Stroomlijningswet ACM gepubliceerd

17 juli 2014, laatst geüpdatet 11 september 2024
Met ingang van 1 april 2013 zijn de OPTA, de Consumentenautoriteit en de NMa gefuseerd in de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hoewel de drie gefuseerde toezichthouders allen afzonderlijke bevoegdheden en procedures hadden, is de fusie gerealiseerd zonder dat deze verschillen zijn gestroomlijnd ten behoeve van de totstandkoming van de ACM. De op 3 juli 2014 gepubliceerde Stroomlijningswet beoogt de ratjetoe aan bevoegdheden die daardoor is ontstaan te ordenen en voor een belangrijk de...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Met ingang van 1 april 2013 zijn de OPTA, de Consumentenautoriteit en de NMa gefuseerd in de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hoewel de drie gefuseerde toezichthouders allen afzonderlijke bevoegdheden en procedures hadden, is de fusie gerealiseerd zonder dat deze verschillen zijn gestroomlijnd ten behoeve van de totstandkoming van de ACM. De op 3 juli 2014 gepubliceerde Stroomlijningswet beoogt de ratjetoe aan bevoegdheden die daardoor is ontstaan te ordenen en voor een belangrijk deel onder te brengen in één wet. Naast de ordening en stroomlijning van de procedures en bevoegdheden, bevat de Stroomlijningswet echter ook een aantal materiele veranderingen waarmee ondernemingen rekening dienen te houden.

Zonder volledigheid te beogen, wordt gewezen op de volgende wijzigingen en nieuwigheden:

  • Fusies, overnames en de oprichting van volwaardige joint-ventures behoeven uitsluitend nog bij de ACM gemeld te worden indien de gezamenlijke omzet van partijen een drempel van EUR 150.000.000,- overschrijdt (was EUR 113.500.000,-). Indien partijen zorginstellingen zijn blijft de verlaagde omzetdrempel voor de gezamenlijke omzet EUR 55.000.000,-.

  • In afwijking van vaste rechtspraak kunnen ex-werknemers zich als gevolg van de Stroomlijningswet niet langer ten behoeve van hun voormalig werkgever beroepen op hun zwijgrecht. Als een ex-werknemers zelf van een overtreding wordt verdacht, geldt het zwijgrecht onverkort.

  • Volgens hoofdregel van de Algemene wet bestuursrecht heeft bezwaar geen schorsende werking. Bezwaar tegen boetebesluiten op grond van de Mededingingswet vormde op die hoofdregel een uitzondering. De schorsende werking van eventueel bezwaar tegen een boetebesluit van de ACM bedraagt na inwerkingtreding van de Stroomlijningswet maximaal 24 weken na bekendmaking en dus niet langer de gehele periode van het bezwaar.

  • Zwijgrecht treedt pas in op moment van verhoor met het oog op het opleggen van een bestraffende sanctie in plaats van bij een redelijk vermoeden van een overtreding.

  • Alle boetebesluiten worden in principe door ACM gepubliceerd en wel binnen 10 werkdagen na bekendmaking. Andere besluiten kan de ACM bekendmaken.

  • De ACM kan nu toezeggingen van ondernemingen bindend verklaren voor alle terreinen waar de ACM op actief is.

  • De ACM zal de kosten van toezicht bij de markt in rekening brengen.


De ACM houdt toezicht op de naleving van een groot aantal verschillende (sectorspecifieke) wetten, waarbij de Mededingingswet, de Telecommunicatiewet, de Elektriciteitsnet en de Wet oneerlijke handelspraktijken in het oog springen. Naast wijziging van de Instellingswet en de Algemene wet bestuursrecht, brengt de Stroomlijningswet ook daarin wijzigingen aan. Oplettendheid is dus geboden voor ondernemingen die met de ACM en de gewijzigde regels worden geconfronteerd.

De Stroomlijningswet zal op korte termijn in werking treden bij koninklijk besluit. Aangezien de Stroomlijningswet wijziging van verschillende wetten meebrengt, is het mogelijk dat de inwerkingtreding van de diverse bepalingen uit de Stroomlijningswet op verschillende data geschiedt.

 

Tags: Mededingingswet, ACM, boete, Stroomlijningswet, boete, bezwaar, toezichthouders, Awb, Instellingswet ACM.