De reclame-uiting
"Als lekkerste getest" van Verkade voor Sultana fruitbiscuits is
door de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam verboden. De reclame-campagne "fruitigste en knapperigste fruitbiscuit" van Liga kan daarentegen wel door de beugel, omdat deze claim kon worden onderbouwd met een deugdelijk marktonderzoek.
Bij bepaling of een bepaalde reclame-uiting toelaatbaar is, dient volgens de rechter te worden uitgegaan van de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument. "Het komt er - kort gezegd - op neer dat de vergelijkende gegevens juist en volledig moeten worden vermeld, zodat de consument kan nagaan of de vergelijking zakelijk in orde is." Op degene die de uitining doet rust de bewijslast van de juistheid en volledigheid van de feiten die in haar relcame-uiting zijn vervat of daardoor worden gesuggereerd.
Het marktonderzoek dat Liga heeft overgelegd rechtvaardigt volgens de rechter de bewoordingen 'verkozen op fruitsmaak en knapperigheid'. De bezwaren tegen het marktonderzoek door Verkade worden verworpen.
De rechter oordeelt dat de reclame-uiting "Als lekkerste getest" een impliciete vergelijkende reclame is, omdat de consument de reclame kan herleiden naar het product van een bepaalde concurrent. De uiting "impliceert of op zijn minst suggereert fruitbiscuits van verschillende producenten (merken) zijn getest" aldus de rechtbank. Verkade heeft erkend dat een dergelijke test in het geheel niet heeft plaatsgevonden. Zij slaagt er dus niet in haar claim op deugdelijke wijze te onderbouwen.
De rechtbank oordeelt bovendien: "Een gemiddelde consument zal de claim "Als lekkerste getest" niet zo begrijpen dat hiermee enkel wordt gedoeld op een van de zes smaken van Sultana." Verkade heeft bovendien ten onrechte aangevoerd dat "Als lekkerste getest" een toelaatbare overdrijving bevat die inherent is aan het maken van reclame.
Het wordt Verkade verboden reclame-uitingen te gebruiken waarin de claim "Als lekkerste getest" is opgenomen, op straffe van een dwangsom.
Joost Becker, advocaat reclamerecht
Bij bepaling of een bepaalde reclame-uiting toelaatbaar is, dient volgens de rechter te worden uitgegaan van de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument. "Het komt er - kort gezegd - op neer dat de vergelijkende gegevens juist en volledig moeten worden vermeld, zodat de consument kan nagaan of de vergelijking zakelijk in orde is." Op degene die de uitining doet rust de bewijslast van de juistheid en volledigheid van de feiten die in haar relcame-uiting zijn vervat of daardoor worden gesuggereerd.
Het marktonderzoek dat Liga heeft overgelegd rechtvaardigt volgens de rechter de bewoordingen 'verkozen op fruitsmaak en knapperigheid'. De bezwaren tegen het marktonderzoek door Verkade worden verworpen.
De rechter oordeelt dat de reclame-uiting "Als lekkerste getest" een impliciete vergelijkende reclame is, omdat de consument de reclame kan herleiden naar het product van een bepaalde concurrent. De uiting "impliceert of op zijn minst suggereert fruitbiscuits van verschillende producenten (merken) zijn getest" aldus de rechtbank. Verkade heeft erkend dat een dergelijke test in het geheel niet heeft plaatsgevonden. Zij slaagt er dus niet in haar claim op deugdelijke wijze te onderbouwen.
De rechtbank oordeelt bovendien: "Een gemiddelde consument zal de claim "Als lekkerste getest" niet zo begrijpen dat hiermee enkel wordt gedoeld op een van de zes smaken van Sultana." Verkade heeft bovendien ten onrechte aangevoerd dat "Als lekkerste getest" een toelaatbare overdrijving bevat die inherent is aan het maken van reclame.
Het wordt Verkade verboden reclame-uitingen te gebruiken waarin de claim "Als lekkerste getest" is opgenomen, op straffe van een dwangsom.
Joost Becker, advocaat reclamerecht
Gerelateerd
Intellectueel Eigendom