Naamsbescherming van bedrijfsnamen, merken en handelsnamen

2 maart 2023, laatst geüpdatet 11 september 2024
Naamsbescherming is mogelijk op verschillende manieren. Bedrijfsnamen kunnen als merk en handelsnaam geregistreerd en beschermd worden.
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Naamsbescherming

De bescherming van je bedrijfsnaam is mogelijk door deze te registreren en te gebruiken. Merken en handelsnamen kunnen voor verschillende producten, diensten en bedrijfsactiviteiten beschermd worden. Dit is ook mogelijk voor verpakkingen, advertenties en online verkoop.

Merk beschermen

Een naam kan in beginsel alleen beschermd worden als merk indien deze als zodanig wordt geregistreerd. Over merkbescherming zegt de wet, dat bescherming kan worden inroepen voor ‘een teken, dat als merk wordt beschouwd’ wanneer men zich kan beroepen op een merkinschrijving.

Merken kunnen beschermd worden voor verschillende waren en diensten. Denk aan software, zoals apps en online gaming. Fysieke goederen zoals kleding, schoenen en juwelierswaren. Ook namen van uiteenlopende diensten kunnen als merk geregistreerd worden, bijvoorbeeld retail diensten, e-commerce en online verkoop.

Welke merkbescherming?

Merkbescherming is mogelijk voor woorden, namen en logo’s (beeldmerken), kleuren, vormen en sinds kort ook geluid en bewegende merken mogelijk.

Bescherming van een woordmerk volstaat in veel gevallen, om te voorkomen dat niemand anders het merk gebruikt of namaakt. Omdat consumenten ook gewend zijn aan visuele communicatie, wordt een logo vaak ook geregistreerd als merk. Dit biedt vaak aanvullende bescherming tegen merkinbreuk.

Merkenwetgeving bepaalt dat er merkinbreuk is bij onder meer verwarring, en voordeel trekken uit een merk. De rechter kan dat in een kort geding procedure of bodemprocedure vaststellen.

Handelsnaam beschermen

De naam van een bedrijf kan op verschillende manieren gevoerd worden. Bedrijfsnamen kunnen eenvoudig in het handelsregister worden ingeschreven, voor de betreffende onderneming. De enkele registratie van een handelsnaam biedt in beginsel geen bescherming.

Het ‘voeren’ van een handelsnaam leidt in principe tot naamsbescherming, aldus de Handelsnaamwet. Handelsnaamgebruik kan zo bescherm worden voor allerlei activiteiten van de onderneming, zowel voor de verkoop van fysieke producten als voor dienstverlening.

Welke handelsnaam bescherming?

Je handelsnaam beschermen is ook mogelijk indien deze staat in een domeinnaam, op social media en in andere online uitingen.

In de Handelsnaamwet staat dat een handelsnaam voor het publiek niet verwarrend of misleidend mag zijn.

Bescherming tegen inbreuk op handelsnaamrechten is mogelijk via een juridische procedure.

Wij verzorgen uw naamsbescherming

Voor vragen over uw naamsbescherming, neem gerust contact op met één van onze advocaten. Wij helpen u graag verder.

Gerelateerd

Top 40 hitlijsten beschermd door databank?

Zijn de Top 40 hitlijsten een databank in de zin van de Databankenwet? Juridische procedures over databanken zijn niet talrijk, maar in deze zaak doet de...

Werken van toegepaste kunst uit VS ook door EU auteursrecht beschermd!

Ontwerpen die in de VS zijn gemaakt, worden hier in de EU auteursrechtelijk beschermd op grond van de Europese geharmoniseerde regels van het auteursrecht.

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Foodlabelling: verbod op vleesnamen voor vegetarische producten?

De regelgeving omtrent verpakkingen en etikettering vanuit de EU heeft als doel om consumenten te beschermen tegen misleiding. Betekent dit ook een verbod om...

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...
No posts found