Gezamenlijk aanbesteden en het clusterverbod

22 juli 2015, laatst geüpdatet 28 augustus 2024
Overheden en nutsbedrijven werken in toenemende mate samen bij het uitvoeren van werkzaamheden. Daartoe voegen zij aan te besteden opdrachten regelmatig samen. Zulke samenwerking biedt voordelen, maar wringt tegelijkertijd met het aanbestedingsrechtelijke clusterverbod. Hieronder volgt daarom een korte beschouwing.Samen aanbestedenDe samenwerking tussen overheden en nutsbedrijven neemt de afgelopen jaren een hoge vlucht. Zij voegen grote opdrachten samen om die vervolgens gezamenlijk aan te b...
Frank Cornelissen
Frank Cornelissen
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel
Overheden en nutsbedrijven werken in toenemende mate samen bij het uitvoeren van werkzaamheden. Daartoe voegen zij aan te besteden opdrachten regelmatig samen. Zulke samenwerking biedt voordelen, maar wringt tegelijkertijd met het aanbestedingsrechtelijke clusterverbod. Hieronder volgt daarom een korte beschouwing.

Samen aanbesteden
De samenwerking tussen overheden en nutsbedrijven neemt de afgelopen jaren een hoge vlucht. Zij voegen grote opdrachten samen om die vervolgens gezamenlijk aan te besteden. De waarde van samenwerken is evident: een netbeheerder die ondergrondse leidingen wil vervangen, kan soms beter wachten totdat de wegbeheerder het daarboven gelegen wegdek vervangt. Dezelfde ingenieurs die met waterleidingen van het waterbedrijf werken, kunnen ook de afvalwaterleidingen van een waterschap beheren. Kortom, dit type samenwerking kan behoorlijke synergievoordelen opleveren.

Een veelgehoord argument voor een gezamenlijke en dus grootschaliger aanbesteding is bovendien dat op de aanbestedingsprocedure zelf wordt bespaard.

Clusterverbod
Een samenwerking tussen aanbesteders kent niet enkel voordelen. De omvang van een samengestelde opdracht kan zodanig groot worden, dat zij buiten het bereik komt van veel midden- en kleinbedrijven. In tegenstelling tot gezamenlijke aanbestedingen door overheden, zoals aanbesteding van afvalinzameling in enkele gemeenten, gaat het bij de samenwerking met nutsbedrijven veelal om werkzaamheden met een verschillende aard. Daarom bestaat ook het gevaar dat het uiteenlopende karakter van samengevoegde opdrachten leidt tot een beperking van de kring van gegadigden.

Om te voorkomen dat het MKB bij overheidsopdrachten buiten de boot valt, heeft de (Europese) wetgever het clusterverbod ingevoerd. Deze in artikel 1.5 Aanbestedingswet 2012 neergelegde regel, houdt in dat een aanbesteder opdrachten niet onnodig mag samenvoegen. Zie hierover een bijdrage van mr. Joris Bax op deze site, en een recente uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland. Indien samenvoeging van opdrachten in strijd zou zijn met het clusterverbod, dan moeten zij afzonderlijk worden aanbesteed of in percelen worden opgedeeld.

Conclusie
Gezamenlijke aanbestedingen van overheden en nutsbedrijven komen steeds vaker voor en kunnen leiden tot kostenbesparing en beperking van overlast. Zij wringen echter met het clusterverbod. Het is daarom van belang voor aanbesteders om de opdracht(en) en de aanbestedingsprocedure goed vorm te geven. Voor (potentiële) inschrijvers loont juist een extra kritische blik op die procedure.

Frank Cornelissen

Advocaat aanbestedings- en bouwrecht

Andere verhalen

Woningbouw huizen

Didam I-arrest niet van toepassing bij grondverkoop door gemeentelijke beleggingsinstelling aan gemeente

Kan de verkoop van onroerend zaken van een (door de gemeente opgerichte) fiscale beleggingsinstelling aan de gemeente door eisers tegen worden gehouden met een...
Dashboard auto

Platforms van dominante ondernemingen en verplichte interoperabiliteit: Belangrijk arrest van het HvJ EU over Android Auto

Op 25 februari 2025 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (‘HvJEU’) in een belangrijk arrestprejudiciële vragen beantwoordover de zaak tussen...
Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

Aanbesteding hervat vanwege slechte onderbouwing intrekking

De voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland gebiedt de gemeente Oudewater en de gemeente Woerden om een ingetrokken aanbestedingsprocedure toch...
vrouw justitia

Vendor lock-in is objectieve rechtvaardiging voor toeschrijven naar merk

"Ingeval van afhankelijkheid tussen aanbesteder en een bepaald merk of product lijkt het te zijn toegestaan dat de aanbestedende dienst dit merk of product bij...
vrouw justitia

Beroep op derden: hoe, wat, wanneer?

Al sinds de arresten inzake Siemens en Holst Italia is het een aanbestedingsrechtelijke zekerheid dat inschrijvers een beroep kunnen doen op derden voor...
vrouw justitia

Inschrijving onvolledig – ongeldig of niet?

Onvolledige inschrijvingen bezorgen aanbesteders nog steeds hoofdbrekens. Mogen ontbrekende stukken worden aangevuld? Of moet de inschrijving toch ongeldig...
No posts found