Minister kondigt verhoging van boetes voor overtreding van de Mededingingswet aan

30 augustus 2013, laatst geüpdatet 11 september 2024
Op 27 augustus 2013 heeft Minister Kamp van Economische Zaken de Tweede Kamer geïnformeerd over het boetebeleid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Naar aanleiding van een onderzoek naar de boete-inkomsten van de ACM, kondigt de minister in zijn brief onder meer het voornemen aan om de Mededingingswet te wijzigen teneinde zwaardere boetes mogelijk te maken.De geplande verhoging van de boetes wordt (onder meer) ingegeven door het feit dat de huidige boetemaxima voor overtredingen va...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Op 27 augustus 2013 heeft Minister Kamp van Economische Zaken de Tweede Kamer geïnformeerd over het boetebeleid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Naar aanleiding van een onderzoek naar de boete-inkomsten van de ACM, kondigt de minister in zijn brief onder meer het voornemen aan om de Mededingingswet te wijzigen teneinde zwaardere boetes mogelijk te maken.

De geplande verhoging van de boetes wordt (onder meer) ingegeven door het feit dat de huidige boetemaxima voor overtredingen van de Mededingingswet volgens de minster onvoldoende afschrikwekkend zijn en een relatief lichte belasting vormen voor grote ondernemingen ten opzichte van kleine ondernemingen. Daarbij komt dat de boetes die de ACM kan opleggen relatief laag zijn in vergelijking met andere toezichthouders zoals de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandse Bank. Bovendien zal de verhoging van de boetes gedeeltelijk bestaan uit een inflatiecorrectie aangezien het boetemaximum sinds de invoering van de euro niet is gewijzigd.

De minister is vooralsnog van plan om (in aanvulling op de marginale wijzigingen uit het wetsvoorstel Stroomlijningswet ACM) de bestaande boetebeleidsregels aan te scherpen, onder meer door een verhoging van de boete bij herhaalde recidive. Bovendien beoogt de minister een boetemaximum te introduceren voor alle voor alle beboetbare overtredingen van EUR 900.000,- (is momenteel EUR 450.000,-) of, indien dat hoger is:

  • 2% van de omzet voor lichte overtredingen (is momenteel 1%), dan wel

  • 10% van de omzet voor zware overtredingen (is momenteel ook 10% en blijft dus ongewijzigd).


Voor de verhoging van het boetemaximum is een wetswijziging noodzakelijk. De minister verwacht het voorstel daartoe in de eerste helft van 2014 te kunnen indienen. Alsdan zullen ook de (aangescherpte) boetebeleidsregels worden aangepast. Gelet op de noodzakelijke wetswijziging, is verhoging van de boetemaxima weliswaar voorzienbaar maar vooralsnog niet imminent.