Stilte na de storm: paraplu's van Senz en van Impliva

20 mei 2016, laatst geüpdatet 11 september 2024

Senz ontwikkelde een paraplu, bestand tegen weer en wind, en bracht die in 2006 op de markt. In 2007 startte Senz een procedure tegen (eveneens) producent Impliva wegens inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van Senz, door een prototype paraplu van Impliva. De rechtbank wees de vorderingen van Senz toe. In 2013 ontwikkelde Impliva (weer of afwijkende) modellen stormparaplu's. Senz schreef Impliva aan wegens gestelde inbreuk op modelrechten van Senz door de betreffende paraplu's van Imp...

Ernst-Jan van de Pas 
Ernst-Jan van de Pas 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Senz ontwikkelde een paraplu, bestand tegen weer en wind, en bracht die in 2006 op de markt. In 2007 startte Senz een procedure tegen (eveneens) producent Impliva wegens inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van Senz, door een prototype paraplu van Impliva. De rechtbank wees de vorderingen van Senz toe. In 2013 ontwikkelde Impliva (weer of afwijkende) modellen stormparaplu's. Senz schreef Impliva aan wegens gestelde inbreuk op modelrechten van Senz door de betreffende paraplu's van Impliva. Impliva bracht de paraplu's niet op de markt. En nu, in 2016, oordeelt de rechter dan over paraplu's die Impliva uiteindelijk wel op de markt bracht.

Senz stelt dat de 'Stormaxi' en 'Stormini' van Impliva inbreuk maken op de 'Senz Original' en 'Senz Mini' van Senz.   

De rechtbank Den Haag wijst nu, in 2016, de vorderingen van Senz af. Zij geeft zelf de volgende samenvatting:

Ruzie over modellen

Senz wilde dat Impliva stopt met het maken en verkopen van een aantal paraplu-modellen, omdat ze te veel lijken op haar eigen ontwerpen. De kortgedingrechter ging hier niet in mee, omdat Impliva voldoende afstand gehouden heeft van de modellen van Senz. Hierbij geldt dat de asymmetrie en de piramide-vorm van de paraplu’s door de techniek worden bepaald en een ontwerper van stormparaplu’s maar weinig vrijheid heeft. Hierdoor zijn relatief kleine verschillen al voldoende. Vooral van de bovenzijde of onderzijde af gezien, zijn duidelijk verschillen te zien. Ten eerste valt de afwijkende breedte van de achterkant van de paraplu’s op. Samen met het gebruik door Impliva van een centrale balein aan voor- en achterkant, is er een afwijkende vorm. Ook de andere aanzichten zijn anders.

Kennelijk is het Impliva (dan toch) gelukt voldoende afstand te nemen van de paraplu's van Senz, ondanks het feit dat zij eveneens een stormparaplu heeft ontwikkeld.

Gerelateerd

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...

Tour de France in de wielen gereden door ‘TOUR DE X’-merk

De naam Tour de France is beschermd door meerdere merkrechten, maar kan de registratie van het TOUR DE X-merk door een fitnessketen niet voorkomen.

Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
No posts found