Gemeenten en zorgaanbieders opgelet: AMvB reële prijzen Jeugdwet per 1 juli in werking getreden

8 juli 2024, laatst geüpdatet 16 september 2024
Op 1 juli 2024 is de AMvB reële prijzen Jeugdwet (‘AMvB’) in werking getreden. Met deze AMvB worden voor gemeenten nadere regels gesteld omtrent het vaststellen van reële prijzen binnen de Jeugdzorg.
Frank Cornelissen 
Frank Cornelissen 
Advocaat - Associate Partner
In dit artikel

De AMvB stelt verplicht dat de prijzen die een gemeente biedt voor jeugdhulp, wordt gebaseerd op specifieke kostprijselementen die door gemeente in hun verordening dienen te worden opgenomen. Een reële prijs moet ten minste zijn gebaseerd op de volgende kostprijselementen:

  1. kosten van beroepskrachten (cliëntgebonden en niet-cliëntgebonden), denk bijvoorbeeld aan salariskosten, werkgeverslasten en vakantietoeslagen;
  2. cliëntgebonden kosten anders dan van beroepskrachten, zoals de kosten van materialen en hulpmiddelen;
  3. overheadkosten, zoals huisvestingskosten en ict-kosten; en
  4. kosten voor indexering, bijvoorbeeld op basis van de overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling of op basis van een cao-indexering.

Deze kostprijselementen zijn vastgesteld in overeenstemming met de Handreiking ‘Inzicht in tarieven’, onderdeel van het convenant ‘Bevorderen continuïteit jeugdhulp’. In een Kamerbrief benadrukt de (voormalig) staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dat door het hanteren van de kostprijselementen gemeenten en aanbieders zorgvuldiger en transparanter tot een reële prijs zullen komen.

Analoog aan de AMvB reële prijs Wmo 2015 baseren in de praktijk veel gemeenten de tarieven die zij jeugdhulpaanbieders bieden al op de kostprijselementen die per 1 juli in de AMvB reële prijzen Jeugdwet zijn opgenomen. Met de inwerkingtreding van laatstgenoemde AMvB kunnen jeugdhulpaanbieders gemeenten ook houden aan het vaststellen van een reële prijs op basis van de genoemde kostprijselementen.

Heeft u vragen over de inwerkingtreding van de AMvB reële prijzen Jeugdwet of over de berekening van reële tarieven in het sociaal domein, neem dan contact op met Frank Cornelissen of Mathijs Jonkers.

Gerelateerd

Aandachtspunten bij Publiek-Private Samenwerkingen gericht op innovatie

Gaat u deelnemen aan een publiek–private samenwerking (PPS)? Hieronder worden enkele juridische en fiscale aandachtspunten genoemd voor PPS-contracten.

Annotatie in Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN) over wezenlijke wijziging bij verstrijken contractuele termijn

In het tijdschrift Jurisprudentie Aanbestedingsrecht (JAAN 2024/77, afl. 4) is een noot van Tony van Wijk en Mathijs Jonkers verschenen over de vraag of het...

Boete voor kartelvorming bij aanbestedingen: het belang van onmiddellijk distantiëren van ontvangen concurrentiegevoelige informatie

[authors value=' ' /] De ACM heeft in 2020 een boete opgelegd aan twee dakdekkers in Amsterdam die hun inschrijfprijs in het kader van een aanbesteding...

Verstrijken contractueel overeengekomen termijn levert geen wezenlijke wijziging op

Het verstrijken van een overeengekomen contractuele termijn levert volgens de Utrechtse voorzieningenrechter in beginsel geen materiële wijziging op van de...

ACM mag Marktverkenning naar ICT in de zorg (en de rol van Chipsoft) alsnog publiceren

Op 21 november 2023 heeft de ACM de Marktverkenning ICT in de zorg gepubliceerd die KPMG in 2020 voor haar heeft uitgevoerd. Publicatie heeft even op zich...

Nieuwe (hogere) de-minimisdrempels voor staatssteun per 1 januari 2024

[authors value=' ' /] De nieuwe de minimisverordeningen zijn op 15 december 2023 in het Publicatieblad van de Europese Unie gepubliceerd. Zij voorzien in...
No posts found