Onderaannemers en de Wmg

23 februari 2023, laatst geüpdatet 12 september 2024
Veel zorgaanbieders schakelen bij het verlenen van zorg andere zorgaanbieders (onderaannemers) in. Het hoofd-en onderaannemerschap leidt in de praktijk tot diverse juridische vraagstukken. Bijvoorbeeld over de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de hoofdaannemer en de onderaannemer, de uitwisseling van patiëntgegevens en de uit de sectorspecifieke wet- en regelgeving voor onderaannemers voortvloeiende verplichtingen. In deze blogreeks gaan wij in op specifieke aspecten die spelen bij hoofd- en onderaannemingsconstructies in de zorgsector. Dit artikel gaat over onderaannemers en de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg).
In dit artikel

Wmg

De Wmg stelt eisen met betrekking tot een transparante financiële bedrijfsvoering en de jaarverantwoordingsplicht van zorgaanbieders. Deze eisen waren voorheen neergelegd in de WTZi en zijn per 1 januari 2022 neergelegd in de Wmg. De NZa houdt toezicht op de naleving van de Wmg.

Financiële bedrijfsvoering

De Wmg (artikel 40a nieuw Wmg) stelt de volgende eisen met betrekking tot een transparante financiële bedrijfsvoering door zorgaanbieders:

  • De zorgaanbieder zorgt voor een eenduidige verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden over de financiële bedrijfsvoering en legt die verdeling vast.
  • De zorgaanbieder scheidt in financiële zin activiteiten op het gebied van de zorgverlening van de andere beroeps- of bedrijfsmatige activiteiten.
  • In de financiële administratie van de zorgaanbieder zijn alle ontvangsten, betalingen en andere inkomsten terug te voeren naar de bron en bestemming. Ook is duidelijk wie op welk moment welke verplichtingen voor of namens de zorgaanbieder is aangegaan.

Jaarverantwoording

De eisen omtrent de jaarverantwoordingsplicht zijn neergelegd in artikel 40b nieuw Wmg. Op grond van artikel 40b, eerste lid, Wmg moet een zorgaanbieder zich jaarlijks vóór 1 juni verantwoorden door het openbaar maken van een jaarverantwoording over het voorafgaande kalenderjaar. In de Regeling openbare jaarverantwoording Wmg is de jaarverantwoordingsplicht voor zorgaanbieders nader uitgewerkt.

Onderaannemers

Normadressaat van de Wmg zijn zorgaanbieders. Een «zorgaanbieder» in de zin van de Wmg is (1) een natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg in de zin van de Wmg[1] verleent, en (2) een factureringsbedrijf voor zorgaanbieders[2]. In het Besluit uitbreiding en beperkingssfeer Wmg worden categorieën van zorgaanbieders uitgezonderd van de bedrijfsvoeringeisen en jaarverantwoordingsplicht, zoals zorgaanbieders die uitsluitend onverzekerde medisch specialistische zorg verlenen.

Door de overheveling van de eisen omtrent een transparante financiële bedrijfsvoering en de jaarverantwoordingsplicht naar de Wmg, gelden deze eisen per 1 januari 2022 ook voor onderaannemers. Zo is een onderaannemer die een zorgaanbieder is verplicht om een eigen jaarverantwoording bij het CIBG aan te leveren. Er kan dus niet volstaan worden met het openbaar maken van de jaarverantwoording van de hoofdaannemer.

Blogreeks

In deze blogreeks zijn de volgende artikelen verschenen:

Onderaannemers en de Wkkgz
Onderaannemers en het verbod op het hanteren van een winstoogmerk
Onderaannemers en de Wtza
Onderaannemers en de Wmcz 2018

Contact

Wilt u meer weten over het hoofd-en onderaannemerschap in de zorgsector of de positie van onderaannemers? Neemt u dan gerust contact op met Marieke van Dongen en Rosanne Kuiper. Wij helpen u graag verder.

Voetnoten

[1] Onder «zorg» in de zin van de Wmg wordt verstaan: (1) zorg of dienst als omschreven bij of krachtens de Zvw en de Wlz; (2) individuele gezondheidszorg als bedoeld in artikel 1 van de Wet BIG, voor zover uitgevoerd, al dan niet onder eigen verantwoordelijkheid, door personen, ingeschreven in een register als bedoeld in artikel 3 van die wet of door personen als bedoeld in artikel 34 van die wet en voor zover die handelingen niet zijn begrepen onder 1°.

[2] Factureringsbedrijven zijn derde instanties, die door zorgaanbieders als bedoeld onder 1) worden ingeschakeld om de rekeningen te incasseren.

Gerelateerd

Grens intern toezicht wordt verhoogd naar 50 zorgverleners!

Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking getreden. De Wtza stelt onder meer eisen aan de bestuursstructuur van...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: belangrijke samenwerkingsafspraken

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vijfde blog bespreken we welke...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vierde blog bespreken we de...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: dossierplicht, beroepsgeheim en gegevensuitwisseling

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit derde blog bespreken we (de...

Pauzeknop jaarverantwoording geldt niet voor de Wtza-vergunning

Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking getreden. De Wtza introduceert onder meer een vergunningplicht. Op 28 september 2023...

Bestuurdersaansprakelijkheid zorgaanbieder wegens declaratiefraude?

Op 15 augustus 2023 heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (ECLI:NL:GHARL:2023:6866) uitspraak gedaan in een zaak over het verhaal door zorgverzekeraar VGZ op...
No posts found