Niet-concurrerende zorgaanbieders mogen van de ACM samen onderhandelen met zorgverzekeraars

5 juli 2013, laatst geüpdatet 11 september 2024
Op 28 juni 2013 heeft de ACM in een informele zienswijze geoordeeld dat de concurrentie niet wordt beperkt door gezamenlijke onderhandelingen van apothekers met zorgverzekeraars via de Coöperatieve vereniging Pact. Van een overtreding van het kartelverbod is daardoor geen sprake. Het positieve oordeel is ingegeven door het feit dat bij Pact uitsluitend zelfstandige apotheken als lid mogen toetreden die bovendien niet met elkaar concurreren.De wijze waarop Pact is georganiseerdPact is een sam...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Op 28 juni 2013 heeft de ACM in een informele zienswijze geoordeeld dat de concurrentie niet wordt beperkt door gezamenlijke onderhandelingen van apothekers met zorgverzekeraars via de Coöperatieve vereniging Pact. Van een overtreding van het kartelverbod is daardoor geen sprake. Het positieve oordeel is ingegeven door het feit dat bij Pact uitsluitend zelfstandige apotheken als lid mogen toetreden die bovendien niet met elkaar concurreren.

De wijze waarop Pact is georganiseerd
Pact is een samenwerkingsverband van Apothekers dat namens haar leden de onderhandelt en contracteert met de zorgverzekeraars. Aangezien concurrerende apotheken geen lid mogen worden van Pact, heeft Pact vier vuistregels opgesteld op grond waarvan een lidmaatschapsverzoek wordt beoordeeld.

Op basis van vuistregel 1 wordt aan de hand van een formule beoordeeld dat apothekers geen concurrenten zijn indien een bepaalde afstand tussen hun respectieve vestigingen is gelegen. Vuistregel 2 bepaalt dat concurrerende apotheken (bij uitzondering) wel lid mogen worden als wordt voldaan aan de bagatelbepaling uit de Mededingingswet. Volgens de bagatelbepaling is het kartelverbod namelijk niet van toepassing op overeenkomsten tussen concurrenten met een gezamenlijk marktaandeel dat kleiner is dan 10%. Wanneer partijen een dusdanig klein marktaandeel hebben, kunnen afspraken tussen hen de concurrentie volgens de bagatelbepaling gewoonweg niet beperken. Vuistregel 3 bepaalt dat de afzonderlijke apotheken volgens Pact in principe geen concurrent zijn als hun verzorgingsgebieden niet dan wel zeer beperkt (maximaal 10%) overlappen. Vuistregel 4 bepaalt simpelweg dat lidmaatschap is uitgesloten als niet aan een van de eerste drie vuistregels wordt voldaan.

Apotheken die vanwege de vuistregels niet in aanmerking komen voor lidmaatschap, kunnen als aangesloten apotheek deelnemen aan Pact. Indien de betrokken verzekeraar voorafgaande goedkeuring aan Pact verleent, kunnen Aangesloten apotheken inzage krijgen in het resultaat van de onderhandelingen. In dat geval mogen zij autonoom beslissen of zij op grond van die voorwaarde een contract willen sluiten.

De informele zienswijze
In de informele zienswijze constateert de ACM dat de vuistregels van Pact in overeenstemming zijn met de bestendige beschikkingenpraktijk van de ACM zodat Pact dus geen inbreuk maakt op het kartelverbod. De ACM wijst wel op het risico van veranderende marktomstandigheden die ertoe kunnen leiden dat de huidige vuistregels niet langer garanderen dat uitsluitend niet-concurrenten kunnen toetreden. Daarom wordt voorgesteld om de mededingingsrechtelijke aspecten van Pact elk jaar te evalueren.

Commentaar
Zoals uiteengezet in de richtsnoeren voor de zorgsector 2010, vormen gezamenlijke onderhandelingen van concurrerende zorgverleners over het algemeen een inbreuk op het kartelverbod. De informele zienswijze van de ACM bevestigt echter nogmaals dat gezamenlijke onderhandelingen door zorgverleners met zorgverzekeraars geenszins (mededingingsrechtelijk) problematisch zijn zolang de gezamenlijke onderhandelende zorgverleners geen concurrenten van elkaar zijn.

De informele zienswijze is bovendien interessant omdat de ACM benadrukt dat de beoordeling van Pact tevens relevant is voor andere zorgsectoren dan de apothekersbranche. De mogelijkheid tot gezamenlijke onderhandelen door niet-concurrenten bestaat (behoudens uitzonderingen) altijd. In die zin levert de informele zienswijze ook geen nieuwe gezichtspunten op. Wel verhelderend is dat de ACM duidelijk groen licht heeft gegeven om de door Pact gebruikte constructie van vuistregels in de gehele zorgsector toe te passen.

Tot slot vormt de zienswijze een bevestiging van het door de ACM aangekondigde beleid om meer gebruik te maken van haar (weliswaar discretionaire) bevoegdheid om een informele zienswijze te geven. Een positieve ontwikkeling aangezien de ACM daarmee onzekerheid (gedeeltelijk) uit de markt kan halen.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found