Vragen naar het beste product mag niet

30 april 2018, laatst geüpdatet 11 september 2024
De rechtbank heeft onlangs de gestelde eisen en wensen bij een Europese aanbesteding van pacemakers en ICD’s onder de loep genomen.
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel

De rechtbank Den Haag heeft onlangs de gestelde eisen en wensen bij een Europese aanbesteding van pacemakers en ICD’s onder de loep genomen. De eis dat de leverancier zijn beste product moet aanbieden is niet toegestaan. Er is geen verplichting de recent opgestelde AIVG 2017 toe te passen. In casu zijn de AIV 2016 toegepast. Deze voorwaarden zijn (ook) proportioneel.

De aanbesteding

Acht ziekenhuizen hebben gezamenlijk een Europese aanbesteding gepubliceerd voor de inkoop van onder andere ICD’s (Implanteerbare Cardioverter Defibrillatoren) en pacemakers. Een leverancier heeft bezwaar tegen verschillende eisen en wensen. Nu de ziekenhuizen aan deze bezwaren in het kader van de Nota’s van Inlichtingen niet tegemoet wilden komen, is de leverancier nog voor inschrijving een kort geding gestart.

Inschrijver moet zijn beste product aanbieden

De ziekenhuizen hebben als eis gesteld dat moet worden ingeschreven met een zogenaamd topsegmentmodel. Dat wil zeggen het beste product dat de leverancier heeft en minimaal voldoet aan het programma van eisen. De rechter oordeelt dat deze eis onrechtmatig is omdat iedere leverancier een andere productielijn kan hebben en er zo dus ongelijke, op voorhand onduidelijke, eisen zouden gelden.

In verlengde daarvan is het ook onrechtmatig om aan deze topsegmenteis een plafondprijs te koppelen.

Hieruit volgt reeds dat de aanbesteding moet worden ingetrokken. Ten overvloede en op verzoek van de ziekenhuizen met het oog op het opzetten van een heraanbesteding, gaat de kort gedingrechter ook in op de overige bezwaren.

Deel niet aanbesteden vanwege bijzondere gevallen?

De ziekenhuizen zijn voornemens met de onderhavige aanbesteding in 705 van hun behoefte te voorzien. Zo’n 30% is voorbehouden met name voor bijzondere gevallen waarbij de ziekenhuizen ter zitting hebben aangeven het aanbestedingsrecht in acht te nemen. Deze 30% heeft een waarde die ruim het Europese drempelbedrag overschrijdt. Van een bijzonder geval in al deze gevallen acht de rechter niet aannemelijk gemaakt. In principe zou dus deze 30% ook Europees (mee) moeten worden aanbesteed. De ziekenhuizen moeten hier rekening mee houden bij een heraanbesteding.

Verplichting verstrekken historische afnamegegevens?

De omvang van de opdracht moet voor inschrijvers voldoende duidelijk zijn op basis van de aanbestedingsstukken. Pas in het kader van het kort geding hebben de ziekenhuizen echter de historische afnamecijfers bekendgemaakt. Hierdoor is alsnog voldoende duidelijkheid gekomen en is het bezwaar volgens de rechter niet meer actueel. Volstaan wordt met de overweging/ vermaning dat de gegevens in de aanbestedingsstukken te summier waren om een reële inschatting te maken van de omvang van de opdracht.

AIVG 2017 geen paritair vastgestelde voorwaarden

De ziekenhuizen hadden de AIV 2016 van toepassing verklaard. Volgens de klagende leverancier hadden de AIVG 2017 moeten worden toegepast. Voorschrift 3.9 C van de Gids Proportionaliteit verplicht immers de algemene voorwaarden integraal toe te passen die paritair zijn vastgesteld. Volgens de rechtbank zijn de AIVG 2017 echter geen paritair vastgestelde voorwaarden. De leveranciers hebben slechts input mogen leveren aan de (eenzijdig) door zorginstellingen opgestelde algemene voorwaarden.

AIV 2016 zijn proportioneel

Contractuele (algemene) voorwaarden moeten natuurlijk wel proportioneel zijn. De leverancier stelt dat de AIV 2016 disproportioneel zijn. De rechter gaat hier niet in mee. De (buiten)contractuele aansprakelijkheid (artikel 19) is volgens de rechter wel degelijk (voldoende) gelimiteerd. De eis dat de ziekenhuizen na ontvangst (en niet pas na betaling) ook gelijk eigenaar worden van de producten acht de rechter evenmin disproportioneel. Een eigendomsvoorbehoud is volgens de rechter ook niet werkbaar en praktisch aangezien het merendeel van de producten kort na ontvangst wordt geïmplementeerd in het lichaam. Ook de (ruimere) mogelijkheid tot verrekening (10.6) en ontbinding (13.7) volstaan de toets der kritiek.

Wens wetenschappelijke samenwerking in strijd met WMH en GMH

De aanbesteding betreft de inkoop van producten. In het in te dienen plan van aanpak zou ook meegewogen worden de kosteloze wetenschappelijke samenwerking met een of meer ziekenhuizen. De WMH en GMH verbieden zogenaamd ontoelaatbaar gunstbetoon respectievelijk verboden interacties. Nu deze beoogde kosteloze samenwerking hieronder valt, mag dit niet als wens worden gehanteerd. De omstandigheid dat er slechts weinig punten aan kan worden toegekend doet daar niet aan af.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found