Misleiding op verpakkingen
Als rechtsregel geldt dat aan consumenten of bedrijven verschafte informatie juist en volledig moet zijn. Dat geldt ook voor verpakkingen. Indien misleiding op verpakkingen plaatsvindt kan dat een misleidende reclame en/of een oneerlijke handelspraktijk opleveren.
Productverpakking
Productverpakkingen mogen als rechtsregel geen onjuiste indruk wekken over het verpakte product.
Recentelijk is een klacht procedure behandeld over een productverpakking van Ginger thins, die naar de mening van klager een dominante kaneelsmaak zouden hebben, terwijl de consument denkt een koekje met gembersmaak te kopen. Uit de ingrediëntendeclaratie blijkt de koek 0,2% gember te bevatten.
De Reclame Code Commissie oordeelt als volgt:
De bestreden verpakking dient in haar geheel te worden beoordeeld. Op deze verpakking staat onder meer, in hoofdletters: “Ginger thins”. Direct daaronder staat, eveneens in hoofdletters: “Thin and crispy spiced biscuits”. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument deze toevoeging begrijpen als een nadere toelichting van de aanduiding “Ginger thins”; kennelijk gaat het om “spiced” oftewel “kruidige” “biscuits” of “koekjes”.
En:
De gemiddelde consument wordt geacht kennis te nemen van de gehele verpakking. Op de achterzijde van die verpakking staat als aanhef van de ingrediëntenlijst: “Kruidige koek” en worden de gebruikte specerijen genoemd, namelijk: “0,6% kaneel, 0,2% gember, zout, kruidnagel”. Hiermee wordt duidelijk gemaakt wat onder kruidige koekjes moet worden verstaan. (...)
Voor zover men op grond van de enkele vermelding “Ginger Thins” zou aannemen dat de betreffende koekjes voornamelijk een gembersmaak hebben, zal men uit de ingrediëntenlijst begrijpen dat het ‘kruidige’ karakter van de koekjes ook wordt bepaald door andere specerijen dan gember, waaronder kaneel. Op de voorzijde van de verpakking is een zogenoemde Serveertip te zien, waarin kaneelstokjes zijn afgebeeld. De gemiddelde consument zal deze kaneelstokjes plaatsen in de context van het ingrediënt kaneel, dat kennelijk 0,6% van het product uitmaakt.
De Reclame Code Commissie is in dit geval nog van oordeel dat over smaak niet te twisten valt: ‘Nog afgezien van het feit dat smaak een subjectief begrip is, waardoor verschillend kan worden gedacht over de smaak van het onderhavige product en er dus niet vanzelfsprekend sprake is van misleiding als de smaak niet aan de wensen voldoet, ligt in de verpakking in haar geheel niet de suggestie besloten dat de koekjes een uitgesproken gembersmaak hebben. Enkel de benaming “Ginger Thins” biedt hiervoor niet voldoende grondslag.’
Gelet op het bovenstaande is er naar het oordeel van de Reclame Code Commissie geen sprake van misleiding.
Joost Becker, advocaat reclamerecht