Vrije artsenkeuze opnieuw op de politieke agenda: kabinet overweegt inperking

17 augustus 2022, laatst geüpdatet 31 oktober 2024
Met het uitlekken van het concept Integraal Zorgakkoord (IZA) lijkt de vrije artsenkeuze opnieuw op de politieke agenda te komen. De Volkskrant meldt vanochtend dat het kabinet voornemens is de keuzevrijheid voor patiënten in te perken. Wanneer zij zich wenden tot een ongecontracteerde zorgaanbieder, zullen zij een substantieel deel van de kosten zelf moeten ophoesten.
Marieke van Dongen
Marieke van Dongen
Advocaat - Partner
In dit artikel

Het is niet voor het eerst dat de vrije artsenkeuze op de politieke agenda staat. Een aanpassing van het huidige artikel 13 Zvw hangt al ruim 10 jaar in meer of mindere mate boven de markt. Toenmalig minister van VWS Edith Schippers zag in 2014 haar wetsvoorstel om de vrije artsenkeuze in te perken stranden in de Eerste Kamer. Eind 2020 liet toenmalig minister van VWS Hugo de Jonge nog weten dat een aanpassing van art. 13 Zvw voorlopig van de baan was, zie ook het blog dat mijn collega Koen Mous daarover schreef.

Belang zorgverzekeraars bij aanpassing art. 13 Zvw

Zorgverzekeraars lijken de laatste jaren een almaar groter belang te hebben bij aanpassing van art. 13 Zvw. Diverse gerechtelijke uitspraken lieten zien dat zorgverzekeraars de afgelopen jaren niet in overeenstemming met artikel 13 Zvw hebben gehandeld door een generieke korting toe te passen op de gecontracteerde tarieven, zie bijvoorbeeld dit arrest van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Zeker bij duurdere vormen van zorg kan een dergelijke korting een hinderpaal opleveren, die de patiënt belemmert om zich tot een zorgaanbieder naar keuze te wenden.

Ongecontracteerde zorg terugdringen

Hoewel de exacte motieven nog onduidelijk zijn, lijkt ook nu het voorstel om de vrije artsenkeuze in te perken ingegeven door het argument dat het aandeel ongecontracteerde zorg in de ogen van het kabinet te groot is. Die argumentatie gaat voorbij aan het feit dat het in eerste instantie de zorgverzekeraars zijn die invloed hebben op het aandeel ongecontracteerde zorg. Juist zorgverzekeraars zouden gestimuleerd moeten worden méér contracten aan te bieden. Dat het aandeel ongecontracteerde zorg te wijten is aan zorgaanbieders, is nog altijd niet gebleken. Veel zorgaanbieders willen niets liever dan contracteren, maar stuiten op verzet bij zorgverzekeraars die schermen al 'voldoende zorg te hebben ingekocht' (terwijl de wachtlijstproblematiek onverminderd aanwezig is).

Kosten van ongecontracteerde zorg

Het verleden leert dat een inperking van de vrije artsenkeuze ook wordt ingegeven door het idee dat ongecontracteerde zorg veel duurder en ondoelmatiger is. Mijn collega Koen Mous zette in een eerder blog al uiteen dat op deze argumentatie behoorlijk wat valt af te dingen. In veel gevallen zijn deze hoge kosten (vooral) het directe gevolg van het contracteerbeleid van (nota bene) de zorgverzekeraars zelf. Door in contracten met zorgaanbieders strakke omzetplafonds en lage KPUC's (kosten per unieke cliënt) op te nemen, worden de duimschroeven in de gecontracteerde setting almaar verder aangedraaid. Dit leidt ertoe dat met name patiënten met een complexe zorgvraag zich steeds vaker noodgedwongen moeten wenden tot ongecontracteerde zorgaanbieders, waardoor de kosten daar stijgen.

Conclusie

Het is afwachten in hoeverre de nu uitgelekte plannen daadwerkelijk uitvoering gaan krijgen. In de eerste plaats is er nog sprake van conceptplannen die de komende tijd nog aangepast kunnen worden. Bovendien is het de vraag of er voldoende politiek draagvlak bestaat voor inperking van de vrije artsenkeuze. Het kabinet heeft bovendien in de Eerste Kamer geen meerderheid. Wel gaat de samenstelling van de Eerste Kamer in maart 2023 weer op de schop. Het beloven dus spannende tijden te worden op dit terrein!

De vrije artsenkeuze is niet gered met de intrekking van het Wetsvoorstel ‘Bevorderen zorgcontractering’

Op 16 september 2024 heeft het kabinet het Wetsvoorstel ‘Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met het bevorderen van zorgcontractering’ ingetrokken.
Gezondheidszorg - stethoscoop

Jurisprudentie Gezondheidszorg november 2024

Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd),...
Medicijnen

Geneesmiddelen uit het buitenland halen tijdelijk toegestaan!

Als officieel is vastgesteld dat sprake is van een landelijk tekort aan een bepaald geneesmiddel mogen apothekers dit geneesmiddel (voorlopig) toch uit het...

Jurisprudentie Gezondheidszorg gepubliceerd in oktober 2024

Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd),...

Jurisprudentie Gezondheidszorg gepubliceerd in september 2024

Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd),...
close-up van een stethoscoop

Wetsvoorstel ‘Bevorderen zorgcontractering’ ingetrokken

Op 16 september 2024 heeft het kabinet het wetsvoorstel ‘Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met het bevorderen van zorgcontractering’ ingetrokken....
No posts found