Met een overweldigend aanbod van zorgverzekeraars, (aanvullende) verzekeringen en (complexe) polisvoorwaarden ervaren veel verzekerden het kiezen van een passende zorgpolis als een uitdaging. De onduidelijkheid gedurende de overstapperiode over het (gecontracteerde) zorgaanbod van de zorgverzekeraar speelt daarbij een grote rol. Om dit te verbeteren heeft de NZa de ‘Regeling transparantie zorginkoopproces’ aangepast. Deze regeling, die op 1 april a.s. inwerking treedt, stelt nieuwe eisen aan zorgaanbieders en zorgverzekeraars om de transparantie van het zorginkoopproces te vergroten. Van belang is dat hierbij drie richtsnoeren uit ‘Handvatten Contractering en Transparantie gecontracteerde zorg’ worden omgezet naar juridisch bindende voorschriften. Deze voorschriften zijn bedoeld om onder meer het onderlinge vertrouwen tussen de contractspartijen te versterken en onnodige vertraging in het contracteerproces te voorkomen. In het onderstaande lichten wij een aantal onderdelen uit de regeling toe.
Zorginkoopbeleid
De regeling schrijft onder meer voor dat de zorgverzekeraar het zorginkoopbeleid en de procedure van de zorginkoop uiterlijk op 1 april voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor de zorginkoop zal plaatsvinden, bekend dient te maken. In dit beleid beschrijft de zorgverzekeraar onder andere de fasen waaruit de zorginkoopprocedure bestaat, het kwaliteitsbeleid en de minimumeisen om in aanmerking te komen voor een contract. Dit beleid kan bij zorgaanbieders vragen oproepen, bijvoorbeeld de vraag of zij al dan niet in aanmerking komen voor een contract. De zorgverzekeraar dient bestaande onduidelijkheden bij zorgaanbieders weg te nemen. Met het oog op de beoogde transparantie en spoedige verloop van het contracteerproces, heeft de NZa vastgesteld dat een zorgverzekeraar binnen maximaal twee weken inhoudelijk op de vragen van de zorgaanbieder dient te reageren. Een dergelijke reactie termijn wordt onder normale omstandigheden redelijk geacht. Deze verplichting geldt evenzo voor de zorgaanbieder in de situatie dat de zorgverzekeraar haar vragen stelt. Als het niet lukt om binnen die termijn te reageren, zal de zorgaanbieder resp. zorgverzekeraar gemotiveerd kenbaar moeten maken waarom een reactie op zich laten wachten en wanneer een inhoudelijke reactie zal volgen.
Tijdig aanbieden offerte en contractsvoorstel
Met het oog op voortvarende contractering acht de NZa het verder van belang dat de zorgaanbieder tijdig een reële offerte indient of een contractvoorstel van de zorgverzekeraar ontvangt. De regeling maakt hierin een onderscheid tussen face-to-face-contractering en digitale contractering. Bij face-to-face-contractering vindt de zorginkoop plaats door middel van een gespreksdialoog, waarbij de zorgaanbieder veelal als eerste een offerte uitbrengt, en er nadien een onderhandeling plaatsvindt. Deze offerte dient uiterlijk 1 oktober bij de zorgverzekeraar te zijn ingediend. Bij digitale contractering, waarbij er geen of zeer beperkt sprake is van een onderhandeling, dient de zorgverzekeraar het contractsvoorstel uiterlijk 1 oktober te doen. Het kan voorkomen dat de zorgverzekeraar ten behoeve van dit contractvoorstel éérst een aantal vragen aan de zorgaanbieder stelt. Van belang is dat deze vragenlijst tijdig aan de zorgaanbieder wordt verstrekt, zodat de zorgaanbieder voldoende tijd heeft om hierop zorgvuldig te kunnen reageren. Als de zorgverzekeraar een contractsvoorstel doet, dient de zorgaanbieder vervolgens een redelijke termijn te krijgen om dit contract de bestuderen en daarover vragen te stellen. De termijn hiervoor bedraagt ten minste vier weken.
Slot
De aangepaste regeling dient de transparantie van het zorginkoopproces tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars te vergroten, zodat het inkoopproces in het vervolg soepeler en sneller kan verlopen. Dit moet eraan bijdragen dat contracten eerder in het jaar worden gesloten, zodat verzekerden bij de start van het overstapseizoen beter weten waar zij aan toe zijn. Van belang is dat de richtsnoeren uit de ‘Handvatten Contractering en Transparantie gecontracteerde zorg’ vanaf 1 april a.s. als juridisch bindend worden aangemerkt. Dit geeft de NZa de mogelijkheid om handhavend op te treden indien een zorgverzekeraar in strijd met de voorschriften handelt. Ook biedt dit de zorgaanbieder handvatten om zijn positie gedurende de contractonderhandelingen te versterken en méér transparantie te verlangen van de door de zorgverzekeraar gemaakte keuzes in het zorginkoopproces.