Voor ambtenaren geldt (bij ontslag) een hogere integriteitsnorm

3 augustus 2020, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
De rechtbank Gelderland overwoog in een recente ontslaguitspraak expliciet dat voor ambtenaren een hogere integriteitsmaatstaf geldt.
Aletha Dera-ten Bokum
Aletha Dera-ten Bokum
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

Het ontslagrecht voor ambtenaren

Ambtenaren werken sinds de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (de Wnra) per 1 januari 2020 als uitgangspunt op basis van een (tweezijdige) arbeidsovereenkomst in plaats van een (eenzijdige) aanstelling. Daarmee is het civiele arbeidsrecht van toepassing geworden. Dit brengt concreet mee dat de arbeidsverhouding tussen de overheidswerkgever en de ambtenaar sindsdien onderworpen is aan (onder meer) de regels omtrent ontslag die volgen uit het Burgerlijk Wetboek. Als een overheidswerkgever een ontslagwens heeft, dan dient deze zich thans tot de kantonrechter te wenden (met uitzondering van een ontslagwens wegens bedrijfseconomische redenen of langdurige ziekte).

Integriteitsregelgeving

De bijzondere positie van de ambtenaar is sinds invoering van de Wnra echter niet volledig verdwenen. Naast civiele regels geldt voor ambtenaren de Ambtenarenwet 2017, die onder meer regelgeving bevat op het terrein van integriteit. Deze regelgeving raakt zowel de overheidswerkgever als de ambtenaar.

Overheidswerkgevers moeten er op basis van deze regelgeving onder andere voor zorgen dat:
(i) de ambtenaar bij zijn indiensttreding de eed of belofte aflegt;
(ii) een integriteitsbeleid wordt gevoerd, gericht op het bevorderen van goed ambtelijk handelen; en
(iii) een gedragscode van kracht is.

De ambtenaar moet op zijn beurt onder andere:
(i) bepaalde informatie die hij in het kader van zijn functie heeft verkregen geheimhouden;
(ii) weigeren giften aan te nemen (zonder toestemming van werkgever);
(iii) melding maken van nevenwerkzaamheden en zich te onthouden van het verrichten van nevenwerkzaamheden die het vervullen van zijn functie of het goed functioneren van de openbare dienst in gevaar brengen.

Sinds de invoering van de Wnra kwam in de rechtspraktijk de vraag op of kantonrechters deze integriteitsregels zouden (moeten) laten meewegen bij de beoordeling van een ontbindingsverzoek.

De uitspraak

In een recente uitspraak van de rechtbank Gelderland van 17 juli 2020 is deze voornoemde vraag bevestigend beantwoord. In die zaak verzocht de overheidswerkgever om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens misbruik van bedrijfsmiddelen, te weten (overmatig) privégebruik van de bedrijfsauto en de NS Businesscard.

Alhoewel de kantonrechter het misbruik van bedrijfsmiddelen niet aanwezig achtte, woog hij de integriteitsregelgeving wel mee bij de vraag wat van de ambtenaar mocht worden verwacht bij het gebruik van bedrijfsmiddelen. De kantonrechter overwoog expliciet dat er een “hogere maatstaf van integriteit (..) voor werkneemster als ambtenaar geldt”.

Conclusie

De tijd zal uitwijzen of deze lijn - dat integriteitsregelgeving een rol speelt bij de waardering van (een voldoende reden voor) ontslag - door andere rechters zal worden gevolgd.

Raad van State niet overtuigd van Wet VBAR: ‘fundamentele hervormingen ontbreken’

De afdeling Advisering van de Raad van State (hierna: “de Raad”) heeft stevige kritiek geuit op het wetsvoorstel Wet Verduidelijking Beoordeling...

Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

Klokkenluider of schender van bedrijfsgeheimen en privacyrechten? Wat werkgevers moeten weten en doen

Goed omgaan met meldingen en acties van werknemers die (mogelijk) klokkenluider zijn, is complex. Dit illustreert een recente uitspraak van gerechtshof Den...

PensioenPost #15 – Werkzaamheid valt onder de werkingssfeer van Bpf MITT maar maatstaven van redelijkheid en billijkheid staan een verplichtstelling in de weg

Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft recent uitspraak gedaan in een aansluitingsdiscussie met het bedrijfstakpensioenfonds MITT. In deze uitspraak ging het...

NIEUWE VERSIE WET VERDUIDELIJKING BEOORDELING ARBEIDSRELATIES EN RECHTSVERMOEDEN: van ABC naar WZOP

De belangrijkste wijzigingen van de op 3 juli gepubliceerde (herziende) Wet VBAR (Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden)

PensioenPost #14 – Voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen

Op 1 juli 2023 trad de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in werking, waarmee de formele start van de transitie naar een nieuw pensioenstelsel werd ingeluid.
No posts found