KPN heeft met de Autoriteit Consument & Markt afspraken gemaakt over het door KPN te hanteren
Compliance Handvest. De overeenstemming over het Compliance Handvest brengt mee dat het verscherpte toezicht door de ACM waaraan KPN was onderworpen wordt opgeheven.
Het verscherpte toezicht was een gevolg van het feit dat KPN in een aantal geruchtmakende zaken in strijd zou hebben gehandeld met de Telecommunicatiewet. Zo zou KPN discriminatoire tarieven hebben gehanteerd voor zakelijke klanten en haar eigen concernmaatschappijen hebben bevoordeeld door hun eerder dan Tele2 te berichten over tariefverlagingen. Volgens de ACM is het verscherpte toezicht niet langer noodzakelijk aangezien vertrouwen in de naleving van de Telecommunicatiewet als gevolg van het nieuwe Compliance Handboek is hersteld.
Het stimuleren van compliance programma’s vormt inmiddels een belangrijk onderdeel van het beleid van de ACM. Zo is het implementeren van een compliance programma diverse malen opgenomen als voorwaarde voor een toezeggingsbesluit van de ACM. Bovendien heeft de invoering van een compliance programma door branchevereniging Actiz er in 2011 al toe geleid dat het verscherpte toezicht op thuiszorgondernemingen voor schendingen van de Mededingingswet is beëindigd.
Hoewel compliance voor de ACM een belangrijk agendapunt is, stelt zij geen boetevermindering in het vooruitzicht op het moment dat ondanks een compliance programma een overtreding wordt begaan. Een goed functionerend compliance programma is volgens de ACM in het belang van iedere onderneming, juist vanwege het feit dat zij ermee boetes kunnen vermijden en/of overtredingen eerder signaleren. KPN heeft aan den lijve ondervonden dat een slecht functionerend compliance programma zelfs boeteverhogend kan werken.
Het verscherpte toezicht was een gevolg van het feit dat KPN in een aantal geruchtmakende zaken in strijd zou hebben gehandeld met de Telecommunicatiewet. Zo zou KPN discriminatoire tarieven hebben gehanteerd voor zakelijke klanten en haar eigen concernmaatschappijen hebben bevoordeeld door hun eerder dan Tele2 te berichten over tariefverlagingen. Volgens de ACM is het verscherpte toezicht niet langer noodzakelijk aangezien vertrouwen in de naleving van de Telecommunicatiewet als gevolg van het nieuwe Compliance Handboek is hersteld.
Het stimuleren van compliance programma’s vormt inmiddels een belangrijk onderdeel van het beleid van de ACM. Zo is het implementeren van een compliance programma diverse malen opgenomen als voorwaarde voor een toezeggingsbesluit van de ACM. Bovendien heeft de invoering van een compliance programma door branchevereniging Actiz er in 2011 al toe geleid dat het verscherpte toezicht op thuiszorgondernemingen voor schendingen van de Mededingingswet is beëindigd.
Hoewel compliance voor de ACM een belangrijk agendapunt is, stelt zij geen boetevermindering in het vooruitzicht op het moment dat ondanks een compliance programma een overtreding wordt begaan. Een goed functionerend compliance programma is volgens de ACM in het belang van iedere onderneming, juist vanwege het feit dat zij ermee boetes kunnen vermijden en/of overtredingen eerder signaleren. KPN heeft aan den lijve ondervonden dat een slecht functionerend compliance programma zelfs boeteverhogend kan werken.
Gerelateerd
Mededinging en staatssteun