Invoering van betaald parkeren en parkeren voor vergunninghouders; wat is er tegen te doen?

24 oktober 2017, laatst geüpdatet 11 september 2024
In een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 11 oktober 2017 (ECLI:NL:RVS:2017:2748) zijn twee besluiten aangevochten die betrekking hebben op het reguleren van parkeren. Bij het eerste besluit heeft het college van burgemeester en wethouders alle parkeerapparatuurplaatsen en vergunninghoudersplaatsen in een bepaalde zone aangewezen waar parkeren slechts is toegestaan tegen betaling van parkeerbelasting. In een (afzonderlijk) tweede besluit heeft het college...
Jasper Molenaar 
Jasper Molenaar 
Advocaat - Partner
In dit artikel
In een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 11 oktober 2017 ( ECLI:NL:RVS:2017:2748) zijn twee besluiten aangevochten die betrekking hebben op het reguleren van parkeren. Bij het eerste besluit heeft het college van burgemeester en wethouders alle parkeerapparatuurplaatsen en vergunninghoudersplaatsen in een bepaalde zone aangewezen waar parkeren slechts is toegestaan tegen betaling van parkeerbelasting. In een (afzonderlijk) tweede besluit heeft het college nadere regels vastgesteld voor het aanvragen en verlenen van parkeervergunningen. Een bedrijf dat gelegen is binnen de betreffende zone komt op tegen beide besluiten. Interessant in deze zaak is de beoordeling of rechtsmiddelen tegen deze besluiten mogelijk zijn.

Concretiserend besluit van algemene strekking
Het eerste besluit wordt zowel door de rechtbank als de Afdeling aangemerkt als een concretiserend besluit van algemene strekking. Tegen een dergelijk besluit staat bezwaar en beroep open. Het betoog van het college dat het besluit is genomen ingevolge de belastingwetgeving wordt niet gevolgd. Op grond van de belastingwetgeving staat tegen een dergelijk besluit namelijk geen bezwaar en beroep open. De Afdeling oordeelt dat het besluit zowel ziet op het invoeren van fiscaal parkeren als op de invoering van een vergunningstelsel. Deze combinatie maakt dat het géén besluit is dat enkel genomen is ingevolge de belastingwetgeving.

Ook het betoog dat het een niet voor beroep vatbaar algemeen verbindend voorschrift is, wordt door de Afdeling niet gevolgd. Het besluit is genomen ingevolge artikel 2 van de Parkeerverordening. In de verordening zelf is geen gebied aangewezen waar het verbod of gebod geldt, maar is bepaald dat aanwijzing geschiedt bij nader besluit. Dit nadere besluit is een concretiserend besluit van algemene strekking, omdat de normstelling in de verordening is neergelegd en het aanwijzingsbesluit geen normen in het leven roept, maar slechts de begrenzing daarvan aangeeft. Tegen een concretiserend besluit van algemene strekking is bezwaar en beroep mogelijk, aldus de Afdeling.

Algemeen verbindend voorschrift
Ook bij het tweede besluit gaat het om de vraag of het een algemeen verbindend voorschrift is of een concretiserend besluit van algemene strekking. Anders dan bij het eerste besluit oordeelt de Afdeling dat dit besluit wél als een algemeen verbindend voorschrift moet worden aangemerkt. Het besluit vindt zijn grondslag in artikel 4 van de Parkeerverordening, waarin het college de bevoegdheid krijgt om bij besluit nadere regels vast te stellen voor het aanvragen en verlenen van vergunningen. Dit besluit heeft een algemeen karakter nu de daarin besloten liggende normen een toetsingsmaatstaf vormen voor iedere aanvraag voor een vergunning. Het gaat daarbij volgens de Afdeling om zelfstandige normen en geen nadere concretisering van de in de Parkeerverordening besloten liggende norm.

Aanbeveling
Het onderscheid tussen een algemeen verbindend voorschrift en een concretiserend besluit van algemene strekking is van belang voor de mogelijkheid om rechtsmiddelen aan te wenden tegen het besluit. Uit bovengenoemde uitspraak blijkt dat gekeken wordt naar de normstelling. Volgt uit het besluit een nieuwe normstelling die een algemeen karakter heeft, dan is het een algemeen verbindend voorschrift waartegen geen rechtsmiddelen kunnen worden aangewend. Geeft het besluit slechts een nadere concretisering van de norm die in een algemeen verbindend voorschrift, zoals een verordening, is neergelegd, dan is er sprake van een concretiserend besluit van algemene strekking en staan daar dus rechtsmiddelen tegen open.

Voor een bestuursorgaan en een burger of een bedrijf dat het niet eens is met een nieuw parkeerregime is het goed om voor ogen te hebben welk type besluit aan de orde is. Daartoe dient altijd beoordeeld te worden op welke grondslag een besluit genomen wordt en waar de normstelling vastgelegd is.

Wilt u meer weten over besluiten en mogelijke rechtsmiddelen, bijvoorbeeld bij dit soort parkeermaatregelen? Neem dan contact op met Marleen Vermeulen.

Voorbereiding voorkeursbeschikking: uniforme openbare voorbereidingsprocedure niet van toepassing!

In onze gemeentepraktijk adviseren wij regelmatig over de vestiging van een voorkeursrecht en over de aanpak van een gebiedsontwikkeling nadat een...

Koninklijk Besluit onteigening Rijnhaven-Oost: zorgen over alternatieve locatie en niet passende plannen voor zelfrealisatieplannen

Op grond van het overgangsrecht bij de Omgevingswet worden alle onteigeningsverzoeken die voor 1 januari 2024 bij de Corporate Dienst zijn ingediend nog...
Bedrijventerrein Den Haag

Onteigening: verkoop is geen zelfrealisatie!

Onteigening; Koninklijk Besluit 22 oktober 2024 gemeente Echt-Susteren: verkoop is geen zelfrealisatie. Een heel interessant Koninklijk Besluit omdat de Kroon...

Verkoper aansprakelijk door mededelingen over bodemverontreiniging?

Indien de koper van onroerend goed na aankoop ontdekt dat er bodemverontreiniging aanwezig is, zal hij vaak proberen zijn schade te verhalen op de verkoper....

De Afdeling bevestigt: stikstofruimte van de 100 km-maatregel mag niet worden gebruikt

Sinds 24 maart 2020 kunnen natuurvergunningen worden aangevraagd op basis van het stikstofregistratiesysteem (SSRS). Een van de eerste maatregelen die door het...
Zonsondergang horizon - natura 2000 gebied

Het additionaliteitsvereiste bij stikstof: wanneer is extern salderen bij een project nu mogelijk?

Een project mag niet leiden tot aantasting van een Natura 2000-gebied. Een van de manieren om dit te bereiken is door middel van externe saldering. Deze manier...
No posts found