Spoed vereist bij de handhaving van het storten van granuliet in de uiterwaarden

17 april 2020, laatst geüpdatet 11 september 2024
De gemeente West Maas en Waal heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat op 16 maart 2020 verzocht om binnen zeven dagen bestuurlijke handhavingsmaatregelen te treffen wegens vermoedelijke overtreding van onder meer het Besluit bodemkwaliteit ten aanzien van het storten van granuliet in het gebied “Over de Maas”.
Bart de Haan 
Bart de Haan 
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

Op 24 maart 2020 heeft de minister laten weten dat deze termijn niet haalbaar is en de wettelijke termijn van acht weken zal worden aangehouden. Hierop heeft de gemeente de minister in gebreke gesteld en beroep ingesteld tegen het volgens haar niet tijdig nemen van een besluit op het handhavingsverzoek. De gemeente heeft de Afdeling verzocht om een voorlopige voorziening te treffen en onmiddellijk uitspraak te doen.

Is de gemeente belanghebbende?

Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling is een belang aan een bestuursorgaan toevertrouwd als een wettelijk voorschrift aan dit bestuursorgaan een bevoegdheid tot behartiging van dit belang toekent. Aan de raad en het college zijn onder meer in de Wro, de Wabo en de Wm bevoegdheden toegekend op het gebied van ruimtelijke ordening en het milieubeheer. Er bestaat naar het oordeel van de voorzieningenrecht voldoende grond voor de conclusie dat die belangen in dit geval in het geding zijn. Tevens acht de voorzieningenrechter het voldoende aannemelijk dat is overeengekomen dat de gemeente als rechtspersoon eigenaar zal worden van het terrein, en dat zij thans al eigenaar is van gronden in de omgeving. Gelet daarop is ook de gemeente als rechtspersoon belanghebbende bij het handhavingsverzoek.

Is de voorzieningenrechter van de Afdeling bevoegd?

Het handhavingsverzoek is gestoeld op een mogelijke overtredingen van de Wet bodembescherming, de Wet milieubeheer, het Besluit bodemkwaliteit en/of de Waterwet. De Wet milieubeheer (en daarmee het Besluit bodemkwaliteit) en de Wet bodembescherming zijn genoemd in artikel 2 van Bijlage 2 van de Awb. Dit betekent dat ingevolge artikel 8:6 Awb beroep openstaat bij de Afdeling. De Waterwet wordt echter niet genoemd in de Bijlage. De Afdeling verwijst naar een uitspraak waarbij er verschillende overtredingen ten grondslag zijn gelegd aan dezelfde last (ECLI:NL:RVS:2019:622). De last is dan niet splitsbaar in twee deelbesluiten, waarbij enerzijds beroep moet worden ingesteld bij de Afdeling en anderzijds de rechtbank. Om die reden acht de Afdeling zich bevoegd om kennis te nemen van dit geschil. Wanneer echter de minister ervoor kiest het handhavingsverzoek af te wijzen, dan kan de rechtsbescherming alsnog verdeeld zijn. Er kunnen dan immers meerdere deelbesluiten zijn: bijvoorbeeld de afwijzing op grond van de Wet bodembescherming en de afwijzing op grond van de Waterwet.

Is er sprake van het niet tijdig nemen van een besluit?

Op grond van artikel 4:13 lid 1 Awb dient de minister, bij het ontbreken van een wettelijke termijn, binnen een redelijke termijn een beslissing te nemen op het handhavingsverzoek. Lid 2 van dit artikel bepaalt dat de redelijke termijn in ieder geval is verstreken wanneer er niet binnen acht weken na ontvangst van het handhavingsverzoek een besluit is genomen. In dit geval heeft de gemeente in haar brief van 16 maart 2020 een termijn gesteld van zeven dagen om te beslissen op het handhavingsverzoek, aangezien de situatie volgens haar spoedeisend was. De minister voert aan dat het redelijkerwijs niet mogelijk was om binnen zeven dagen een besluit te nemen. Bovendien was dit naar de mening van de minister ook niet nodig, nu het project al vier jaar in uitvoering is en de hoeveelheid granuliet die de komende tijd nog zal worden gestort, verhoudingsgewijs beperkt is.
Naar het oordeel van de voorzieningenrechter levert het enkele feit dat het project al langere tijd in uitvoering is, geen grond op om aan te nemen dat zich geen bijzondere spoed voordoet. Daarnaast heeft de gemeente in haar verzoek om handhaving voldoende elementen naar voren gebracht die oordelen dat zich zodanige spoed voordoet dat de uiterste termijn van artikel 4:13 lid 2 Awb niet kan worden afgewacht. Van belang acht de voorzieningenrechter dat er in hoog tempo werkzaamheden worden verricht, scheepsladingen materiaal worden verwerkt, de werkzaamheden onomkeerbaar zijn en er mogelijke risico’s zijn voor de volksgezondheid. De beslistermijn van zeven dagen is niet onredelijk, aangezien het voor de minister niet onmogelijk moest worden geacht – mede gelet op het reeds aanwezige onderzoeksmateriaal – om binnen deze termijn een weloverwogen besluit te nemen.

Conclusie

Er is sprake van een besluit dat is gelijk te stellen met het niet tijdig nemen van een besluit (artikel 6:2 onder b Awb). Gelet op de artikelen 8:6 Awb en 2 van Bijlage 2 Awb heeft de gemeente terecht beroep ingesteld bij de voorzieningenrechter van de Afdeling. De minister dient op grond van artikel 8:55d lid 1 Awb alsnog een besluit te nemen op het verzoek om handhaving. De gemeente heeft ter zitting laten weten hiermee in te stemmen. Gelet daarop bestaat geen aanleiding om het verzoek om voorlopige voorziening toe te wijzen.

Gerelateerd

Voorbereiding voorkeursbeschikking: uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing!

In onze gemeentepraktijk adviseren wij regelmatig over de vestiging van een voorkeursrecht en over de aanpak van een gebiedsontwikkeling nadat een...

Koninklijk Besluit onteigening Rijnhaven-Oost: zorgen over alternatieve locatie en niet passende plannen voor zelfrealisatieplannen

Op grond van het overgangsrecht bij de Omgevingswet worden alle onteigeningsverzoeken die voor 1 januari 2024 bij de Corporate Dienst zijn ingediend nog...
Bedrijventerrein Den Haag

Onteigening: verkoop is geen zelfrealisatie!

Onteigening; Koninklijk Besluit 22 oktober 2024 gemeente Echt-Susteren: verkoop is geen zelfrealisatie. Een heel interessant Koninklijk Besluit omdat de Kroon...

Verkoper aansprakelijk door mededelingen over bodemverontreiniging?

Indien de koper van onroerend goed na aankoop ontdekt dat er bodemverontreiniging aanwezig is, zal hij vaak proberen zijn schade te verhalen op de verkoper....

De Afdeling bevestigt: stikstofruimte van de 100 km-maatregel mag niet worden gebruikt

Sinds 24 maart 2020 kunnen natuurvergunningen worden aangevraagd op basis van het stikstofregistratiesysteem (SSRS). Een van de eerste maatregelen die door het...
Zonsondergang horizon - natura 2000 gebied

Het additionaliteitsvereiste bij stikstof: wanneer is extern salderen bij een project nu mogelijk?

Een project mag niet leiden tot aantasting van een Natura 2000-gebied. Een van de manieren om dit te bereiken is door middel van externe saldering. Deze manier...
No posts found