Jaarverantwoording Zorg: (3) Openbaarmaking, termijnen en handhaving (NZa)

20 maart 2023, laatst geüpdatet 12 september 2024
De meeste zorgaanbieders moeten een openbare Jaarverantwoording publiceren. In deze blogreeks gaan wij in op het doel van de Jaarverantwoording, de reikwijdte, de inhoud, de openbaarmaking en de termijnen. Dit is deel 3: de openbaarmaking, termijnen en handhaving door de NZa.
In dit artikel

Openbaarmaking Jaarverantwoording Zorg

De openbaarmaking geschiedt langs elektronische weg via jaarverantwoordingzorg.nl. Na openbaarmaking is de openbare Jaarverantwoording door iedereen in te zien via jaarverantwoordingzorg.nl en via het Landelijk Register Zorgaanbieders.

Termijn voor openbaarmaking

Zorgaanbieders dienen de jaarverantwoording in vijf maanden, dus jaarlijks vóór 1 juni van het kalenderjaar volgende op het verslagjaar, openbaar te maken, zodat de betrokken informatie over de zorgaanbieder kort na afloop van het verslagjaar voor eenieder toegankelijk is.

Overgangsregeling

Verslagjaar 2021 gold nog als een overgangsjaar, omdat de inwerkingtreding van de AWtza niet per 1 januari 2021 kon plaatsvinden. Dit betekende dat over het verslagjaar 2021 uitsluitend de doelgroep zoals deze gold onder de WTZi, en nog niet de uitgebreidere doelgroep, zich moest verantwoorden voor 1 juni 2022 en dit jaar voor 1 juni 2023.

Let op! Bestaande zorgaanbieders waarvoor de jaarverantwoordingsplicht nieuw is, dienen uiterlijk 31 december 2023 de jaarverantwoording over boekjaar 2022 openbaar te maken. De Jaarverantwoording over boekjaar 2023 moeten zij uiterlijk 1 oktober 2024 openbaar maken. Dit is recent door de minister besloten (Kamerbrief d.d. 7 maart 2023).

Handhaving Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

Het toezicht op tijdige, volledige en juiste publicatie en deponering van de Jaarverantwoording zorg is opgedragen aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Beleidsregel NZa

Op 10 januari 2023 heeft de NZa een beleidsregel vastgesteld (o.g.v. 4:81 lid 1 Awb jo. 16 sub e WMG) waarin de NZa beschrijft op welke wijze de NZa het toezicht uitoefent en de verplichtingen rondom de Jaarverantwoording zorg handhaaft: de Beleidsregel Handhaving openbaarmaking jaarverantwoording.

Is sprake van niet, niet-tijdige of niet-volledige publiceren en deponeren van de Jaarverantwoording, dan kan de NZa een last onder dwangsom opleggen. Na verloop van een bepaalde termijn (waarbinnen de last onder dwangsom geen effect heeft gesorteerd), kan de NZa ook een bestuurlijke boete opleggen. Voordat de NZa dat doet, krijgt de zorgaanbieder de gelegenheid een zienswijze over het voornemen tot het opleggen van een bestuurlijke boete naar voren te brengen.

Het uitgangspunt is dat de NZa geen gebruik maakt van haar bevoegdheid een aanwijzing aan de zorgaanbieder op te leggen. Wel kan de NZa uiteindelijk besluiten een onderzoek te starten naar de "ordelijkheid en controleerbaarheid van de bedrijfsvoering".

Ook kan de NZa besluiten om de zaak over te dragen voor strafrechtelijke vervolging. Het niet naleven van artikel 40b WMG is namelijk een economisch delict (artikel 1 onder 2 van de Wet op de economische delicten).

Voornoemde sancties kunnen door de NZa openbaar worden gemaakt door publicatie op haar website.

Wilt u weten aan welke verplichtingen rondom de Jaarverantwoording Zorg uw zorgorganisatie moet voldoen? Wij helpen u graag verder. Neem gerust vrijblijvend contact op met Charlotte Perquin-Deelen.

Blogreeks

Blog 1: Jaarverantwoording: (1) Doel en reikwijdte
Blog 2: Jaarverantwoording: (2) Inhoud
Blog 3: Jaarverantwoording: (3) Openbaarmaking, termijnen en handhaving (NZa)
Blog 4: minister Helder heeft op de pauzeknop gedrukt - uitzonderingen op de Jaarverantwoordingsplicht
Blog 5: Jaarverantwoording Zorg - Goed nieuws voor micro-zorgaanbieders
Blog 6: Jaarverantwoording Zorg - Verhoging grensbedragen