Overeenstemmende logo's van apps verboden?

22 mei 2024, laatst geüpdatet 12 september 2024
Lijkt het nieuwe logo van de L1 nieuwsapp te veel lijkt op het logo dat De Limburger gebruikt voor haar eigen nieuwsapp?
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Bescherming van logo's

Een logo kan door een merk beschermd worden. Dat geldt ook voor de vormgeving van een tile voor apps.

De Limburger voert al een tijdje een logo voor haar nieuwsapp, die zij ook als merk heeft geregistreerd. L1 stelt echter dat er geen verwarringsgevaar bestaat tussen het oudere door De Limburger gevoerde logo, en het jongere, sinds kort, door L1 gevoerde logo voor haar nieuwsapp en dat deze geen vergelijkbare totaalindruk maken.

Overeenstemmende totaalindruk?

De rechter oordeelt dat de respectieve apps van partijen weliswaar worden gebruikt voor identieke diensten, te weten nieuwsvoorziening, maar aan het criterium dat sprake moet zijn van verwarringsgevaar is niet voldaan.

De rechter vindt de totaalindruk van de logo’s "duidelijk verschillend", zo blijkt uit het vonnis over het merkenrecht:

Weliswaar bestaan beide apps uit een vierkante, blauwe achtergrond in gradaties van blauw die niet veel van elkaar verschillen en bestaat de voorgrond bij beide logo’s uit witte symbolen, maar in (de vorm van) die witte symbolen zit naar het oordeel van de voorzieningenrechter het wezenlijke verschil tussen de bedoelde logo’s, die maken dat de totaalindruk duidelijk verschillend is, ook indien de apps op een mobiele telefoon worden getoond.
Het logo van de nieuwsapp van De Limburger bestaat, naast de blauwe achtergrond, uit een witte letter L in het klassiek ogende lettertype Brando, terwijl het logo van L1 bestaat uit een gestileerde, modern en “strak” ogende letter L. Daarnaast gebruikt L1 in haar logo nog een exacte kopie van het symbool dat is gebruikt om de letter L uit te beelden, maar nu om het cijfer 1 uit te beelden. Het symbool dat is gebruikt om de letter L uit te beelden als cijfer 1 is daartoe ten opzichte van die letter horizontaal en verticaal geroteerd. De letter L en het cijfer 1 zijn bovendien dicht tegen elkaar geschoven, zodanig dat de lange zijde van de letter L en het cijfer 1 tegenover elkaar liggen en de korte zijde van de letter L en het cijfer 1 tegenover elkaar liggen. Indien de letter en het cijfer tegen elkaar worden gedrukt ontstaat een “rechthoek” met twee rechte en twee afgeronde hoeken, hetgeen lijkt geïnspireerd op het logo onder 2.7., waarin de letter en het cijfer tegen elkaar zijn gedrukt en een perfecte rechthoek vormen.

De rechter merkt op dat De Limburger niet zozeer bezwaar heeft tegen de door L1 gebruikt symbolen (de letter L en het cijfer 1), maar meer tegen de kleur waarin deze zijn afgebeeld in combinatie met de kleur van de achtergrond. Geoordeeld wordt dat deze niet kunnen worden gemonopoliseerd: 'Een dergelijke combinatie van blauw en wit is, zoals L1 heeft aangetoond, een gebruikelijke combinatie die veelvuldig in vergelijkbare nieuwsapps wordt gebruikt'.

De rechter oordeelt dat er "nauwelijks visuele overeenstemming bestaat tussen de logo’s van de nieuwsapps van partijen", zodat het lezerspubliek van nieuwsberichten van De Limburger en L1 daartussen geen samenhang zal zien. Dat publiek zal volgens de rechter, geconfronteerd met het logo van de app van L1, dan ook geen verbinding leggen met het merk van De Limburger. Er is volgens het vonnis ook geen sprake van aanhaken van L1 bij het logo van de app van De Limburger.

Geen auteursrechtinbreuk

Omdat er geen sprake is van een vergelijkbare totaalindruk, is er volgens de rechter ook geen sprake van auteursrechtinbreuk ter zake de logo's.

Meer weten?

Wilt u meer weten of heeft u meer vragen over de bescherming van logo's? Neem gerust contact met ons op!

Joost Becker, advocaat merkenrecht

Gerelateerd

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...

Tour de France in de wielen gereden door ‘TOUR DE X’-merk

De naam Tour de France is beschermd door meerdere merkrechten, maar kan de registratie van het TOUR DE X-merk door een fitnessketen niet voorkomen.

Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
No posts found