Handvatten bij beoordeling op kwaliteit

20 juli 2011, laatst geüpdatet 11 september 2024
Veel aanbestedingsgeschillen gaan over de beoordeling van inschrijvingen op de kwaliteitscriteria. De voorzieningenrechter te Leeuwarden geeft enkele praktische handvatten.De zaakHet geschil betrof de wijze waarop een afgewezen inschrijver op een Europese aanbesteding voor Wmo-vervoer was beoordeeld op de kwaliteitscriteria. Volgens de voorzieningenrechter is niet gebleken dat de beoordeling (kennelijk) onjuist was uitgevoerd. De vorderingen van de teleurgestelde inschrijver zijn mitsdien afg...
Tony van Wijk 
Tony van Wijk 
Advocaat - Partner
In dit artikel
Veel aanbestedingsgeschillen gaan over de beoordeling van inschrijvingen op de kwaliteitscriteria. De voorzieningenrechter te Leeuwarden geeft enkele praktische handvatten.

De zaak
Het geschil betrof de wijze waarop een afgewezen inschrijver op een Europese aanbesteding voor Wmo-vervoer was beoordeeld op de kwaliteitscriteria. Volgens de voorzieningenrechter is niet gebleken dat de beoordeling (kennelijk) onjuist was uitgevoerd. De vorderingen van de teleurgestelde inschrijver zijn mitsdien afgewezen. Uit het vonnis kunnen de volgende praktische handvatten worden gedestilleerd.

Handvat 1: volledige uitwerking gunningscriteria niet verplicht
De voorzieningenrechter overweegt dat van een aanbestedende dienst niet kan worden verwacht dat zij exact omschrijft hoe zij wenst dat de inschrijver een bepaald kwaliteitcriterium invult om een maximale score te halen. Daarmee zou elke concurrentie in inventiviteit uit de markt worden gehaald. Het bij aanbestedingen in acht te nemen transparantiebeginsel strekt niet zo ver dat - voorafgaande aan de beoordeling - de inschrijvers op de hoogte moeten worden gesteld van de wijze waarop per (sub)gunningcriterium de verschillende mogelijke antwoorden zullen worden gewaardeerd.

Naar mijn mening geldt daarbij wel als randvoorwaarde dat een inschrijver de wijze van beoordeling en de toekenning van punten had mogen verwachten bij het opstellen van zijn inschrijving.

Handvat 2: beoordeling door inschrijvingen onderling te vergelijken
Bij het gunningscriterium de economisch meest voordelige inschrijving is de onderlinge vergelijking van de inschrijvingen een wezenlijk kenmerk van de aanbestedingsprocedure.

In de onderhavige zaak volgde de relatieve beoordeling ook uit het bestek. Er zou namelijk worden beoordeeld welke inschrijving het beste op de gunningscriteria scoort. De enkele passage in het bestek dat de offertes per criterium worden beoordeeld, leidt volgens de rechter niet tot een andere conclusie.

Handvat 3: enige mate van vrijheid in de beoordeling van de inschrijvingen
Het is vaste jurisprudentie dat een aanbestedende dienst binnen het kader van de door haar vastgestelde en vooraf aangekondigde gunningcriteria een zekere mate van vrijheid heeft in de beoordeling. Dit geldt te meer ingeval de aanbestedende dienst de inschrijvingen heeft laten beoordelen door een beoordelingscommissie.

Handvat 4: uitvoerigere beschrijving mag leiden tot betere beoordeling
De aanbestedende dienst was van mening dat de winnende partij uitvoeriger was geweest in die zin dat hij aan andere aspecten heeft gedacht en daarbij ook dieper is ingegaan op verschillende punten. De teleurgestelde inschrijver stelde dat een verdere uitwerking van de plannen niet per definitie leidt tot een betere kwaliteit (en dus niet tot een betere beoordeling mag leiden). De voorzieningenrechter oordeelde dat dit verschil van inzicht nog niet betekende dat de zienswijze en beoordeling van de aanbestedende dienst kennelijk onjuist is. Een uitvoerigere beschrijving mag dus in beginsel leiden tot een betere beoordeling.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...
No posts found