Werkkostenregeling; Hoge Raad geeft oordeel over de gebruikelijkheidstoets

1 augustus 2019, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
Een werkgever heeft een budget van 1,2% van de loonsom om belastingvrij vergoedingen/verstrekkingen aan de werknemer aan te wijzen onder de werkkostenregeling. Indien het budget wordt overschreden, is de werkgever over de overschrijding 80% eindheffing verschuldigd. Bij het aanwijzen van eindheffingsbestanddelen heeft de werkgever te maken met de gebruikelijkheidstoets. De Hoge Raad heeft op 12 juli 2019 meer duidelijkheid gegeven over deze toets.
In dit artikel

Een werkgever heeft een budget van 1,2% van de loonsom om belastingvrij vergoedingen/verstrekkingen aan de werknemer aan te wijzen onder de werkkostenregeling. Indien het budget wordt overschreden, is de werkgever over de overschrijding 80% eindheffing verschuldigd. Bij het aanwijzen van eindheffingsbestanddelen heeft de werkgever te maken met de gebruikelijkheidstoets. De Hoge Raad heeft op 12 juli 2019 meer duidelijkheid gegeven over deze toets.

In de berechte casus gaat het om bonusaandelen met een aanzienlijke waarde die aan een beperkte groep werknemers zijn toegekend. De werkgever heeft deze verstrekking aangewezen als eindheffingsbestanddeel. De Belastingdienst is van mening dat een dergelijke aanwijzing niet is toegestaan omdat niet wordt voldaan aan de gebruikelijkheidstoets.
Het Gerechtshof Amsterdam stelt de inspecteur in het gelijk. Er is geen sprake van een verstrekking met een uitsluitend zakelijk of gemengd karakter. De Hoge Raad echter komt tot een andere conclusie. Volgens de Hoge Raad moeten de volgende criteria worden gehanteerd om te bepalen of voldaan is aan de gebruikelijkheidstoets.

  • Is het gebruikelijk om de verstrekking of de vergoeding aan te wijzen als eindheffingsbestanddeel;
  • Hoe wordt omgegaan met de verstrekkingen of vergoedingen aan andere werknemers van dezelfde werkgever;
  • Hoe wordt omgegaan met verstrekkingen en vergoedingen aan collega’s van de werknemer behorend tot een gelijke functiecategorie bij dezelfde werkgever;
  • Hoe wordt omgegaan met verstrekkingen en vergoedingen voor werknemers bij andere werkgevers.

De Hoge Raad oordeelt ook dat in beginsel alle soorten vergoedingen en verstrekkingen onder de reikwijdte van de werkkostenregeling kunnen vallen. Het door Gerechtshof Amsterdam aangelegde criterium dat het moet gaan om verstrekkingen of vergoedingen met een uitsluitend zakelijk of gemengd karakter, wordt door de Hoge Raad afgedaan als onjuist.
Alle loonbestanddelen, zoals in de casus de bonusaandelen, kunnen in principe worden aangewezen als eindheffingsbestanddeel onder de werkkostenregeling.

Nu de inspecteur stelt dat niet aan de gebruikelijkheidstoets wordt voldaan, ligt het op de weg van de inspecteur om zijn stelling aannemelijk te maken. Overigens merkt de Hoge Raad hierbij op dat het alleen maar verwijzen naar het door de Belastingdienst gehanteerde doelmatigheidscriterium van € 2.400 per werknemer per jaar, onvoldoende is. De zaak wordt verwezen naar Gerechtshof Den Haag om, rekening houdend met bovenstaande gezichtspunten, een nieuw besluit te nemen.

Het lijkt erop dat door dit arrest van de Hoge Raad de mogelijkheid om loon aan te wijzen als eindheffingsbestanddeel is toegenomen. Zo hoeft het niet te gaan om vergoedingen/verstrekkingen met een zakelijk of gemengd karakter. Ook het louter en alleen toetsen aan de € 2.400 norm door de Belastingdienst is onvoldoende om vast te stellen of de aanwijzing als eindheffingsbestanddeel kan plaatsvinden.

Mocht u vragen hebben over de mogelijkheid om een vergoeding of verstrekking te kunnen aanwijzen als eindheffingsbestanddeel dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

Vastgoed

Belangrijke veranderingen in servicekosten: wijzigingen in de btw-behandeling per 1 januari 2025 en wetsvoorstel met huurrechtelijke aanpassingen

Bij de verhuur van woonruimte en commercieel vastgoed worden vrijwel altijd servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen in rekening gebracht aan de...
Fiscaal - calculator

Rechtbank Noord-Nederland halveert belastingrente voor belastingplichtige vennootschapsbelasting

De rechtbank Noord-Nederland heeft zich uitgelaten over de evenredigheid van de belastingrente voor belastingplichtigen voor de vennootschapsbelasting.[1] Zij...

Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

30% regeling: Terugdraaiing van versoberingen in 2024

De 30% regeling is een fiscale faciliteit voor medewerkers met specifieke deskundigheid die uit een ander land naar Nederland zijn uitgezonden of die in dienst...
Fiscaal - earningsstrippingregel - rekenmachine

Aanscherping earningsstrippingregel voor vastgoedlichamen per 01-01-25?

Vanaf 1 januari 2025 zal mogelijk de earningsstrippingregel (renteaftrekbeperking voor de heffing van Vpb) voor vastgoedlichamen worden aangescherpt. In deze...

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.
No posts found