Serie wijziging verkoopregels bezit woningcorporaties, deel 4: niet-DAEB-woongelegenheden en -complexen

6 september 2021, laatst geüpdatet 7 februari 2025
Op 26 november 2021 is het Besluit tot wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 in gepubliceerd in de Staatscourant. Dit besluit moet een einde maken aan de complexe, starre en niet altijd logische verkoopregels voor woningcorporaties. In deze serie worden de belangrijkste wijzigingen in de verkoopregels voor woningcorporaties per categorie vastgoed besproken. In dit vierde deel worden de nieuwe verkoopregels voor niet-DAEB-woongelegenheden en -complexen besproken.
Robert Rijpstra 
Robert Rijpstra 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Let op: deze regelgeving is nog niet in werking getreden!

Niet-DAEB woongelegenheden en -complexen
Onder niet-DAEB woongelegenheden vallen onder andere huurwoningen boven de liberalisatiegrens (€ 752,33 in 2021) en bedrijfsonroerendgoed (BOG). Wil een woningcorporatie op een bepaald complex het lichtere verkoopregime voor niet-DAEB-woongelegenheden toepassen, dan moet ten minste 90% van de woongelegenheden niet-DAEB-woongelegenheden betreffen.

Verkoopregels niet-DAEB woongelegenheden en -complexen
Voor niet-DAEB woongelegenheden gelden minder strenge regels dan voor DAEB-woongelegenheden. De verkoopregels voor niet-DAEB woongelegenheden zijn neergelegd in artikel 23b van het gewijzigd BTIV. De algemene vereisten van het verschaffen van een VOG van de verkrijger, de getaxeerde marktwaarde en een uiteenzetting van het belang van volkshuisvesting, zijn ook voor deze categorie van toepassing. Verder bestaat slechts de verplichting een ontwerpovereenkomst met de verkrijger te overleggen, alsmede een bewijs waaruit blijkt dat de woongelegenheid aan elke gegadigde ter beschikking is gesteld voor een termijn van vier weken.

Meer weten?
Wilt u meer weten over de nieuwe verkoopregels voor woningcorporaties en/of de gevolgen daarvan? Neem dan contact op met Robert Rijpstra of Lotte Blum, advocaten bij de sectie Overheid en Vastgoed.

Lees ook: deel 1, deel 2, deel 3.

Gerelateerd

De Langverwachte nieuwe UAV-GC 2025: Wat is gewijzigd?

Na jarenlang uitstel1 heeft de CROW op 14 januari 2025 de nieuwe versie van de UAV-GC, Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen,...

Hof wijkt af van heersende lijn waarschuwingsplicht: wees gewaarschuwd?

Terugblikkend op een jaar vol met interessante jurisprudentie, bespreek ik in deze blog een arrest van het hof ’s-Hertogenbosch over de waarschuwingsplicht van...
Huurrecht

Huurprijswijzigingsbeding niet oneerlijk

Na een periode van onduidelijkheid heeft de Hoge Raad een knoop doorgehakt over de (on)eerlijkheid van een huurprijswijzigingsbeding. De Hoge Raad heeft...
Vastgoed

Belangrijke veranderingen in servicekosten: wijzigingen in de btw-behandeling per 1 januari 2025 en wetsvoorstel met huurrechtelijke aanpassingen

Bij de verhuur van woonruimte en commercieel vastgoed worden vrijwel altijd servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen in rekening gebracht aan de...

Geen strengere maatstaf voor inbezitneming publieke grond

In de rechtspraak wordt zo nu en dan geoordeeld dat voor publieke gronden een strengere maatstaf voor inbezitneming zou moeten gelden dan voor niet publieke...

Verkoper aansprakelijk door mededelingen over bodemverontreiniging?

Indien de koper van onroerend goed na aankoop ontdekt dat er bodemverontreiniging aanwezig is, zal hij vaak proberen zijn schade te verhalen op de verkoper....
No posts found