Tijdelijk werken in Nederland en meldingsplicht vanaf 1 maart 2020

29 april 2020, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
Vanaf 1 maart 2020 moeten buitenlandse dienstverrichters en zelfstandigen die gevestigd zijn in de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland online melden wanneer zij in Nederland werkzaamheden verrichten. Wordt er niet aan deze verplichting voldaan, dan kan een boete worden opgelegd aan zowel de dienstverrichter/zelfstandige als aan de in Nederland gevestigde opdrachtgever.
In dit artikel

Vanaf 1 maart 2020 moeten buitenlandse dienstverrichters en zelfstandigen die gevestigd zijn in de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland online melden wanneer zij in Nederland werkzaamheden verrichten. Wordt er niet aan deze verplichting voldaan, dan kan een boete worden opgelegd aan zowel de dienstverrichter/zelfstandige als aan de in Nederland gevestigde opdrachtgever.

Waarom melden?

De Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie (WagwEU) regelt welke arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn wanneer een werknemer tijdelijk in een andere EER staat (alle landen van de EU, Noorwegen, Liechtenstein en IJsland) of Zwitserland gaat werken. Deze wet is al op 18 juni 2018 in werking getreden en Nederland heeft op grond van deze wet, met ingang van 1 maart 2020 een meldingsplicht ingevoerd. De bedoeling van de Wet is onder meer om oneerlijke concurrentie tegen te gaan door een aantal arbeidsvoorwaarden van toepassing te verklaren op werknemers die tijdelijk in Nederland komen werken. De werknemers die tijdelijk in Nederland werken, hebben in ieder geval recht op de volgende arbeidsvoorwaarden:

  • Het minimumloon;
  • Voldoende rusttijden;
  • Minimum aantal vakantiedagen;
  • Veilige arbeidsomstandigheden;
  • Gelijke behandeling van mannen en vrouwen.

Deze minimale arbeidsvoorwaarden staan vermeld in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, de Arbeidstijdenwet, de Arbeidsomstandighedenwet, de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs.

Mocht in de sector waarin wordt gewerkt een algemeen verbindend verklaarde cao van toepassing zijn, dan hebben gedetacheerde werknemers ook nog recht op toepassing van het geldende periodeloon in de schaal, toeslagen voor overwerk, ploegentoeslag, feestdagentoeslag, onregelmatigheidstoeslag, de maximale werktijden en de minimale rusttijden, het minimumaantal doorbetaalde vakantiedagen, de geldende arbeidsduurverkorting, eindejaarsuitkeringen, etc.

Om te kunnen controleren of aan alle voorwaarden wordt voldaan, is de meldingsplicht ingevoerd.

Wie moet melden?

De meldingsplicht geldt voor buitenlandse dienstverrichters en zelfstandigen. Buitenlandse dienstverrichters zijn in de EER of Zwitserland gevestigde werkgevers die;

  • Tijdelijk met eigen personeel in Nederland komen werken of,
  • Multinationale ondernemingen die werknemers detacheren naar een eigen vestiging in Nederland of,
  • Als buitenlandse uitzendonderneming personeel ter beschikking stelt in Nederland.

Ook de dienstontvanger, de klant, heeft een rol en moet controleren of de melding is gedaan. Laat de dienstontvanger dat na, dan kan deze een boete tegemoet zien.
De melding moet online geschieden en wel via de link www.postedworkers.nl.

Wat moet worden gemeld

De melding moet worden gedaan voor aanvang van de werkzaamheden in Nederland. De melding omvat onder meer:

  • De identiteit van de melder
  • De bedrijfsgegevens
  • De contactpersoon in Nederland
  • De gegevens van de dienstontvanger
  • De sector waarin wordt gewerkt
  • Het adres van de werkplek
  • De verwachte duur van de werkzaamheden
  • De identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor de uitbetaling van het loon
  • De identiteit van de werknemers
  • De aanwezigheid van een A1 verklaring die aantoont waar de werknemer sociaal verzekerd is.

Jaarmelding

In een aantal gevallen kan volstaan worden met een jaarmelding. Dit is bijvoorbeeld het geval voor kleine werkgevers (tot 9 personeelsleden) of voor zelfstandigen die binnen 100 kilometer van de Nederlandse grens gevestigd zijn en vaker in Nederland komen werken. De jaarmelding geldt overigens niet in de bouwsector en de uitzendsector. Werkgevers in deze sectoren moeten iedere keer opnieuw melden.

Niet melden

In een aantal gevallen hoeft niet gemeld te worden. Dit geldt onder meer voor:

  • Bepaalde sub sectoren in de transportsector zoals personen- of goederenvervoer over het spoor, goederenvervoer over de weg mits niet in Nederland wordt geladen of gelost, vervoer over water, personenvervoer over de weg, luchtvaart, post en koeriers.
  • Bij het verrichten van incidentele werkzaamheden zoals bijvoorbeeld initiële assemblage of een eerste installatie van een goed, uitgevoerd door gespecialiseerde werknemers waarbij de duur niet meer dan acht dagen bedraagt, tenzij het werkzaamheden in de sector bouw betreffen.
  • Dringend onderhoud aan door de dienstverrichter geleverde apparatuur mits in een periode van 36 weken niet meer dan een aaneengesloten periode van 12 weken wordt gewerkt.
  • Het bijwonen van wetenschappelijke congressen hoeft niet gemeld te worden mits het verblijf niet meer dan vijf dagen bedraagt.
  • Een belangrijke uitzondering geldt ook voor zakelijke besprekingen of overeenkomsten sluiten met bedrijven of instellingen mits het verblijf niet meer bedraagt dan 13 weken in een periode van 52 weken.
  • Tenslotte bestaan er nog uitzonderingen voor sporters, artiesten en correspondenten.

Controle door opdrachtgever

De opdrachtgever krijgt een melding wanneer de buitenlandse dienstverlener een melding heeft gedaan voor de werkzaamheden in Nederland. De opdrachtgever ontvangt informatie over het adres van de werkplek in Nederland, een beschrijving van de werkzaamheden en hoe lang deze duren. Bevat de melding onjuistheden, dan moet de opdrachtgever de buitenlandse werkgever of zelfstandige vragen om de melding aan te passen en moet dit ook melden bij het online loket.

Handhaving

Wordt de harde kern van de arbeidsvoorwaarden volgens de CAO niet nageleefd, dan heeft de werknemer hierop alsnog aanspraak. Bij het eisen van naleving van deze bepalingen kan de werknemer zich wenden tot de vakbonden.
Er is een uitgebreid boetestelsel gepubliceerd. Zo kan het niet verstrekken van gegevens en inlichtingen de dienstverlener op een boete van € 6.000 komen te staan. Ook wanneer de opdrachtgever de melding niet controleert of niet doorgeeft dat de melding onjuistheden bevat kan dat reden zijn voor een boete van € 1.500. De boete kan bij bijzondere omstandigheden worden gematigd.
Tenslotte kunnen inspectiediensten uit de lidstaten informatie met elkaar uitwisselen en kunnen opgelegde boetes over de grens worden geïnd.

Conclusie

Dienstverrichters en zelfstandigen uit de EER of Zwitserland hebben een serieuze administratieve taak erbij gekregen wanneer zij in Nederland een opdracht willen uitvoeren. Tevens dienen zij kennis te hebben van de Nederlandse arbeidsvoorwaarden en moeten zij toetsen of aan alle voorwaarden wordt voldaan wanneer zij in Nederland werkzaamheden verrichten. De opdrachtgever heeft hierbij ook een belangrijke rol als controleur en kan de dienstverrichter op zijn verplichtingen wijzen. Beide lopen bij het niet-nakomen van de verplichtingen een risico op een boete.

Mocht u meer over deze verplichting willen weten, dan kunt u uiteraard contact opnemen met uw aanspreekpunt bij Dirkzwager.

Gerelateerd

Vastgoed

Belangrijke veranderingen in servicekosten: wijzigingen in de btw-behandeling per 1 januari 2025 en wetsvoorstel met huurrechtelijke aanpassingen

Bij de verhuur van woonruimte en commercieel vastgoed worden vrijwel altijd servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen in rekening gebracht aan de...
Fiscaal - calculator

Rechtbank Noord-Nederland halveert belastingrente voor belastingplichtige vennootschapsbelasting

De rechtbank Noord-Nederland heeft zich uitgelaten over de evenredigheid van de belastingrente voor belastingplichtigen voor de vennootschapsbelasting.[1] Zij...

Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

30% regeling: Terugdraaiing van versoberingen in 2024

De 30% regeling is een fiscale faciliteit voor medewerkers met specifieke deskundigheid die uit een ander land naar Nederland zijn uitgezonden of die in dienst...
Fiscaal - earningsstrippingregel - rekenmachine

Aanscherping earningsstrippingregel voor vastgoedlichamen per 01-01-25?

Vanaf 1 januari 2025 zal mogelijk de earningsstrippingregel (renteaftrekbeperking voor de heffing van Vpb) voor vastgoedlichamen worden aangescherpt. In deze...

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.
No posts found