Hof van Justitie EU: Apple flagship store kan merk zijn

10 juli 2014, laatst geüpdatet 11 september 2024
Apple heeft de „unieke vormgeving en presentatie van een detailhandelszaak” als merk aangevraagd. In feite vraagt Apple hiermee de inschrijving aan van een merk dat haar flagship stores voorstelt. Kan dit een merk vormen?Een merkinschrijvingsaanvraag moet krachtens artikel 2 van Merkenrichtlijn (2008/95) voldoen aan drie voorwaarden om een merk te kunnen zijn. In de eerste plaats moet het als zodanig een teken vormen. In de tweede plaats moet dit teken vatbaar zijn voor grafische voorstelling...
Joost Becker 
Joost Becker 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Apple heeft de „unieke vormgeving en presentatie van een detailhandelszaak” als merk aangevraagd. In feite vraagt Apple hiermee de inschrijving aan van een merk dat haar flagship stores voorstelt. Kan dit een merk vormen?

Een merkinschrijvingsaanvraag moet krachtens artikel 2 van Merkenrichtlijn (2008/95) voldoen aan drie voorwaarden om een merk te kunnen zijn. In de eerste plaats moet het als zodanig een teken vormen. In de tweede plaats moet dit teken vatbaar zijn voor grafische voorstelling. In de derde plaats moet dit teken geschikt zijn om de „waren” of „diensten” van een onderneming te onderscheiden van die van andere ondernemingen.

Het Europese Hof beslist nu dat tekeningen zo'n merkteken kunnen zijn. Het gaat daarbij om een voorstelling die een "geheel van lijnen, contouren en vormen afbeeldt (...) zonder dat enig belang eraan hoeft te worden gehecht dat de tekening geen aanwijzingen van de maten en verhoudingen van de erdoor afgebeelde verkoopruimte bevat, en zonder dat behoeft te worden onderzocht of een dergelijke tekening als „presentatie die een dienst belichaamt” ook kan worden gelijkgesteld met een „verpakking”" De voorstelling van de inrichting van een verkoopruimte door een tekening kan dus geschikt zijn als merk.

Hoe groot het onderscheidend vermogen is van zo'n merkteken, moet concreet worden beoordeeld met betrekking tot de waren of diensten waarvoor de inschrijving wordt aangevraagd, en op basis van de perceptie van het relevante publiek, namelijk de normaal geïnformeerde, redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument van de betrokken categorie waren of diensten.

Het Hof oordeelt verder dat er geen andere beoordelingscriteria mogen worden toegepast dan voor andere soorten tekens (denk aan woorden, logo's, kleuren en dergelijke).

Het Hof komt tot de conclusie dat de inrichting van de flagship-stores een merk kan zijn, dat zowel voor fysieke goederen (waren) als (demonstratie of seminarie-)diensten kan worden ingeschreven.

Joost Becker, advocaat merkenrecht

Gerelateerd

Wint wereldkampioen Max Verstappen buiten de baan in merkengeschil?

Max Verstappen heeft recentelijk (via zijn onderneming) juridische stappen ondernomen tegen de merkinschrijving van ’S SUPERMAX’, stellende dat sprake is van...

Top 40 hitlijsten beschermd door databank?

Zijn de Top 40 hitlijsten een databank in de zin van de Databankenwet? Juridische procedures over databanken zijn niet talrijk, maar in deze zaak doet de...

Werken van toegepaste kunst uit VS ook door EU auteursrecht beschermd!

Ontwerpen die in de VS zijn gemaakt, worden hier in de EU auteursrechtelijk beschermd op grond van de Europese geharmoniseerde regels van het auteursrecht.

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Foodlabelling: verbod op vleesnamen voor vegetarische producten?

De regelgeving omtrent verpakkingen en etikettering vanuit de EU heeft als doel om consumenten te beschermen tegen misleiding. Betekent dit ook een verbod om...

Juridische en fiscale aandachtspunten van overdracht van IE-rechten binnen een groep

In deze blog gaan wij in op de positionering van Intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’), zoals auteursrechten, octrooirechten en merkrechten, binnen de...
No posts found