Motivering gunningsbeslissing zonder beschrijving winnende inschrijving

26 oktober 2017, laatst geüpdatet 11 september 2024
Bij motivering van gunningsbeslissingen wordt de soep vaak niet zo heet gegeten als zij op grond van de wet wel eens wordt opgediend. Motiveringen waarin niet uitdrukkelijk wordt ingegaan op de winnende inschrijving, maar waarbij slechts een vergelijkende scoretabel wordt overgelegd, volstaan vaak. Zo bleek onlangs weer uit een vonnis van de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag. Kenmerken en voordelen van de uitgekozen inschrijvingBij mededeling van de gunningsbeslissing in ‘regulie...
Frank Cornelissen 
Frank Cornelissen 
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel
Bij motivering van gunningsbeslissingen wordt de soep vaak niet zo heet gegeten als zij op grond van de wet wel eens wordt opgediend. Motiveringen waarin niet uitdrukkelijk wordt ingegaan op de winnende inschrijving, maar waarbij slechts een vergelijkende scoretabel wordt overgelegd, volstaan vaak. Zo bleek onlangs weer uit een vonnis van de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag.

Kenmerken en voordelen van de uitgekozen inschrijving


Bij mededeling van de gunningsbeslissing in ‘reguliere’ Europese aanbestedingsprocedures, dient de aanbestedende dienst “alle relevante redenen” te melden. Daartoe behoren op grond van artikel 2.130 lid 2 Aanbestedingswet 2012 de “kenmerken en voordelen van de uitgekozen inschrijving”.

De Commissie van Aanbestedingsexperts legt dat laatste vereiste steevast zo uit, dat daaraan met een tabel van scores van de uitgekozen inschrijving en de afgewezen inschrijving nog niet is voldaan. Haar advies 389 bevat op dit punt een samenvatting:
5.4.7. De Commissie heeft in haar Adviezen 30, 78, 86, 138, 209, 244 en 326 overwogen dat aan de motiveringsverplichting van […] 2.130 Aw 2012 niet is voldaan wanneer de aanbestedende dienst slechts een matrix met scores bekend maakt, zonder enige toelichting op de wijze waarop die scores tot stand zijn gekomen. Een aanbestedende dienst handelt bovendien in strijd met die verplichting wanneer hij niet duidelijk maakt wat de kenmerken en voordelen van de inschrijving van de winnende inschrijver zijn […].

Zie in dezelfde zin het hof ’s-Hertogenbosch in zijn arrest van 1 december 2015 (r.o. 6.23).

Praktijk: scoretabel en toelichting scores afgewezen inschrijving


Voorzieningenrechters lijken echter – de laatste tijd – in toenemende mate genoegen te nemen met een vergelijkende scoretabel en een (woordelijke) toelichting die alleen op de afgewezen inschrijving ingaat. De “kenmerken en voordelen van de uitgekozen inschrijving” blijken dan kennelijk afdoende uit die scores. Zo overweegt de Haagse voorzieningenrechter:
5.19. In de gunningsbeslissing van 8 juni 2017 heeft FSB [de aanbestedende dienst] aangegeven dat de inschrijving van Sectra [de winnaar] 92,93 punten heeft behaald, alsmede dat daarin maximaal is gescoord op de criteria Prijs, Toekomstige ontwikkelingen, Architectuur, Interviews en Wensen omtrent de oplossing en de koppelingen en dat op de criteria Demonstratie, Plan van Aanpak en Wensen omtrent de diensten door Sectra scores zijn behaald van respectievelijk 1,82, 3,7 en 91%.

5.20. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter wordt daarmee voldaan aan de eisen die worden gesteld aan de motivering van een gunningsbeslissing […].

Conclusie


Kortom, volgens recente lagere jurisprudentie kunnen aanbestedende diensten bij motivering van de gunningsbeslissing vaak volstaan met een vergelijkende scoretabel en een toelichting die uitsluitend ingaat op de afgewezen inschrijving. Een nadere beschrijving van de kenmerken en voordelen van de winnende inschrijving kan dan achterwege blijven.

Voor inschrijvers geldt dus dat bezwaar (in kort geding) tegen de motivering van een gunningsbeslissing minder snel slaagt.

Een recente annotatie in het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) van Tony van Wijk en mijzelf, gaat nader in op de motiveringsplicht van 2.130 Aw 2012.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found