Nieuwe regels en een overbruggingsregeling voor windturbineparken in aankomst

21 december 2021, laatst geüpdatet 11 september 2024
Op 25 juni 2020 concludeerde het Hof van Justitie in de Europese Unie (EU-hof) in de zaak Nevele dat voor de Vlaamse algemene milieuregels voor windturbines een plan-milieueffectrapportage (plan-mer) had moeten worden opgevoerd op grond van de Strategische Milieubeoordeling richtlijn (SMB-richtlijn). Het feit dat er geen plan-mer uitgevoerd is, is in strijd met de Europese regels en dient aangepast te worden. Naar aanleiding van dit Europese arrest, oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) dat de algemene milieuregels voor windturbineparken zoals opgenomen in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling niet toepasbaar zijn. Net zoals in België, is ook in Nederland onterecht geen plan-mer uitgevoerd bij totstandkoming van de regels.
Bart de Haan 
Bart de Haan 
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

Deze uitspraken hebben als gevolg dat waar vroeger aansluiting kon worden gezocht bij de algemene milieuregels, dit nu niet meer mogelijk is. Bevoegde gezagen moeten per windturbinepark vaststellen wat een aanvaardbaar milieubeschermingsniveau is. Belangrijk is wel dat de uitspraak van de Afdeling niet tot gevolg heeft dat vergunningen of bestemmingsplannen voor bestaande windturbineparken niet meer geldig zijn. Er bestaat echter wel rechtsonzekerheid bij bestaande parken over de mate van milieuhinder die veroorzaakt mag worden, aangezien de algemene milieuregels niet meer toegepast mogen worden. Daarnaast is er ook rechtsonzekerheid bij belanghebbenden en bevoegde gezagen.

Om deze rechtsonzekerheid te voorkomen en de strijdigheid met de Europese regels op te heffen, is er een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) in de maak, zo informeert Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Van Weyenberg (hierna: Staatssecretaris) de Tweede kamer in een brief van 17 december 2021. Bij de totstandkoming van deze AMvB wordt gebruik gemaakt van de versnelde procedure op grond van art. 1:8 Awb. De ontwerp-AMvB voorziet in het uit de regelgeving verwijderen van de algemene milieuregels voor windturbineparken die de Afdeling buiten toepassing heeft verklaard en in een tijdelijke overbruggingsregeling met algemene milieuvoorschriften voor reeds bestaande en vergunde windturbineparken. De overbruggingsregeling houdt in dat voor bestaande windturbineparken algemene milieuregels worden vastgesteld die inhoudelijk dezelfde milieubescherming bieden als de buiten toepassing verklaarde algemene regels. Voor de overbruggingsregeling is geen plan-mer vereist, omdat deze slechts van toepassing is op reeds verleende omgevingsvergunningen en vastgestelde bestemmingsplannen.

Deze overbruggingsregeling gaat gelden totdat nieuwe algemene milieuregels voor windturbines op basis van een zorgvuldig proces, waaronder de milieueffectrapportage, zijn vastgesteld. Op 23 december 2021 start de participatie omtrent de milieueffectrapportage en kan een ieder een zienswijze indienen gedurende acht weken. Volgens de planning is de milieueffectrapportage medio 2022 gereed, op basis waarvan de nieuwe algemene milieuregels voor windturbineparken kunnen worden opgesteld met toepassing van de reguliere AMvB-procedure, waarbij inspraak voor een ieder mogelijk zal zijn. Naar verwachting zullen medio 2023 de nieuwe algemene milieuregels zijn vastgesteld en zal de tijdelijke overbruggingsregeling vervallen.

Meer informatie? Neem contact op met Bart de Haan.

Voorbereiding voorkeursbeschikking: uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing!

In onze gemeentepraktijk adviseren wij regelmatig over de vestiging van een voorkeursrecht en over de aanpak van een gebiedsontwikkeling nadat een...

Koninklijk Besluit onteigening Rijnhaven-Oost: zorgen over alternatieve locatie en niet passende plannen voor zelfrealisatieplannen

Op grond van het overgangsrecht bij de Omgevingswet worden alle onteigeningsverzoeken die voor 1 januari 2024 bij de Corporate Dienst zijn ingediend nog...
Bedrijventerrein Den Haag

Onteigening: verkoop is geen zelfrealisatie!

Onteigening; Koninklijk Besluit 22 oktober 2024 gemeente Echt-Susteren: verkoop is geen zelfrealisatie. Een heel interessant Koninklijk Besluit omdat de Kroon...

Verkoper aansprakelijk door mededelingen over bodemverontreiniging?

Indien de koper van onroerend goed na aankoop ontdekt dat er bodemverontreiniging aanwezig is, zal hij vaak proberen zijn schade te verhalen op de verkoper....

De Afdeling bevestigt: stikstofruimte van de 100 km-maatregel mag niet worden gebruikt

Sinds 24 maart 2020 kunnen natuurvergunningen worden aangevraagd op basis van het stikstofregistratiesysteem (SSRS). Een van de eerste maatregelen die door het...
Zonsondergang horizon - natura 2000 gebied

Het additionaliteitsvereiste bij stikstof: wanneer is extern salderen bij een project nu mogelijk?

Een project mag niet leiden tot aantasting van een Natura 2000-gebied. Een van de manieren om dit te bereiken is door middel van externe saldering. Deze manier...
No posts found