Het Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB) en de Jaarverantwoording Zorg

8 juni 2023, laatst geüpdatet 12 september 2024
Veel medisch specialisten die werkzaam zijn in een algemeen ziekenhuis of een zelfstandig behandelcentrum (ZBC) zijn als vrij beroepsbeoefenaar georganiseerd in een Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB). Het functioneren van het MSB en de relatie met het ziekenhuis/ZBC leidt in de praktijk tot diverse juridische en fiscale vraagstukken. Bijvoorbeeld welke verplichtingen voor het MSB voortvloeien uit sectorspecifieke wet- en regelgeving, vragen over de samenwerking met het ziekenhuis en de fiscale toetsing van het MSB door de Belastingdienst. In deze blogreeks gaan wij in op juridische en fiscale aspecten die spelen bij MSB’en. Dit artikel gaat over de verplichtingen die voor een MSB voortvloeien uit de Wet marktordening gezondheidszorg.
In dit artikel

Wmg

De Wet marktordening gezondheidszorg (“Wmg”) stelt eisen met betrekking tot een transparante financiële bedrijfsvoering en de jaarverantwoordingsplicht van zorgaanbieders. Deze eisen waren voorheen neergelegd in de WTZi en zijn per 1 januari 2022 neergelegd in de Wmg. De NZa houdt toezicht op de naleving van de Wmg.

Financiële bedrijfsvoering

De Wmg stelt de volgende eisen met betrekking tot een transparante financiële bedrijfsvoering door zorgaanbieders:

  • De zorgaanbieder zorgt voor een eenduidige verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden over de financiële bedrijfsvoering en legt die verdeling vast.
  • De zorgaanbieder scheidt in financiële zin activiteiten op het gebied van de zorgverlening van de andere beroeps- of bedrijfsmatige activiteiten.
  • In de financiële administratie van de zorgaanbieder zijn alle ontvangsten, betalingen en andere inkomsten terug te voeren naar de bron en bestemming. Ook is duidelijk wie op welk moment welke verplichtingen voor of namens de zorgaanbieder is aangegaan.

Jaarverantwoording Zorg

Zorgaanbieders moeten zich op grond van de Wmg jaarlijks vóór 1 juni verantwoorden door het openbaar maken van een jaarverantwoording over het voorafgaande kalenderjaar. In de Regeling openbare jaarverantwoording Wmg is de jaarverantwoordingsplicht voor zorgaanbieders nader uitgewerkt. Collega Charlotte Perquin-Deelen gaat in deze blogreeks uitgebreid in op de Jaarverantwoording Zorg.

MSB

Normadressaat van de Wmg zijn zorgaanbieders. Een «zorgaanbieder» in de zin van de Wmg is (1) een natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg in de zin van de Wmg[1] verleent, en (2) een factureringsbedrijf voor zorgaanbieders[2]. In het Besluit uitbreiding en beperkingssfeer Wmg worden categorieën van zorgaanbieders uitgezonderd van de bedrijfsvoeringeisen en jaarverantwoordingsplicht, zoals zorgaanbieders die uitsluitend onverzekerde medisch specialistische zorg verlenen.

Door de overheveling van de eisen omtrent een transparante financiële bedrijfsvoering en de jaarverantwoordingsplicht naar de Wmg, gelden deze eisen per 1 januari 2022 ook voor het MSB, ongeacht de vraag of het MSB uitsluitend zorg in onderaanneming verleent of niet. Het MSB dient dus een eigen Jaarverantwoording Zorg te publiceren.

Overgangsregeling

Verslagjaar 2021 gold als een overgangsjaar waarin uitsluitend de doelgroep zoals deze gold onder de WTZi zich moest verantwoorden voor 1 juni 2022. Dit jaar was de deadline voor het indienen van de Jaarverantwoording Zorg in beginsel 1 juni 2023. Bestaande zorgaanbieders waarvoor de jaarverantwoordingsplicht nieuw is (zoals voor veel MSB’en) mogen dit jaar echter uiterlijk 31 december 2023 de jaarverantwoording over boekjaar 2022 openbaar maken. De Jaarverantwoording over boekjaar 2023 moeten zij uiterlijk 1 oktober 2024 openbaar maken.[3]

Contact

Wilt u weten over het indienen van de Jaarverantwoording Zorg door uw MSB? Neemt u dan gerust contact op met Charlotte Perquin-Deelen of Rosanne Kuiper. Wij helpen u graag verder.

Blogreeks

In deze blogreeks zijn de volgende artikelen verschenen:

Voetnoten

[1] Onder «zorg» in de zin van de Wmg wordt verstaan: (1) zorg of dienst als omschreven bij of krachtens de Zvw en de Wlz; (2) individuele gezondheidszorg als bedoeld in artikel 1 van de Wet BIG, voor zover uitgevoerd, al dan niet onder eigen verantwoordelijkheid, door personen, ingeschreven in een register als bedoeld in artikel 3 van die wet of door personen als bedoeld in artikel 34 van die wet en voor zover die handelingen niet zijn begrepen onder 1°.

[2] Factureringsbedrijven zijn derde instanties, die door zorgaanbieders als bedoeld onder 1) worden ingeschakeld om de rekeningen te incasseren

[3] Zie: https://open.overheid.nl/documenten/ronl-172d384fed4cbda1fd0038a75691d34b4dfe1736/pdf

Gerelateerd

Grens intern toezicht wordt verhoogd naar 50 zorgverleners!

Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking getreden. De Wtza stelt onder meer eisen aan de bestuursstructuur van...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: belangrijke samenwerkingsafspraken

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vijfde blog bespreken we welke...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vierde blog bespreken we de...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: dossierplicht, beroepsgeheim en gegevensuitwisseling

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit derde blog bespreken we (de...

Pauzeknop jaarverantwoording geldt niet voor de Wtza-vergunning

Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking getreden. De Wtza introduceert onder meer een vergunningplicht. Op 28 september 2023...

Bestuurdersaansprakelijkheid zorgaanbieder wegens declaratiefraude?

Op 15 augustus 2023 heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (ECLI:NL:GHARL:2023:6866) uitspraak gedaan in een zaak over het verhaal door zorgverzekeraar VGZ op...
No posts found