Nieuw eBook Google Adwords, wat mag wel en wat mag niet? Verzamelde Europese en Nederlandse rechtspraak

2 december 2014, laatst geüpdatet 11 september 2024
Mogen concurrenten elkaars naam gebruiken voor zoekmachineadvertenties? Over het gebruik van merken en handelsnamen voor zoekmachineadvertenties verscheen in korte tijd veel rechtspraak, zowel op Europees niveau als in Nederland. Kennisname van deze rechtspraak is van belang omdat tegenwoordig aan nagenoeg elke zoektermonline reclame wordt gekoppeld. Veel bedrijven spenderen jaarlijks een groot deel van hun reclamebudget louter aan het adverteren via Google AdWords. Kortom, adwords reclame is...
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Mogen concurrenten elkaars naam gebruiken voor zoekmachineadvertenties? Over het gebruik van merken en handelsnamen voor zoekmachineadvertenties verscheen in korte tijd veel rechtspraak, zowel op Europees niveau als in Nederland. Kennisname van deze rechtspraak is van belang omdat tegenwoordig aan nagenoeg elke zoektermonline reclame wordt gekoppeld. Veel bedrijven spenderen jaarlijks een groot deel van hun reclamebudget louter aan het adverteren via Google AdWords. Kortom, adwords reclame is niet meer weg te denken van het internet.

De grens van het (on)toelaatbare gebruik van merk- en handelsnamen van een ander via Google AdWords wordt door de rechter bepaald. In dit splinternieuwe eBook vindt u een ruime selectie van rechtspraak over zoekmachineadvertenties. In dit eBook wordt een vijftal (kern)arresten van het Europese Hof van Justitie besproken. Daarna worden bijna 20 uitspraken behandeld uit de Nederlandse rechtspraak.

De inhoud van dit eBook is tot stand gekomen onder redactie van Joost Becker, advocaat bij Dirkzwager en specialist op het gebied van het merken- en handelsnaamrecht, in het bijzonder op het gebied van zoekmachineadvertenties. Enkele bijdragen in dit eBook zijn bewerkingen van eerdere artikelen op de Kennispagina van de sectie IE/IT van Dirkzwager. Arno Stoffelsma (juridisch assistent sectie IE/IT Dirkzwager) heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het overzicht en de ordening van de rechtspraak.

Dit eBook is bijzonder geschikt als naslagwerk, om de belangrijkste rechtspraak over Google AdWords advertenties te kunnen raadplegen. Het eBook is te bekijken en te downloaden in de mediatheek van Dirkzwager of klik hier.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Foodlabelling: verbod op vleesnamen voor vegetarische producten?

De regelgeving omtrent verpakkingen en etikettering vanuit de EU heeft als doel om consumenten te beschermen tegen misleiding. Betekent dit ook een verbod om...

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...
No posts found