Opgepast met "gratis" reclames....

25 februari 2022, laatst geüpdatet 11 september 2024
Het maken van reclame voor gratis producten is niet altijd toelaatbaar. Voor diensten geldt hetzelfde, blijkt uit een recente uitspraak.
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Misleidende reclame?

Geklaagd wordt over een een uiting op de website van Carpetright waarop bij verschillende vloeren staat “gratis gelegd”. Het gaat in dit geval om een visgraat vloer, waarop de klacht specifiek ziet. Volgens de klacht zou dit een misleidende reclame, omdat na telefonisch contact dit niet bleek te kloppen.

Carpetright verwijst naar haar actievoorwaarden die zijn te vinden als link naar de actiepagina.

Juridische beoordeling reclame

De Reclame Code Commissie moest oordelen over de klacht over de reclame-uiting “gratis gelegd”.

De RCC oordeelt als volgt:

" De gemiddelde consument kan deze mededeling slechts zo opvatten dat voor het leggen geen kosten in rekening worden gebracht. Dat er — volgens adverteerder — (verderop) op de website onder de actievoorwaarden staat te lezen welke voorwaarden er gelden voor de actie “gratis gelegd” inhoudt en welke kosten hier (alsnog) aan zijn verbonden, maakt dit niet anders."

Oftewel, in dit geval slaagt het verweer onder verwijzing naar de actiepagina niet. Doordat er voor het leggen van de vloer toch kosten in rekening worden gebracht is er sprake van een onjuist gebruik van het woord ‘gratis’.

Nederlandse Reclame Code

Volgens de Nederlandse Reclame Code (NRC) is het onder alle omstandigheden misleidend om in reclame waarin wordt gesproken over ‘gratis’ toch kosten in rekening te brengen, ongeacht of de consument over deze kosten elders wordt geïnformeerd.

Bovendien oordeelt de RCC dat de gemiddelde consument er toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen

Kortom, de uiting wordt misleidend geoordeeld.

Conclusie

Net als bij reclame voor producten geldt ook bij diensten dat "gratis" reclame niet de onjuiste suggestie mag wekken dat er geen kosten in rekening worden gebracht terwijl dat in werkelijkheid wel zo is.

Joost Becker, advocaat reclamerecht

Gerelateerd

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...

Tour de France in de wielen gereden door ‘TOUR DE X’-merk

De naam Tour de France is beschermd door meerdere merkrechten, maar kan de registratie van het TOUR DE X-merk door een fitnessketen niet voorkomen.

Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
No posts found