Duurzaamheid in de reisbranche
Duurzaamheid is in opkomst, ook in de reisbranche. Duurzaam reizen wordt ook steeds belangrijker gevonden door consument reizigers. Er zijn veel verschillende aanbieders in de reisbranche die gebruik maken van advertenties waarin groene keuzes en duurzaamheid in het reis aanbod een rol spelen.
Reclame uiting 'duurzame keuze'
De aanbieder van een cruise vakantie adverteert voor een cruise naar Noorwegen vanuit Nederland, met de tekst
v Duurzame keuze
Op de website staat dat er bij het samenstellen van de reizen rekening wordt gehouden 'met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor u bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen'. Ook wordt ermee geadverteerd dat er 'een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming' wordt geleverd.
Duurzaamheidsreclame toelaatbaar?
Deze reclame voor duurzaamheid in de reisbranche wordt ontoelaatbaar geacht, want in strijd met de Reclame Code voor Duurzaamheid (CDR).
Allereerst is in geschil dat de bestreden uitingen duurzaamheidsclaims bevatten. Voor wat betreft het gebruik van de term “duurzaam” in de uiting, geldt dat dit begrip geen vastomlijnde betekenis heeft. Daarom dient op grond van artikel 3.1 CDR in de uiting "direct duidelijk te worden gemaakt welke specifieke invulling de adverteerder aan dit begrip geeft. De algemene vermelding dat de reis een “duurzame” keuze is, is niet voldoende."
Volgens de adverteerder wordt in de door haar overgelegde bijlagen, een tekst op de website en informatiefolder uitgelegd wat de betekenis van dit begrip is. Deze informatie ontbreekt echter in de uiting zelf. Daarom oordeelt de Reclame Code Commissie Commissie dat onvoldoende duidelijk wordt gemaakt hoe adverteerder het begrip ‘duurzaam’ invult en op grond waarvan het gebruik van dit begrip gerechtvaardigd is.
Misleidende reclame
Geoordeeld wordt dat de gemiddelde consument door de reclame kan worden misleid over duurzaamheidsaspecten van de aangeprezen reis van adverteerder, waardoor de consument ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.
De Commissie komt met betrekking tot de tekst op de website tot hetzelfde oordeel:
Op de webpagina wordt onder het kopje “duurzaam toerisme” gerefereerd aan verschillende duurzaamheidsaspecten van de reis zonder dat hierbij in de uiting wordt toegelicht wat adverteerder hier precies mee bedoeld. Zo wordt er in de uiting niet onderbouwd op welke wijze adverteerder rekening zou houden “met mensen, milieu, natuur en cultuur” bij het samenstellen van de reizen. Ook wordt niet toegelicht op welke manier adverteerder “een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming” levert. Derhalve blijkt onvoldoende uit de uiting welke specifieke invulling adverteerder aan het begrip “duurzaam” toerisme toekent en welke concrete maatregelen adverteerder neemt om deze claim over de reis te rechtvaardigen. Hierdoor wordt de gemiddelde consument naar het oordeel van de Commissie onvoldoende in staat gesteld om een geïnformeerd besluit over een transactie ten aanzien van de aangeprezen reis te nemen.
Conclusie
Reclame die suggereert of op een andere manier de indruk wekt dat een product of activiteit een positieve, minder of geen invloed heeft op het milieu kan misleidend zijn, wanneer deze niet (goed) wordt onderbouwd. Als uit de uiting onvoldoende blijkt welke specifieke invulling aan het begrip “duurzaam” wordt gegeven, en welke concrete maatregelen er zijn genomen om deze claim te rechtvaardigen, kan dit misleidend zijn.
Meer informatie over groene claims en reclame leest u hier.
Joost Becker, advocaat reclamerecht