De AFM heeft in haar nieuwsbrief van oktober 2012 opnieuw de aandacht van pensioenuitvoerders gevraagd om tijdig, duidelijk, begrijpelijk en transparant te communiceren. Uit de consumentenmonitor 2012 blijkt dat pensioenuitvoerders nog het nodige werk moeten verzetten op het vlak van communicatie, onder meer omdat veel deelnemers en gepensioneerden geen reëel beeld hebben van hun pensioenaanspraken.
Pensioenregister en UPO’s
Uit onderzoek van de AFM is gebleken dat niet alle deelnemers hun aanspraken kunnen zien via het Pensioenregister, omdat pensioenuitvoerders niet alle gegevens aanleveren. Ook bij de UPO’s heeft de AFM verbeterpunten opgemerkt. In sommige gevallen bleek het UPO te omvangrijk en daardoor ontoegankelijk. Pensioenopbouwers doen er dan ook verstandig aan niet blind te varen op de aanspraken die staan weergegeven in het pensioenregister en de UPO’s, maar hier zelf kritisch naar te kijken.
AOW-gat
De verschuiving van de AOW-leeftijd naar de verjaardag en de (beoogde) verhoging van de AOW-leeftijd kunnen ertoe leiden dat de AOW-leeftijd niet langer aansluit bij de pensioenleeftijd in het pensioenreglement. De AFM noemt in haar nieuwsbrief dat pensioenuitvoerders deelnemers proactief en uitdrukkelijk op een mogelijk probleem in hun pensioensituatie moet wijzen, zodat deelnemers hiertegen tijdig actie kunnen ondernemen.
Kortingsmaatregel
In de consumentenmonitor is naar voren gekomen dat ruim vier op de tien pensioenopbouwers bij een pensioenfonds niet op de hoogte zijn of het pensioenfonds al dan niet moet gaan korten op de pensioenaanspraken. Dit is opmerkelijk. Pensioenfondsen zullen daarom binnenkort door de AFM worden geïnformeerd over de communicatie rondom kortingen, meer specifiek wat de AFM van de fondsen aan communicatie op dit terrein verwacht. Ook op dit kennisportal is informatie over de kortingsmaatregel terug te vinden. Binnenkort volgt bovendien een uitgebreide bijdrage waarin de kortingsmaatregel vanuit juridisch perspectief kritisch wordt beschouwd.
Pensioenregister en UPO’s
Uit onderzoek van de AFM is gebleken dat niet alle deelnemers hun aanspraken kunnen zien via het Pensioenregister, omdat pensioenuitvoerders niet alle gegevens aanleveren. Ook bij de UPO’s heeft de AFM verbeterpunten opgemerkt. In sommige gevallen bleek het UPO te omvangrijk en daardoor ontoegankelijk. Pensioenopbouwers doen er dan ook verstandig aan niet blind te varen op de aanspraken die staan weergegeven in het pensioenregister en de UPO’s, maar hier zelf kritisch naar te kijken.
AOW-gat
De verschuiving van de AOW-leeftijd naar de verjaardag en de (beoogde) verhoging van de AOW-leeftijd kunnen ertoe leiden dat de AOW-leeftijd niet langer aansluit bij de pensioenleeftijd in het pensioenreglement. De AFM noemt in haar nieuwsbrief dat pensioenuitvoerders deelnemers proactief en uitdrukkelijk op een mogelijk probleem in hun pensioensituatie moet wijzen, zodat deelnemers hiertegen tijdig actie kunnen ondernemen.
Kortingsmaatregel
In de consumentenmonitor is naar voren gekomen dat ruim vier op de tien pensioenopbouwers bij een pensioenfonds niet op de hoogte zijn of het pensioenfonds al dan niet moet gaan korten op de pensioenaanspraken. Dit is opmerkelijk. Pensioenfondsen zullen daarom binnenkort door de AFM worden geïnformeerd over de communicatie rondom kortingen, meer specifiek wat de AFM van de fondsen aan communicatie op dit terrein verwacht. Ook op dit kennisportal is informatie over de kortingsmaatregel terug te vinden. Binnenkort volgt bovendien een uitgebreide bijdrage waarin de kortingsmaatregel vanuit juridisch perspectief kritisch wordt beschouwd.
Gerelateerd
Pensioen en beloning