Vrij om te kiezen voor inhouse

18 februari 2020, laatst geüpdatet 11 september 2024
In Nederland staat het een aanbestedende dienst vrij te kiezen voor (quasi-)inhouseopdrachtverlening (dus zonder aanbesteding) in plaats van het extern plaatsen van opdrachten (dus in principe met aanbesteding).
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Volgens de Italiaanse wet mag een overheid pas kiezen voor (quasi)inhouse als er aantoonbare voordelen zijn voor de samenleving en het extern laten uitvoeren onmogelijk is. Ook is in Italië verboden deel te nemen in een instantie samen met andere overheden met als oogmerk opdrachten te plaatsen zonder aanbesteding (‘quasi-inbesteden met gezamenlijk toezicht’), tenzij de deelnemende instantie zelf doorslaggevend toezicht kan uitoefenen dan wel een blokkerende macht heeft.

Het Europese Hof

Het Europese Hof heeft op 6 februari 2020 voor recht verklaard dat een lidstaat deze beperkingen mág opleggen. De mogelijkheid om te kiezen voor (quasi-)inhouse opdrachtverlening is in de Nederlandse aanbestedingsregelgeving niet op een dergelijke wijze aan banden gelegd. In Nederland staat het een aanbestedende dienst vrij te kiezen voor een (quasi-)inhouseopdrachtverlening (dus zonder aanbesteding) in plaats van het extern laten uitvoeren (dus in principe met aanbesteding).

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found