Intellectuele eigendom op games?

10 april 2024, laatst geüpdatet 12 september 2024
Games kunnen zijn beschermd door auteurs- en merkrechten. Het gaat dan om de onderliggende software en de naamgeving, waarop intellectueel eigendom rust.
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel

Intellectueel eigendom op games

Intellectueel eigendom is de verzamelnaam van geregistreerde en ongeregistreerde rechten, die beschermen bieden aan concreet uitgewerkte creatieve concepten, zoals auteursrecht op games en de software waaruit deze bestaan, en de merknaam daarvan. Het zonder toestemming (her)gebruiken van de auteursrechthebbende en/of de merkhouder is.

De achterliggende gedachte van intellectueel eigendomsrechten is de bescherming van specifieke prestaties, know how, investeringen, en aanverwante (marketing)inspanningen en marktpositionering.

Auteursrecht op games

Op games kan auteursrecht rusten rusten. Hiervan is sprake als de broncode (source code) en de executable code (de objectcode) als software auteursrechtelijk te beschermen is. Software is auteursrechtelijk beschermd op grond van de Softwarerichtlijn. Daarvoor gelden geen in principe andere eisen dan bij (de bescherming van) andere werken, zoals teksten, foto’s e.d. Bepalend is of de maker vrije, creatieve keuzes heeft gemaakt. Onder omstandigheden kan ook het voorbereidend (ontwerp)materiaal worden beschermd door auteursrecht, indien dit materiaal tot (reproductie van) de game kan leiden.

Ook op de grafische gebruikersinterface van games, de grafische elementen, de characters en de andere creatieve elementen van games zal het auteursrecht snel van toepassing zijn.

Auteursrecht op games hoeft niet geregistreerd te worden. Het ontstaat vanzelf bij de schepping ervan.

Merkrecht op games

Het merkenrecht beschermt merktekens die worden gebruikt ter onderscheiding van bepaalde waren of diensten, zoals de naam van een individueel product. Ook het merkrecht is van toepassing op games, zodra de naamgeving van een game het betreffende product onderscheidend vermogen geeft.

Daarmee is de naamgeving van een game, zoals die in het economisch verkeer wordt aangeboden, vatbaar voor merkrechtelijke bescherming. Ook game characters, zoals de personages die in een game voorkomen, of andere onderscheidende onderdelen van een game, kunnen voor merkrechtelijk bescherming in aanmerking komen.

Een merkrecht op games moet geregistreerd worden. Na inschrijving van het merk, voor de betreffende waren of diensten, kan de bescherming ervan ingeroepen worden.

Conflict over merknaam op game

Een recent geschil over een game genaamd ‘Book of Charms’ gaat over de vraag of met het blijven gebruiken van een merk ervan een daarover afgesloten vaststellingsovereenkomst wordt geschonden. De verwerende partij stelt dat het merkrecht op de game niet geldig is, en de overeenkomst niet wordt overtreden.

In dit geval gaat de rechtbank ervan uit dat de merknaam op de game geldig is. Aan de basis van de afgesloten vaststellingsovereenkomst ligt bovendien dat de verwerende partij ‘bepaalde tekens niet meer mag gebruiken, welke verplichting zij heeft geschonden' en de merkhouder "dus een legitieme handhaving van dat merkrecht’ toekomt. In dit geval bestond immers de verplichting ‘[to] cease and desist the use of the Signs or any other sign similar to the … trademarks for the worldwide development, offering (…) and supply of the … Game’. Ook diende de game offline gehaald te worden.

De game werd weliswaar niet meer gebruikt, maar geoordeeld wordt dat de merktekens ook niet meer in verband met de game mochten worden gebruikt. Dat was nog wel het geval, ook al kon de game zelf niet meer gespeeld worden.

Conclusie

Op grond van de Nederlandse Auteurswet en de Softwarerichtlijn kunnen de code en andere creatieve elementen van games door het auteursrecht beschermd worden. Voor de naamgeving van de game kan een merk geregistreerd worden. Zodoende kunnen de verschillende aspecten van games met meerdere intellectuele eigendomsrechten beschermd worden.

Joost Becker, advocaat intellectuele eigendom

Gerelateerd

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...

Uiting “klimaatneutraal” misleidend: strenge uitleg door de rechter!

Het Duitse Bundesgerichtshof beoordeelt advertentie “klimaatneutraal” door snoepproducent, en legt de reclameregels voor milieuclaims streng uit...

Misleidend advertenties op Google Shopping?

Wat mag er wel en niet via Google Shopping worden geadverteerd? Een rechtszaak zaak over prijsreclames geeft inzicht in de vraag of er al dan niet sprake is...

De nieuwe ecodesign verordening (ESPR) is van kracht! Een introductie.

De verordening voor een milieuvriendelijk ontwerp van duurzame producten (‘Ecodesign for Sustaintable Products Regulation’, oftewel ‘ESPR’) is op 18 juli 2024...

Tour de France in de wielen gereden door ‘TOUR DE X’-merk

De naam Tour de France is beschermd door meerdere merkrechten, maar kan de registratie van het TOUR DE X-merk door een fitnessketen niet voorkomen.

Boetes voor nepkortingen; 'van-voor' prijsreclame aangepakt door ACM!

De Autoriteit Consument en Markt legt bedrijven boetes op voor nepkorting; onjuiste 'van-voor' prijzen, foutieve doorgestreepte prijzen en afprijzing!
No posts found