in april 2013 is een dergelijk beroep op de Wob praktisch onmogelijk gemaakt. De Aanbestedingswet bepaalt namelijk dat inschrijvingen vertrouwelijk zijn en niet openbaar mogen worden gemaakt en dat deze bepaling prevaleert boven de Wob. Recent heeft de Raad van State dit bevestigd.

De feiten
Nadat een opdracht aan een andere partij gegund is, verzoekt de afgewezen partij om openbaarmaking van de stukken die hebben geleid tot het voornemen van het college van B&W om de opdracht te gunnen aan die andere partij. Het college wijst dit verzoek af en motiveert, na bezwaar van de verzoeker, zijn afwijzing op grond van de uitzonderingsgronden van de Wob, te weten de vertrouwelijkheid van de aan haar verstrekte gegevens (artikel 10, lid 1, aanhef en onder c), het voorkomen van onevenredige bevoordeling (artikel 10, lid 2, aanhef en onder g) en het feit dat het gaat om informatie bestemd voor intern beraad (artikel 11, lid 1).

De rechtbank heeft het door verzoeker ingestelde beroep vervolgens deels gegrond verklaard en het college opgedragen om het bouwplan en het beoordelingsrapport van de selectiecommissie openbaar te maken. Na openbaarmaking hiervan gaat het college in hoger beroep, omdat hij het niet eens is met het oordeel van de rechtbank en stelt dat de uitzonderingsgronden van de Wob wel degelijk aan openbaarmaking van deze informatie in de weg staan.

Aanbestedingswet boven Wob
De Afdeling oordeelt dat er geen belang meer is bij een inhoudelijke behandeling van deze zaak, nu de stukken reeds openbaar gemaakt zijn. Het belang dat het college stelt te hebben in verband met vergelijkbare toekomstige zaken is er ook niet meer nu de Aanbestedingswet 2012 in april 2013 in werking is getreden. In deze wet is een is een nieuwe, aan de Wob derogerende regeling opgenomen voor de beoordeling door aanbestedende diensten van verzoeken om informatie die door ondernemers als vertrouwelijk aan deze dienst is verstrekt.

Commentaar
De afdeling heeft grotendeels gelijk dat het belang bij het verkrijgen van een rechterlijk oordeel voor toekomstige aanbestedingen is komen te vervallen. Artikel 2.57, lid 1 van de Aanbestedingswet bepaalt inderdaad dat een aanbestedende dienst geen informatie openbaar mag maken die hem door een ondernemer vertrouwelijk is verstrekt. De ervaring leert dat inschrijvers de informatie in hun inschrijvingen als vertrouwelijk aanmerken. Een door een inschrijver ingediend bouwplan mag dus bij toekomstige aanbestedingen op grond van de Aanbestedingswet niet openbaar worden gemaakt. De Wob is dan niet van toepassing.

Naast het door de inschrijver ingediende bouwplan zag het Wob-verzoek echter ook op openbaarmaking van het beoordelingsrapport van de selectiecommissie. Dat rapport is niet door een inschrijver opgesteld en valt dus niet onder de door de Afdeling genoemde regeling om openbaarmaking te weigeren. Het tweede lid van artikel 2.57 Aanbestedingswet bepaalt dat documenten die de aanbestedende dienst heeft opgesteld in verband met een aanbestedingsprocedure niet openbaar worden gemaakt, indien die informatie kan worden gebruikt om de mededinging te vervalsen. Eerst als in het beoordelingsrapport gegevens (van de inschrijvers) staan die de mededinging vervalsen, maakt de aanbestedende dienst deze gegevens dus niet openbaar. Indien er van een mededingingsvervalsing geen sprake is, komt de Wet Openbaarheid van Bestuur weer in beeld op grond waarvan getoetst kan worden of er anderszins weigeringsgronden zijn.

Kortom, in tegenstelling tot hetgeen de Afdeling lijkt te suggereren blijft de Wob van belang als (i) het gaat om inschrijfgegevens waarvan de inschrijver heeft aangegeven dat er geen vertrouwelijke behandeling plaats hoeft te vinden en/ of (ii) het gaat om aanbestedingsstukken of andere documenten die door de aanbestedende dienst zijn opgesteld en de mededinging niet vervalsen.

mr. T. van Wijk
Aanbestedings- en bouwrechtadvocaat

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found