Op grond van deze reden zijn ook de legesverordeningen van Vianen, Nijmegen, Wijchen, Amersfoort en Pijnacker-Nootdorp onverbindend verklaard. Het is derhalve de moeite waard om een legesverordening kritisch te bekijken.
Opbrengstlimiet
Op grond van de wet mag een gemeente niet meer kosten via legesheffing verhalen dan zij kwijt is aan de dienstverlening. Bovendien mogen geen kosten worden berekend voor dienstverlening die ziet op het algemeen belang (bijvoorbeeld handhavingskosten).
Indien de opbrengstlimiet ter discussie wordt gesteld, is het aan de gemeente om aan te tonen dat de heffing is gebaseerd op inzichtelijke en controleerbare gegeven. De gemeente dient daarbij inzicht te geven in de begrote baten en lasten. Bij twijfel dient de gemeente nadere inlichtingen te verstrekken teneinde deze twijfel weg te nemen.
Casus
In de onderhavige zaak was de opbrengstlimiet ter discussie gesteld. Het was daarom aan de gemeente Utrecht om de gerezen twijfel weg te nemen. De gemeente liet evenwel na de vereiste informatie te verstrekken. Hierdoor was het volgens de Hoge Raad niet mogelijk om te beoordelen of en in welke mate de opbrengstlimiet was overschreden. De Hoge Raad heeft daarom gewoonweg aangenomen dat de opbrengstlimiet werd overschreden en vervolgens de legesverordening onverbindend verklaard. Bij gebreke aan een wettelijke basis diende de legesaanslag, die op de legesverordening was gebaseerd, te worden vernietigd.