Minister kondigt verhoging van boetes voor overtreding van de Mededingingswet aan

30 augustus 2013, laatst geüpdatet 11 september 2024
Op 27 augustus 2013 heeft Minister Kamp van Economische Zaken de Tweede Kamer geïnformeerd over het boetebeleid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Naar aanleiding van een onderzoek naar de boete-inkomsten van de ACM, kondigt de minister in zijn brief onder meer het voornemen aan om de Mededingingswet te wijzigen teneinde zwaardere boetes mogelijk te maken.De geplande verhoging van de boetes wordt (onder meer) ingegeven door het feit dat de huidige boetemaxima voor overtredingen va...
Sjaak van der Heul
Sjaak van der Heul
Advocaat - Senior
In dit artikel
Op 27 augustus 2013 heeft Minister Kamp van Economische Zaken de Tweede Kamer geïnformeerd over het boetebeleid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Naar aanleiding van een onderzoek naar de boete-inkomsten van de ACM, kondigt de minister in zijn brief onder meer het voornemen aan om de Mededingingswet te wijzigen teneinde zwaardere boetes mogelijk te maken.

De geplande verhoging van de boetes wordt (onder meer) ingegeven door het feit dat de huidige boetemaxima voor overtredingen van de Mededingingswet volgens de minster onvoldoende afschrikwekkend zijn en een relatief lichte belasting vormen voor grote ondernemingen ten opzichte van kleine ondernemingen. Daarbij komt dat de boetes die de ACM kan opleggen relatief laag zijn in vergelijking met andere toezichthouders zoals de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandse Bank. Bovendien zal de verhoging van de boetes gedeeltelijk bestaan uit een inflatiecorrectie aangezien het boetemaximum sinds de invoering van de euro niet is gewijzigd.

De minister is vooralsnog van plan om (in aanvulling op de marginale wijzigingen uit het wetsvoorstel Stroomlijningswet ACM) de bestaande boetebeleidsregels aan te scherpen, onder meer door een verhoging van de boete bij herhaalde recidive. Bovendien beoogt de minister een boetemaximum te introduceren voor alle voor alle beboetbare overtredingen van EUR 900.000,- (is momenteel EUR 450.000,-) of, indien dat hoger is:

  • 2% van de omzet voor lichte overtredingen (is momenteel 1%), dan wel

  • 10% van de omzet voor zware overtredingen (is momenteel ook 10% en blijft dus ongewijzigd).


Voor de verhoging van het boetemaximum is een wetswijziging noodzakelijk. De minister verwacht het voorstel daartoe in de eerste helft van 2014 te kunnen indienen. Alsdan zullen ook de (aangescherpte) boetebeleidsregels worden aangepast. Gelet op de noodzakelijke wetswijziging, is verhoging van de boetemaxima weliswaar voorzienbaar maar vooralsnog niet imminent.

Gerelateerd

Woningbouw huizen

Didam I-arrest niet van toepassing bij grondverkoop door gemeentelijke beleggingsinstelling aan gemeente

Kan de verkoop van onroerend zaken van een (door de gemeente opgerichte) fiscale beleggingsinstelling aan de gemeente door eisers tegen worden gehouden met een...
Dashboard auto

Platforms van dominante ondernemingen en verplichte interoperabiliteit: Belangrijk arrest van het HvJ EU over Android Auto

Op 25 februari 2025 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (‘HvJEU’) in een belangrijk arrestprejudiciële vragen beantwoordover de zaak tussen...
Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

De voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland gebiedt de gemeente Oudewater en de gemeente Woerden om een ingetrokken aanbestedingsprocedure toch...
vrouw justitia

Vendor lock-in is objectieve rechtvaardiging voor toeschrijven naar merk

"Ingeval van afhankelijkheid tussen aanbesteder en een bepaald merk of product lijkt het te zijn toegestaan dat de aanbestedende dienst dit merk of product bij...
vrouw justitia

Beroep op derden: hoe, wat, wanneer?

Al sinds de arresten inzake Siemens en Holst Italia is het een aanbestedingsrechtelijke zekerheid dat inschrijvers een beroep kunnen doen op derden voor...
vrouw justitia

Inschrijving onvolledig – ongeldig of niet?

Onvolledige inschrijvingen bezorgen aanbesteders nog steeds hoofdbrekens. Mogen ontbrekende stukken worden aangevuld? Of moet de inschrijving toch ongeldig...
No posts found