Voorzieningenrechter: oorlog in Oekraïne is een van buiten komende onvoorziene omstandigheid

26 oktober 2022, laatst geüpdatet 11 september 2024
Na de Raad van Arbitrage in Bouwgeschillen (RvA) heeft ook de voorzieningenrechter in Noord-Nederland zich uitgesproken over de prijsstijgingen in de bouw als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Het vonnis ziet op de risicoregeling zoals deze is opgenomen in het beschrijvend document van een aanbestedingsprocedure. In die bepaling stond opgenomen dat risico’s van buiten die voor de inschrijver ten tijde van het doen van de inschrijving voorzienbaar zijn voor rekening van de inschrijver behoren te komen. De vraag ligt nu voor of de prijsstijgingen als gevolg van de oorlog kwalificeren als een van buiten komende onvoorziene omstandigheid. De voorzieningenrechter beantwoordt die vraag bevestigend.
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Eerder schreven wij een artikel over een uitspraak waarin de RvA oordeelde dat de stijgende bouwkosten kwalificeren als onvoorziene omstandigheid in de zin van artikel 6:258 BW. Inmiddels is er op 12 oktober 2022 ook een uitspraak gedaan door de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland.

Casus voorzieningenrechter Noord-Holland

Begin 2021 publiceerde Waterschap Noorderzijlvest (het Waterschap) een openbare aanbestedingsprocedure voor het ontwerp en de bouw van een nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie. De aanbesteding bestond uit twee fases. Een inschrijvingsfase en een concretiseringsfase. Het Waterschap selecteerde Mobilis B.V. (Mobilis) voor de concretiseringsfase.

Ten tijde van het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, bevonden partijen zich nog in de concretiseringsfase. Onderdeel van de inschrijving van Mobilis was een risicoregeling. Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne gaf Mobilis aan dat zij in gesprek wilde gaan met het Waterschap over een alternatieve risicoregeling. Mobilis verwachtte dat de prijzen zouden gaan stijgen en dat als gevolg daarvan leveringsproblemen zouden volgen. Zij meent dat op grond van de aanbestedingsstukken deze onvoorziene omstandigheid voor rekening van het Waterschap moet komen. Het Waterschap kon zich niet in dat standpunt vinden en de partijonderhandelingen over een andere risicoregeling liepen op niets uit. Daarop berichtte het Waterschap Mobilis dat zij diens inschrijving ter zijde zou leggen omdat er geen overeenstemming was bereikt over de risicoregeling. Mobilis meent dat het Waterschap haar inschrijving ten onrechte ongeldig heeft verklaard. Zij vordert dat het Waterschap wordt veroordeeld tot dooronderhandelen.

Onvoorziene omstandigheden

In het Beschrijvend Document (onderdeel van de aanbestedingsdocumenten) was bepaald dat indien zich tijdens de uitvoering van de opdracht een risico van buiten voordoet dat niemand heeft voorzien, de kosten van te treffen beheersmaatregelen voor rekening van de opdrachtgever, het Waterschap, zouden komen. De vraag is nu of de prijsstijgingen kwalificeren als een onvoorziene omstandigheid. De voorzieningenrechter overweegt hierover als volgt:

“Met partijen is de voorzieningenrechter van oordeel dat het uitbreken van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne op 24 februari 2022 en de gevolgen daarvan voor (onder meer) de bouwsector, waardoor onder meer de prijzen van bouwproducten in korte tijd enorm zijn gestegen en leveringen onzeker zijn geworden, als van buiten komende omstandigheden moeten worden aangemerkt, die bij het doen van de inschrijvingen in de aanbestedingsprocedure op 29 oktober 2021 onvoorzienbaar waren.”

Volgens de voorzieningenrechter is de oorlog in Oekraïne een van buiten komende omstandigheid die onvoorzienbaar was op het moment van de aanbesteding. De voorzieningenrechter komt echter vervolgens tot de conclusie dat de betreffende regeling uit het Beschrijvend Document niet van toepassing is, aangezien tussen partijen nog geen overeenkomst tot stand is gekomen en het nog niet tot een uitvoering van het werk was gekomen. Paragraaf 44 lid 1 sub c UAV-GC 2005 is om dezelfde reden niet van toepassing op het moment van inschrijving maar pas bij totstandkoming van de overeenkomst. De voorzieningenrechter volgt Mobilis dan ook niet dat dat de financiële gevolgen van de oorlog in Oekraïne uitsluitend voor het Waterschap als opdrachtgever dienden te komen.

In de precontractuele fase kan volgens de voorzieningenrechter wel worden gevergd dat het Waterschap tot op zekere hoogte met de wens van Mobilis tot het wijzigen van de risicoregeling zou ‘meebewegen’. Van het Waterschap, dat met publieke middelen werkt, kan echter na het optreden van een onvoorziene omstandigheid niet worden verlangd dat zij de opdracht tegen elke prijs laat uitvoeren. Volgens de voorzieningenrechter mocht het Waterschap de onderhandelingen dan ook afbreken.

Slotsom

Kortom, de voorzieningenrechter oordeelt dat de prijsstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne een van buiten komende omstandigheid oplevert die onvoorzienbaar was. Aan een inhoudelijke beoordeling komt de voorzieningenrechter echter niet toe, omdat de bepaling nog geen gelding had tussen partijen. Het is mogelijk dat de redenering dat sprake is van een onvoorziene omstandigheid ook in het licht van paragraaf 47 UAV, paragraaf 44 UAV-GC en/of artikel 6:258 BW zal worden gevolgd door andere rechters. Vooralsnog geldt echter nog steeds dat we daarvoor toekomstige rechtspraak af zullen moeten wachten.

Heeft u nog vragen over kosten verhogende omstandigheden, prijsstijgingen en/of heeft u andere vragen over het bouwrecht? Neem dan contact op met Lotte Blum en Liz Bras.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found