Persoonlijke aansprakelijkheid bestuurder voor achterstallige pensioenpremies: the story continues

8 mei 2013, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
In diverse bijdragen op dit kennisportal ben ik ingegaan op de aansprakelijkheid van de bestuurder van een rechtspersoon jegens een verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds voor achterstallige pensioenpremies. Inmiddels blijkt uit de rechtspraak dat ook een stromanbestuurder persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld. Tevens is ons uit de rechtspraak duidelijk geworden dat de melding zowel qua vorm als qua inhoud aan bepaalde vereisten moet voldoen (Besluit meldingsregeling Wet Bpf 2000)....
Frédérique Hoppers 
Frédérique Hoppers 
Advocaat - Partner
In dit artikel
In diverse bijdragen op dit kennisportal ben ik ingegaan op de aansprakelijkheid van de bestuurder van een rechtspersoon jegens een verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds voor achterstallige pensioenpremies. Inmiddels blijkt uit de rechtspraak dat ook een stromanbestuurder persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld. Tevens is ons uit de rechtspraak duidelijk geworden dat de melding zowel qua vorm als qua inhoud aan bepaalde vereisten moet voldoen (Besluit meldingsregeling Wet Bpf 2000). Daar komt nu weer een nieuw arrest bij. Op 5 maart 2013 heeft het Hof Arnhem-Leeuwarden zich namelijk uitgelaten over de vraag of het bedrijfstakpensioenfonds de werkgever/bestuurder moet wijzen op de meldingsregeling en de consequenties van het niet tijdig melden.

Ook nu weer blijkt een procedure over dit vraagstuk voor de bestuurder niet succesvol. De bestuurder voerde het verweer dat het pensioenfonds, gelet op de wetenschap van de betalingsonmacht van de werkgever, de bestuurder had moeten wijzen op de meldingsregeling. Het hof verwerpt dit verweer vanwege het ontbreken van feitelijke grondslag, omdat niet is komen vast te staan dat het pensioenfonds bekend was met de betalingsonmacht. Niet duidelijk is tot welk oordeel het hof zou zijn gekomen indien het pensioenfonds wèl bekend zou zijn geweest met de betalingsonmacht. Had het pensioenfonds de werkgever/bestuurder dan wel moeten wijzen op de meldingsregeling? Dit valt te betwijfelen. Het Gerechtshof Amsterdam heeft in 2009 namelijk geoordeeld dat de meldingsplicht een wettelijke plicht is, waarvan verondersteld mag worden dat bestuurders daarvan op de hoogte zijn.

Kortom: bestuurders moeten alert zijn, als de werkgever niet in staat is de pensioenpremies te voldoen. Zij mogen er in ieder geval niet op vertrouwen dat het pensioenfonds hen attendeert op het bestaan van de meldingsregeling. Ook mogen zij er niet vanuit gaan dat (bijvoorbeeld) een verzoek om een betalingsregeling gelijk staat aan een melding betalingsonmacht. De melding dient aan bepaalde vorm- en inhoudvereisten te voldoen. Bestuurders die problemen voorzien ten aanzien van de betaling van pensioenpremies aan een verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds doen er dan ook verstandig aan direct advies in te winnen over de meldingsregeling. Persoonlijke aansprakelijkheid kan diep ingrijpen in de privésituatie van de bestuurder. Over de meldingsregeling kan dus beter niet te lichtzinnig worden gedacht.

Raad van State niet overtuigd van Wet VBAR: ‘fundamentele hervormingen ontbreken’

De afdeling Advisering van de Raad van State (hierna: “de Raad”) heeft stevige kritiek geuit op het wetsvoorstel Wet Verduidelijking Beoordeling...

Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

Klokkenluider of schender van bedrijfsgeheimen en privacyrechten? Wat werkgevers moeten weten en doen

Goed omgaan met meldingen en acties van werknemers die (mogelijk) klokkenluider zijn, is complex. Dit illustreert een recente uitspraak van gerechtshof Den...

PensioenPost #15 – Werkzaamheid valt onder de werkingssfeer van Bpf MITT maar maatstaven van redelijkheid en billijkheid staan een verplichtstelling in de weg

Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft recent uitspraak gedaan in een aansluitingsdiscussie met het bedrijfstakpensioenfonds MITT. In deze uitspraak ging het...

NIEUWE VERSIE WET VERDUIDELIJKING BEOORDELING ARBEIDSRELATIES EN RECHTSVERMOEDEN: van ABC naar WZOP

De belangrijkste wijzigingen van de op 3 juli gepubliceerde (herziende) Wet VBAR (Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden)

PensioenPost #14 – Voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen

Op 1 juli 2023 trad de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in werking, waarmee de formele start van de transitie naar een nieuw pensioenstelsel werd ingeluid.
No posts found