Slogans zijn merken!

10 februari 2010, laatst geüpdatet 11 september 2024
Het Hof van Justitie EG heeft onlangs in een uitspraak over de Audi-slogan 'Voorsprong door techniek' uitgemaakt dat voor slogans geen andere criteria gelden dan voor ‘gewone’ merken. Slogans die niet beschrijvend zijn, kunnen onderscheidend vermogen hebben en als merk dienen, ook al brengen zij een objectieve, zelfs eenvoudige boodschap. Dit kan in het bijzonder het geval zijn wanneer deze merken niet een gewone reclameboodschap zijn, maar in zekere mate origineel of pregnant zijn, aldus he...
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Het Hof van Justitie EG heeft onlangs in een uitspraak over de Audi-slogan 'Voorsprong door techniek' uitgemaakt dat voor slogans geen andere criteria gelden dan voor ‘gewone’ merken. Slogans die niet beschrijvend zijn, kunnen onderscheidend vermogen hebben en als merk dienen, ook al brengen zij een objectieve, zelfs eenvoudige boodschap.

Dit kan in het bijzonder het geval zijn wanneer deze merken niet een gewone reclameboodschap zijn, maar in zekere mate origineel of pregnant zijn, aldus het Hof, en een zekere uitleggingsinspanning vragen of bij het relevante publiek een denkproces in gang zetten en gememoriseerd kunnen worden.

Het Hof oordeelt dat de slogan van Audi ten onrechte niet als merk is ingeschreven. De slogan 'Voorsprong door techniek' komt volgens het Hof wel voor bescherming in aanmerking, omdat deze een zekere uitleggingsinspanning van het publiek vraagt en getuigt van een zekere originaliteit en pregnantie, waardoor hij gemakkelijk te memoriseren is.

Ook omdat het gaat om een bekende slogan die reeds vele jaren door Audi wordt gebruikt, sluit het Hof niet uit dat het publiek gewend is om het verband te leggen tussen deze slogan en de Audi motorvoertuigen, welke omstandigheid bijdraagt aan de merkfunctie van de slogan.

Gerelateerd

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...

Tour de France in de wielen gereden door ‘TOUR DE X’-merk

De naam Tour de France is beschermd door meerdere merkrechten, maar kan de registratie van het TOUR DE X-merk door een fitnessketen niet voorkomen.

Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
No posts found