Staatssteunregels toch van toepassing op zorgaanbieders?

20 mei 2020, laatst geüpdatet 11 september 2024
Eén van de voorwaarden voor de toepasselijkheid van de Europese staatssteunregels is dat de betreffende steunmaatregel de handel tussen de lidstaten van de Europese Unie beïnvloedt. De Europese Commissie (hierna: de Commissie) heeft de voorbije jaren verschillende malen besloten dat steun aan zorgaanbieders niet leidt tot beïnvloeding van de handel tussen de lidstaten. Zaait de Commissie twijfel met een recent besluit waarin zij Nederlandse overheidssteun aan zorgaanbieders in het kader van COVID-19 goedkeurt?
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel

Beïnvloeding van de tussenstaatse handel als voorwaarde voor staatssteun

Voor de toepassing van de Europese staatssteunregels geldt als voorwaarde dat de steunmaatregel moet leiden tot beïnvloeding van de handel tussen de lidstaten. Steunmaatregelen met enkel een lokaal effect vallen buiten de reikwijdte van het staatssteunverbod. Deze categorie maatregelen beperkt de concurrentie op de interne markt immers niet of slechts in beperkte mate. Voor puur lokale steunmaatregelen hoeven overheden dus ook geen goedkeuring te vragen bij de Commissie.

Besluitenpraktijk Commissie: steun aan zorgaanbieders beïnvloedt tussenstaatse handel niet

In een aantal recente besluiten heeft de Commissie geoordeeld dat steun aan zorgaanbieders niet leidt tot beïnvloeding van de tussenstaatse handel. De maatregelen waarin de Commissie tot dat oordeel is gekomen betroffen onder meer steun aan publieke ziekenhuizen en privéklinieken. Ter onderbouwing verwees de Commissie onder andere naar het feit dat de hoofdactiviteit van de medische centra bestond uit het verlenen van zorg aan zorgbehoevenden in de regio. Ook stelde de Commissie dat grensoverschrijdende concurrentie in de zorgsector onwaarschijnlijk is gelet op de eigenschappen van de nationale (zorgverzekerings)systemen.

Staatssteunbesluit SA.56915

Op 3 april heeft de Commissie een steunmaatregel van de Nederlandse overheid aan de zorgaanbieders voor de inkoop van e-healthproducten met een omvang van 23 miljoen euro goedgekeurd. De begunstigden van deze steunmaatregelen zijn volgens het besluit (beschikbaar in het Engels):

“social support services, health care services and youth care.”

Uit het besluit volgt dat het alle zorgverleners in de zin van de Zorgverzekeringswet, de Wet langdurige zorg, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet betreft. Met de steun mogen zij overgaan tot:

“the purchase, lease, licensing and implementation of e-health applications.”

De Commissie stelde in het besluit vast dat aan de voorwaarden van staatssteun is voldaan, waarmee de steunmaatregel staatssteun oplevert en dus ter goedkeuring moet worden gemeld bij de Europese Commissie. Met deze vaststelling wijkt de Commissie af van de eerder ingezette lijn. In het besluit concludeert de Commissie dat de steunmaatregel verenigbaar is met de interne markt, aangezien deze voldoet aan de voorwaarden uit de tijdelijke kaderregeling voor steunmaatregelen in verband met de uitbraak van COVID-19 die ik in een eerdere bijdrage heb toegelicht.

Koerswijziging of vals alarm?

Het valt te betwijfelen of de Commissie met het staatssteunbesluit van 3 april jl. een koerswijziging heeft voorzien. Zorg in Nederland is gewoonweg zeer lokaal georganiseerd (regionale of zelfs gemeentelijke inkoop). Het is evenwel voorstelbaar dat de lidstaat Nederland en de Commissie hebben getracht rechtsonzekerheid over e-health zoveel mogelijk weg te nemen. Door steunmaatregelen ten behoeve van zorgaanbieders expliciet verenigbaar met de interne markt te verklaren, schept de Commissie duidelijkheid over de voorwaarden waaronder steunmaatregelen op het gebied van e-health in verband met Covid-19 in ieder geval toelaatbaar zijn. Dat bespaart zorgaanbieders en (lokale) overheden een staatssteunbeoordeling per concreet gev

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found