Merkbescherming van cosmetica producten

19 september 2023, laatst geüpdatet 11 september 2024
De merkbescherming van cosmetica vergt strategische procesvoering, zeker wanneer partijen in elkaars vaarwater zijn geraakt. Dit blijkt uit een recente uitspraak over Medex.
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Merkbescherming; in elkaars vaarwater?

Medex is merkhouder van luxe cosmetische middelen en farmaceutische producten. Zij stelt vorderingen tot merkbescherming in jegens Medex Trade, omdat partijen langzaamaan in elkaars vaarwater zijn geraakt.

Medex brengt onder het merk MEDEX verzorgingsproducten op de markt, zoals deodorant, handcrème, dagcrème, reinigingsproducten en bodylotion. Medex Trade brengt onder het teken MEDEX eveneens cosmetische artikelen, zoals gezichtscrème, handcrème en lippenbalsem, op de markt.

Vorderingen bij merkinbreuk

Medex Trade ook exploiteert een webshop. Medex vordert nu dat Medex Trade wordt veroordeeld om iedere inbreuk in haar Benelux merkrechten te staken en gestaakt te houden. Ook wordt gevorderd dat Medex Trade wordt verplicht actief wederverkopers te informeren dat haar MEDEX-producten niet in de Benelux in het verkeer mogen worden gebracht.

De rechter neemt aan dat er inderdaad sprake is van een inbreuk op het Benelux-merk van Medex op cosmetica. Op de website van Medex Trade kan een consument aanvinken dat hij of zij de producten in België, Luxemburg of Nederland geleverd wil krijgen. De veroordeling ziet op producten die vallen in klasse 3 (cosmetische middelen) en in klasse 5 (farmaceutische producten ter verzorging van de huid). Het gaat hier dus om “cosmetische producten, althans aanverwante producten”, zo begrijpt de rechter de vordering bij merkinbreuk.

Dit betekent dat Medex Trade voedingssupplementen en eventuele andere producten die niet onder de omschrijving “cosmetische producten, althans aanverwante producten” vallen nog wel onder het teken MEDEX in de Benelux op de markt mag brengen.

Aanpassingen merkinbreuk op website

Medex had ook gevorderd Medex Trade te veroordelen om de content van haar websites zodanig te wijzigen dat op alle verpakkingen, brochures, uitingen en overige reclamematerialen geen melding meer wordt gemaakt van de aanduiding MEDEX in relatie tot de Benelux, en gebruikers uit de Benelux geen MEDEX cosmetische producten meer kunnen bestellen op de websites van Medex Trade.

Van de rechter moet Medex Trade haar websites www.medex.si en www.medexlife.eu inderdaad zodanig aanpassen dat inwoners van de Benelux via die websites geen MEDEX-producten die vallen onder de omschrijving “cosmetische producten, althans aanverwante producten” kunnen bestellen en geleverd kunnen krijgen. De rechter oordeelt tevens dat dit ook op die websites zal moeten worden vermeld.

Conclusie

Indien partijen in elkaars vaarwater komen, kan een beroep op merkrechten uitkomst bieden. Merkbescherming was in dit geval wel beperkt tot de Benelux. Hoewel in dit concrete geval wellicht niet mogelijk, laat dit zien dat in bepaalde situaties (een) uitgebreidere merkregistratie(s) uitkomst kan bieden. Zo is veelal gemakkelijker merkbescherming mogelijk.

Joost Becker, advocaat merkenrecht

Gerelateerd

Top 40 hitlijsten beschermd door databank?

Zijn de Top 40 hitlijsten een databank in de zin van de Databankenwet? Juridische procedures over databanken zijn niet talrijk, maar in deze zaak doet de...

Werken van toegepaste kunst uit VS ook door EU auteursrecht beschermd!

Ontwerpen die in de VS zijn gemaakt, worden hier in de EU auteursrechtelijk beschermd op grond van de Europese geharmoniseerde regels van het auteursrecht.

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Foodlabelling: verbod op vleesnamen voor vegetarische producten?

De regelgeving omtrent verpakkingen en etikettering vanuit de EU heeft als doel om consumenten te beschermen tegen misleiding. Betekent dit ook een verbod om...

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...
No posts found