Houdt het Rijksmuseum voldoende rekening met het kartelverbod?

3 februari 2017, laatst geüpdatet 11 september 2024
Op donderdag 19 januari 2017 was Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum, bij De Wereld Draait Door te gast. Hij sprak daar met Matthijs van Nieuwkerk over de kunsthandelaar Tom Kaplan, die is gespecialiseerd in oude meesters. Tot groot genoegen van Van Nieuwkerk was Dibbits openhartig over het feit dat hij Kaplan voorafgaand aan een kunstveiling een belletje geeft als op die veiling een werk wordt verkocht waarin het Rijk(smuseum) is geïnteresseerd. Volgens Dibbits vat Kaplan zijn telefo...
Sjaak van der Heul 
Sjaak van der Heul 
Advocaat - Senior
In dit artikel
Op donderdag 19 januari 2017 was Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum, bij De Wereld Draait Door te gast. Hij sprak daar met Matthijs van Nieuwkerk over de kunsthandelaar Tom Kaplan, die is gespecialiseerd in oude meesters. Tot groot genoegen van Van Nieuwkerk was Dibbits openhartig over het feit dat hij Kaplan voorafgaand aan een kunstveiling een belletje geeft als op die veiling een werk wordt verkocht waarin het Rijk(smuseum) is geïnteresseerd. Volgens Dibbits vat Kaplan zijn telefoontje op als signaal om niet mee te bieden op dat werk. Van Nieuwkerk vindt het fantastisch nieuws. Het Rijksmuseum kan een lagere prijs bieden in de wetenschap dat een belangrijke concurrent niet mee zal doen. Maar houdt het Rijksmuseum wel rekening met het kartelverbod? Zo niet, dan begeeft het zich op glad ijs.

Het Europese en Nederlandse kartelverbod verbieden beide (kort gezegd) concurrentiebeperkende afspraken tussen ondernemingen. Ook het (eenzijdig) verstrekken van concurrentiegevoelige informatie (over toekomstig biedgedrag) kan worden aangemerkt als afspraak in de zin van het kartelverbod, zeker als (stilzwijgend) duidelijk is dat de ontvanger die informatie betrekt bij de vraag of hij op een veiling meebiedt. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) die in Nederland toezicht houdt op het kartelverbod (de Commissie doet dat op Europees niveau) heeft diverse besluiten genomen over biedafspraken. In 2013 hebben kunsthandelaren aan de ACM (op straffe van een boete bij niet-naleving) toegezegd “zich vooraf en tijdens een veiling in Nederland [te] onthouden van afspraken over het biedgedrag op de veiling.” In 2012 en 2013 zijn diverse vastgoedhandelaren door de ACM zelfs beboet vanwege het manipuleren van executieveilingen van huizen. In die zaak kwalificeerde de ACM de afstemming van aanbiedingen als een zeer zware inbreuk op het kartelverbod. Tot uitgangspunt kan worden genomen dat het uitwisselen van concurrentiegevoelige informatie over toekomstig biedgedrag op veilingen niet van risico is ontbloot als die uitwisseling plaatsvindt tussen ondernemingen.

Natuurlijk wil ik allerminst beweren dat het Rijk(smuseum) en Kaplan door het uitwisselen van concurrentiegevoelige informatie betrokken zijn bij een (verboden) kartel. Zij kunnen bijvoorbeeld worden geholpen door het feit dat het kartelverbod uitsluitend betrekking heeft op afspraken tussen ondernemingen. Voor toepassing van het kartelverbod is het Rijk(smuseum) in ieder geval een onderneming. Als Kaplan uitsluitend inkoopt ten behoeve van zijn privécollectie en zelf niet bedrijfsmatig schilderijen verhandelt, kwalificeert hij niet als onderneming. Grote terughoudendheid aan de zijde van het (Rijks)museum is in elk geval raadzaam als Dibbits - naast Kaplan – (ook) andere musea (niet behorende tot de Rijksmusea) en/of commerciële handelaren informeert over zijn biedintenties. In dat geval komt het kartelverbod vanzelfsprekend in beeld.

Mogelijk kan het Rijksmuseum ook een beroep doen op een uitzondering. Daarbij kan van belang zijn dat het Rijksmuseum door middel van de Erfgoedwet is belast met de uitvoering van een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB). Het Nederlandse en Europese kartelverbod zijn dan uitsluitend van toepassing voor zover daarmee de uitvoering van de DAEB niet in gevaar komt. Bovendien zijn concurrentiebeperkende afspraken toegestaan indien (kort weergegeven) de (economische) voordelen opwegen tegen de nadelen van de concurrentiebeperking. Beide uitzonderingen worden door nationale en Europese rechters zeer restrictief uitgelegd.

De risico’s van een overtreding van het kartelverbod zijn voor de betrokken partijen aanzienlijk. Het kan in ieder geval leiden tot een boete voor de betrokken ondernemingen (het Rijk(smuseum)) en leidinggevenden (Dibbits). Ik raad Dibbits in ieder geval aan in de toekomst eerst de advocaat van het Rijk(smuseum) te bellen voor advies, voordat hij de telefoon oppakt om met een andere deelnemer aan een veiling te overleggen over voorgenomen biedgedrag.

Gerelateerd

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found