Grens intern toezicht wordt verhoogd naar 50 zorgverleners!

24 juni 2024, laatst geüpdatet 12 september 2024
Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking getreden. De Wtza stelt onder meer eisen aan de bestuursstructuur van vergunningplichtige instellingen (interne toezichthouder) die zorg verlenen door 10 of meer zorgverleners. Voor eerstelijns en kleinschalige zorgaanbieders geldt een verhoogde grens van 25 of meer zorgverleners. De Minister wil deze grens verhogen naar 50 of meer zorgverleners.
Marieke van Dongen
Marieke van Dongen
Advocaat - Partner
Marèl Baak 
Marèl Baak 
Toegevoegd notaris
In dit artikel

Interne toezichthouder

Vergunningplichtige instellingen dienen in beginsel te voldoen aan de in de Wtza en het Uitvoeringsbesluit Wtza neergelegde eisen met betrekking tot de bestuursstructuur. De eisen met betrekking tot de bestuursstructuur houden in dat vergunningplichtige instellingen een onafhankelijke interne toezichthouder moeten hebben die toezicht houdt op het beleid van en de algemene gang van zaken binnen de instelling.

De eis van een onafhankelijke interne toezichthouder is gekoppeld aan de vergunningplicht. Instellingen die zijn uitgezonderd van de vergunningplicht zijn dus ook uitgezonderd van de eis van een interne toezichthouder.

Huidige omvangsgrens

Onder meer de volgende instellingen worden door het Uitvoeringsbesluit Wtza uitgezonderd van de verplichting tot het hebben van een intern toezichthouder:

  • Instellingen die in de regel met tien of minder zorgverleners zorg verlenen of doen verlenen;
  • Instellingen waarin cliënten niet gedurende ten minste een etmaal kunnen verblijven en die in de regel met vijfentwintig of minder zorgverleners zorg of een andere dienst als omschreven bij of krachtens de Wlz of de Zvw (doen) verlenen indien geen sprake is van medisch specialistische zorg of persoonlijke verzorging, begeleiding of verpleging.

Verhoogde omvangsgrens

Voor de tweede groep instellingen heeft de Minister in een Kamerbrief van 21 juni 2024 aangegeven de omvangsgrens te willen verhogen naar 50 of meer zorgverleners of zorg verlenende zzp-ers. Met deze verhoging wil de Minister tegemoet komen aan de disproportionaliteit die aanbieders van eerstelijns- en kleinschalige zorg ervaren.

Voor instellingen waar cliënten gedurende ten minste een etmaal verblijven of die zorg (doen) verlenen waarbij sprake is van medisch specialistische zorg, persoonlijke verzorging, begeleiding of verpleging, is het voornemen om de bestaande grens van 10 zorgverleners te behouden.

Bestaande kleine zorgaanbieders die nu een interne toezichthouder hebben maar straks onder de omvangsgrens van 50 zorgverleners vallen, zouden kunnen overwegen om de interne toezichthouder na de wetswijziging op te heffen of uit te rusten met minder (ingrijpende) bevoegdheden. Daarvoor is wel een statutenwijziging en mogelijk ook instemming van de interne toezichthouder nodig.

Vanaf wanneer de verhoogde omvangsgrens gaat gelden is nog niet bekend.

Contact

Wilt u weten of uw instelling een interne toezichthouder moet hebben of heeft u andere vragen over de Wtza? Neemt u dan gerust contact met ons op.

Gerelateerd

Jurisprudentie Gezondheidszorg gepubliceerd in oktober 2024

Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd),...

Jurisprudentie Gezondheidszorg gepubliceerd in september 2024

Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd),...
Gebalanceerde stenen

Langjarige samenwerkingscontracten: het nut van een goede balansbepaling

Samenwerkingscontracten worden vaak voor langere tijd (>5 jaar) aangegaan. Vaak wordt een bepaalde mate van exclusiviteit afgesproken maar dat kan ook gaan...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: belangrijke samenwerkingsafspraken

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vijfde blog bespreken we welke...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit vierde blog bespreken we de...

Het shop-in-shop-ziekenhuis: dossierplicht, beroepsgeheim en gegevensuitwisseling

In deze vijfdelige blogreeks gaan wij in op (de juridische aandachtspunten bij) een zogeheten shop-in-shop-ziekenhuis. In dit derde blog bespreken we (de...
No posts found