Opties bij tegenvallend kostenonderzoek vaste kostenvergoeding

10 december 2018, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
Er zijn verschillende manieren om de vaste kostenvergoeding fiscaal te verwerken in de loonadministratie indien er geen onderbouwing is om de vaste kostenvergoeding volledig onbelast aan uw werknemers te betalen.
René Sueters
René Sueters
Fiscalist - Associate Partner
In dit artikel

U mag aan uw werknemers alleen die kosten onbelast vergoeden via een vaste kostenvergoeding zover deze kosten worden ondersteund door een recent (lees: in de afgelopen 5 jaar gehouden) kostenonderzoek. Wanneer uit het kostenonderzoek blijkt dat de kosten lager zijn dan in de vaste kostenvergoedingen worden betaald of er is geen kostenonderzoek gehouden, dan heeft u de volgende opties:

  1. U verandert niets aan de onbelaste vaste kostenvergoeding. U loopt het risico dat de Belastingdienst het bovenmatige deel van de vaste kostenvergoeding gaat belasten via een naheffingsaanslag met bijbehorende rente en boete. Indien geen kostenonderzoek is gehouden, zal de gehele kostenvergoeding worden belast. De Belastingdienst kan hierbij vijf jaar terug gaan.
  2. Het bovenmatige deel van de vaste kostenvergoeding wordt bruto uitgekeerd aan de werknemers. De werknemer zal netto een lager bedrag ontvangen.

  3. De vaste kostenvergoeding wordt verlaagd naar het bedrag zoals dat resulteert uit het kostenonderzoek. Dit moet in overleg met de werknemers en is ook afhankelijk van de regeling die u heeft.

  4. Het bovenmatige deel van de vaste kostenvergoeding wordt aangewezen als eindheffingsbestanddeel onder de werkkostenregeling. Voor zover er nog ruimte is in de vrije ruimte, is het bovenmatige deel van de vergoeding onbelast. Is deze vrije ruimte al gebruikt voor andere vergoedingen en verstrekkingen, dan dient de werkgever 80% eindheffing te betalen. Over een eindheffingsbestanddeel is de werkgever geen premies werknemersverzekeringen en bijdrage ZVW verschuldigd. Bij het aanwijzen van een eindheffingsbestanddeel dient normaliter voldaan te worden aan de gebruikelijkheidstoets. De Belastingdienst hanteert daarnaast als beleid dat een vergoeding mag worden aangewezen als eindheffingsbestanddeel zonder te toetsen aan het gebruikelijkheidscriterium voor zover deze vergoeding per werknemer op jaarbasis niet meer bedraagt dan
    € 2.400.

  5. Het bovenmatige deel van de vaste kostenvergoeding wordt niet aangewezen als eindheffingsbestanddeel, maar wordt gebruteerd aan de werknemers uitgekeerd. De werknemers blijven belastingplichtig ten aanzien van het bovenmatige deel van de vaste kostenvergoeding, maar de werkgever neemt wel de belasting voor haar rekening. Hoeveel dit de werkgever kost, is afhankelijk van in welke belastingschijf de werknemer valt en of over dit loonbestanddeel nog premies werknemersverzekeringen en premie ZVW verschuldigd is. Een hoger loon kan ook van invloed zijn op toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen.

Bovenstaande mogelijkheden zijn ook van toepassing op het volledige bedrag van de vaste kostenvergoeding wanneer er geheel geen kostenonderzoek wordt gehouden.

Voor meer vragen inzake bovenstaande mogelijkheden of algemene vragen inzake vaste kostenvergoedingen, neem gerust contact met ons op.

Mogelijk ook interessant voor u:
- De vaste kostenvergoeding en het kostenonderzoek

Vastgoed

Belangrijke veranderingen in servicekosten: wijzigingen in de btw-behandeling per 1 januari 2025 en wetsvoorstel met huurrechtelijke aanpassingen

Bij de verhuur van woonruimte en commercieel vastgoed worden vrijwel altijd servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen in rekening gebracht aan de...
Fiscaal - calculator

Rechtbank Noord-Nederland halveert belastingrente voor belastingplichtige vennootschapsbelasting

De rechtbank Noord-Nederland heeft zich uitgelaten over de evenredigheid van de belastingrente voor belastingplichtigen voor de vennootschapsbelasting.[1] Zij...

Belastingdienst publiceert kader voor beoordeling arbeidsrelaties per 1 januari a.s.!

De Belastingdienst heeft eind vorige week het document Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties gepubliceerd. Hierin verduidelijkt de Belastingdienst de...

30% regeling: Terugdraaiing van versoberingen in 2024

De 30% regeling is een fiscale faciliteit voor medewerkers met specifieke deskundigheid die uit een ander land naar Nederland zijn uitgezonden of die in dienst...
Fiscaal - earningsstrippingregel - rekenmachine

Aanscherping earningsstrippingregel voor vastgoedlichamen per 01-01-25?

Vanaf 1 januari 2025 zal mogelijk de earningsstrippingregel (renteaftrekbeperking voor de heffing van Vpb) voor vastgoedlichamen worden aangescherpt. In deze...

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.
No posts found