Slogans zijn merken!

10 februari 2010, laatst geüpdatet 11 september 2024
Het Hof van Justitie EG heeft onlangs in een uitspraak over de Audi-slogan 'Voorsprong door techniek' uitgemaakt dat voor slogans geen andere criteria gelden dan voor ‘gewone’ merken. Slogans die niet beschrijvend zijn, kunnen onderscheidend vermogen hebben en als merk dienen, ook al brengen zij een objectieve, zelfs eenvoudige boodschap. Dit kan in het bijzonder het geval zijn wanneer deze merken niet een gewone reclameboodschap zijn, maar in zekere mate origineel of pregnant zijn, aldus he...
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Het Hof van Justitie EG heeft onlangs in een uitspraak over de Audi-slogan 'Voorsprong door techniek' uitgemaakt dat voor slogans geen andere criteria gelden dan voor ‘gewone’ merken. Slogans die niet beschrijvend zijn, kunnen onderscheidend vermogen hebben en als merk dienen, ook al brengen zij een objectieve, zelfs eenvoudige boodschap.

Dit kan in het bijzonder het geval zijn wanneer deze merken niet een gewone reclameboodschap zijn, maar in zekere mate origineel of pregnant zijn, aldus het Hof, en een zekere uitleggingsinspanning vragen of bij het relevante publiek een denkproces in gang zetten en gememoriseerd kunnen worden.

Het Hof oordeelt dat de slogan van Audi ten onrechte niet als merk is ingeschreven. De slogan 'Voorsprong door techniek' komt volgens het Hof wel voor bescherming in aanmerking, omdat deze een zekere uitleggingsinspanning van het publiek vraagt en getuigt van een zekere originaliteit en pregnantie, waardoor hij gemakkelijk te memoriseren is.

Ook omdat het gaat om een bekende slogan die reeds vele jaren door Audi wordt gebruikt, sluit het Hof niet uit dat het publiek gewend is om het verband te leggen tussen deze slogan en de Audi motorvoertuigen, welke omstandigheid bijdraagt aan de merkfunctie van de slogan.
Horloge

Geen merkregistratie voor ‘Glashütte Original’ bij virtuele horloges

De stad Glashütte staat bekend om de productie van hoogwaardige horloges. Daarom lukt het niet ‘Glashütte Original’ als merk in te schrijven voor virtuele...

Wint wereldkampioen Max Verstappen buiten de baan in merkengeschil?

Max Verstappen heeft recentelijk (via zijn onderneming) juridische stappen ondernomen tegen de merkinschrijving van ’S SUPERMAX’, stellende dat sprake is van...

Top 40 hitlijsten beschermd door databank?

Zijn de Top 40 hitlijsten een databank in de zin van de Databankenwet? Juridische procedures over databanken zijn niet talrijk, maar in deze zaak doet de...

Werken van toegepaste kunst uit VS ook door EU auteursrecht beschermd!

Ontwerpen die in de VS zijn gemaakt, worden hier in de EU auteursrechtelijk beschermd op grond van de Europese geharmoniseerde regels van het auteursrecht.

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Foodlabelling: verbod op vleesnamen voor vegetarische producten?

De regelgeving omtrent verpakkingen en etikettering vanuit de EU heeft als doel om consumenten te beschermen tegen misleiding. Betekent dit ook een verbod om...
No posts found